W rozmowie z DGP przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu szacują, że do końca trwania wydarzenia, Pawilon Polski może odwiedzić nawet 1 mln gości. Zdecydowana większość z nich – bo ok. 75 proc. – to Japończycy.
W Osace jako priorytetowe do promocji wybrano 6 sektorów, które mają największe szanse na pogłębienie relacji gospodarczych między Polską a Japonią. Są to branże: rolno-spożywcza, zielonych technologii, kosmetyczna, medyczna i farmaceutyczna, IT/FinTech oraz gamingowa.
Polskie towary? Przede wszystkim gry komputerowe
Jak mówi w rozmowie z DGP wiceprezes PAIH Magdalena Skarżyńska, ta ostatnia branża wzbudza największe zainteresowanie Japończyków. Potwierdzają to również osoby na co dzień pracujące w Pawilonie Polski.
- Dużym zainteresowaniem cieszy się sekcja poświęcona naszym osiągnięciom, w tym szczególnie część dotycząca gier komputerowych. Gry i rozrywka komputerowa to istotna część popkultury japońskiej – mówi nam Marcelina Nowakowska, która oprowadza gości po polskiej wystawie.
Zaznacza, że wielu Japończyków, szczególnie młodych, jest świadoma, że gra Wiedźmin pochodzi z Polski.
- Postać Wiedźmina, zarówno w formie gry komputerowej, jak i książki, jest kojarzona z Polską. Tego nikt nam nie zabierze. Z kolei gry Cyberpunk oraz Frostpunk są tu dobrze znane, ale wielu Japończyków dopiero w pawilonie orientuje się, że to również polskie