księgowość spółek

Baza artykułów znajdująca się w serwisie dotycząca tematu księgowość spółek. Najnowsze wiadomości i informacje dotyczące księgowość spółek.
Znajdź informacje dla siebie w naszym katalogu tematów.


  • Gdzie jest centrala, gdzie trwa produkcja, a gdzie są do zapłacenia podatki

    Gdzie jest centrala, gdzie trwa produkcja, a gdzie są do zapłacenia podatki

    Jak określić miejsce opodatkowania sprzedaży towarów wyprodukowanych w Polsce przez oddział zagranicznego przedsiębiorcy?

    czytaj więcej

  • Składka zdrowotna nie zawsze równa zaliczce na podatek

    Składka zdrowotna nie zawsze równa zaliczce na podatek

    Prowadzę księgowość spółki z o.o. Byłam pewna, że składka na ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia pobieranego przez członka rady nadzorczej podlega ograniczeniu do wysokości zaliczki na podatek dochodowy tak jak w przypadku pracowników. ZUS zakwestionował prawidłowość dokumentów rozliczeniowych, które sporządzałam, wskazując, że w przypadku członka rady nadzorczej nie jest to możliwe. Czy stanowisko ZUS jest prawidłowe?

    czytaj więcej

  • Najczęstsze błędy popełniane w księgowości: Jak przeprowadzić inwentaryzację

    Najczęstsze błędy popełniane w księgowości: Jak przeprowadzić inwentaryzację

    Podmioty już mogły rozpocząć weryfikację aktywów i pasywów. Czynności muszą zakończyć do 15 stycznia. W tym roku mogą skorzystać z nowej instrukcji.

    czytaj więcej

  • Wynagrodzenie z ugody w zamian za zrzeczenie się roszczeń nie jest KUP

    Wynagrodzenie z ugody w zamian za zrzeczenie się roszczeń nie jest KUP

    Pomiędzy spółką z o.o. (wynajmującym) a jej kontrahentem (najemcą) powstał spór dotyczący wzajemnych rozliczeń z tytułu umowy najmu. Najemca zaprzestał uiszczania czynszu, gdyż wynajmujący nie wywiązał się z obowiązku terminowego przebudowania wynajmowanego budynku, co było sprecyzowane w umowie. W związku z powyższym sprawa znalazła finał na wokandzie. Strony zawarły ugodę sądową, poszły na wzajemne ustępstwa i zrzekły się wzajemnych pretensji. Wartość roszczeń najemcy przekraczała jednak wartość roszczeń wynajmującego. W związku z tym ta druga strona zobowiązała się uiścić na rzecz najemcy wynagrodzenie z tytułu zrzeczenia się przez niego roszczeń. Czy wypłacone wynagrodzenie spółka może zaliczyć w koszty?

    czytaj więcej

  • Kiedy rozpoznać przychody ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej

    Kiedy rozpoznać przychody ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej

    Moja firma działa w branży nieruchomości. Posiadam grunt, na którym chcę wybudować nieruchomość mieszkalną. Sprzedaż mieszkań planuję rozpocząć po otrzymaniu pozwolenia na budowę. Budowa nieruchomości będzie finansowana w części kredytem udzielonym przez bank, a częściowo wpłatami otrzymanymi od kupujących. W którym momencie należy rozpoznać przychód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej dla potrzeb księgowych, a w którym dla celów podatkowych?

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć przekazanie materiałów informacyjnych dotyczących prowadzonej działalności

    Jak rozliczyć przekazanie materiałów informacyjnych dotyczących prowadzonej działalności

    ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się produkcją mebli (kuchennych, do sypialni, do salonu, dziecięcych). Spółka poniosła 3 października 2016 r. wydatki na nabycie katalogów, broszur i ulotek o charakterze informacyjnym w łącznej wysokości 6150 zł. Wydatki te zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez kontrahenta i otrzymaną przez spółkę 3 października 2016 r. VAT od ich nabycia zostanie odliczony w deklaracji VAT-7 za październik 2016 r., a kwota netto zaliczona we wrześniu 2016 r. do kosztów podatkowych. Większość katalogów oraz broszur i ulotek została w połowie października 2016 r. nieodpłatnie przekazana (przesłana za pomocą firm kurierskich) do kontrahentów (sklepy meblowe). Pozostałe katalogi, broszury i ulotki zostały przekazane w połowie października 2016 r. do własnego sklepu firmowego w celu udostępnienia klientom indywidualnym. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie VAT i CIT nieodpłatne przekazanie tych katalogów, broszur i ulotek informacyjnych kontrahentom (sklepy meblowe) oraz nieodpłatne przekazanie ich do własnego sklepu firmowego? VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza za okresy miesięczne.

    czytaj więcej

  • Jak prawidłowo refakturować usługi

    Jak prawidłowo refakturować usługi

    Firma Kowax sp. z o.o. zajmuje się produkcją urządzeń mechanicznych. Działa w grupie kilkunastu spółek, dla których w większości jest spółką matką. Z uwagi na pozycję tej spółki na rynku, ale i politykę wewnątrz grupy, wiele transakcji innych podmiotów z grupy jest prowadzonych z udziałem Kowaxu. Dotyczy to zarówno sprzedaży grupowej, której znaczna część jest dokonywana w łańcuchu, w ramach którego Kowax kupuje towar od spółki córki, by następnie sprzedać go kontrahentowi zagranicznemu, jak i zakupów.

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć nabycie usługi deratyzacji pomieszczeń

    Jak rozliczyć nabycie usługi deratyzacji pomieszczeń

    ABC sp. z o.o. nabyła od firmy X usługę deratyzacji budynku. Znajduje się w nim siedziba spółki ABC. Usługa została wykonana 17 października 2016 r. Na udokumentowanie wykonanej usługi firma X wystawiła 17 października 2016 r. fakturę na kwotę brutto 1230 zł, w tym VAT 230 zł. Niestety otrzymana 24 października 2016 r. faktura zawierała pomyłkę w numerze NIP spółki ABC (tzw. czeski błąd – przestawienie kolejności dwóch cyfr). Zapłaty za wykonaną usługę spółka zamierza dokonać na początku listopada 2016 r. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie CIT i VAT nabytą usługę deratyzacji? Spółka zajmuje się sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (proporcja wstępna stosowana dla 2016 r. wynosi 80 proc.). Spółka otrzymuje od kontrahentów odszkodowania, odsetki za zwłokę i kary umowne. Czy powinna także stosować prewskaźnik? VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza miesięcznie.

    czytaj więcej

  • Sprawozdania CbC-R będzie składało znacznie więcej firm, niż zakładano

    Sprawozdania CbC-R będzie składało znacznie więcej firm, niż zakładano

    Na spółki zależne od zagranicznych podmiotów, mające siedzibę lub zarząd w naszym kraju, prowadzące działalność przez swój zakład również jest nakładany obowiązek raportowania - wyjaśnia Tomasz Sobczak.

    czytaj więcej

  • Szczegóły negocjacji w sprawie Caracali: Kreatywna księgowość Francuzów i wygórowane ceny

    Szczegóły negocjacji w sprawie Caracali: Kreatywna księgowość Francuzów i wygórowane ceny

    Kreatywna księgowość przy obliczaniu wartości offsetu, wygórowane ceny za licencję i brak konkretnych zobowiązań dot. utworzenia miejsc pracy - takie m.in. zarzuty stawia stronie francuskiej, które reprezentowała Airbus Helicopters w rozmowach z Polską, rozmówca RMF FM.

    czytaj więcej

  • Firma w Czechach. Jak ją założyć?

    Firma w Czechach. Jak ją założyć?

    Procedura rejestracji działalności gospodarczej w Czechach trwa kilka dni i kosztuje niewiele. Stawka CIT wynosi 19 proc., a PIT - 15 i 22 proc.

    czytaj więcej

  • Niebezpieczne zabawy gmin. Zaciągają pożyczki powyżej cen rynkowych

    Niebezpieczne zabawy gmin. Zaciągają pożyczki powyżej cen rynkowych

    Samorządy za możliwość wzięcia pożyczki poza sektorem bankowym gotowe są zapłacić nawet o 70 proc. wyższą kwotę od ceny rynkowej. Wszystko po to, by uniknąć ustawowych mechanizmów ostrożnościowych.

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć usługi ochrony i dozoru mienia

    Jak rozliczyć usługi ochrony i dozoru mienia

    ABC sp. o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się świadczeniem usług budowlanych na terenie Polski. Spółka nabywa od agencji ochrony mienia usługi ochrony i dozoru mienia dotyczące budynku – siedziby spółki. Zgodnie z umową z 19 listopada 2015 r. na świadczenie tych usług termin płatności przypada z góry 20. dnia każdego miesiąca. Z uwagi na chorobę pracownika agencji ochrony (od 18 października do 2 listopada 2016 r.) faktura za październik 2016 r. nie została wystawiona do 20 października 2016 r. Fakturę tę na kwotę 500 zł plus 115 zł VAT agencja ochrony mienia wystawi dopiero 3 listopada 2016 r. Spółka ABC otrzyma tę fakturę 4 listopada 2016 r. Jak i kiedy spółka ABC powinna rozliczyć tę fakturę na gruncie VAT i CIT? VAT i zaliczki na CIT spółka ABC płaci za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki ABC jest rok kalendarzowy.

    czytaj więcej

  • Jak ująć koszty pozyskiwania finansowania

    Jak ująć koszty pozyskiwania finansowania

    Jesteśmy firmą deweloperską działającą zarówno w segmencie budownictwa mieszkaniowego, jak i komercyjnego. Obecnie realizujemy kilka inwestycji, które są przez nas finansowane środkami własnymi, jak również środkami pozyskanymi z zewnątrz – kredytem bankowym inwestycyjnym w euro oraz pożyczką na bieżącą działalność od jednej ze spółek z grupy, którą również możemy częściowo przeznaczyć inwestycyjnie. Czy całość kosztów związana z obsługą zadłużenia może być przez nas zaklasyfikowana jako zwiększenie wartości powstających inwestycji, czy też nie?

    czytaj więcej

  • Trzeba czasu by przygotować się do zmian w podatkach. Czy politycy o tym wiedzą?

    Trzeba czasu by przygotować się do zmian w podatkach. Czy politycy o tym wiedzą?

    Listopad to miesiąc, w którym zaczynamy się zastanawiać, czy parlament zdąży uchwalić wszystkie zmiany w ustawach podatkowych. Wielu przywołuje tu orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Wynika z niego, że w podatkach dochodowych (rozliczanych rocznie) oraz gdy zmiany są na niekorzyść podatników, konieczne jest co najmniej miesięczne vacatio legis. Ustawodawca ma więc czas na zmiany w podatkach dochodowych do 30 listopada, ale jak podkreślają eksperci (patrz opinia prof. Adama Mariańskiego), takie vacatio legis powinno dotyczyć wszystkich podatków i co istotne, powinno być dłuższe niż miesiąc.

    czytaj więcej

  • Błędy w rachunkowości: Zdarzenia po dacie bilansu trzeba ujawnić

    Błędy w rachunkowości: Zdarzenia po dacie bilansu trzeba ujawnić

    Jeżeli pozyskane w nowym roku obrotowym ważne informacje wpływają na niezatwierdzone sprawozdanie, trzeba je skorygować. Jeżeli dotyczą bieżącego okresu, też trzeba o nich wspomnieć.

    czytaj więcej

  • Prezes Tax Care: Czas na konsolidację rozdrobnionego sektora biur rachunkowych

    Prezes Tax Care: Czas na konsolidację rozdrobnionego sektora biur rachunkowych

    Branża wymaga doinwestowania i wzmocnienia technologicznego. To będzie początek zmian. Zakładamy, że od przyszłego roku w naszej sieci przybywać będzie po 5–6 biur miesięcznie - mówi w wywiadzie dla DGP Adam Głos, prezes Tax Care.

    czytaj więcej

  • zobacz więcej wyników

Galeria

Inne

e-Booki - elektroniczne poradniki Gazety Prawnej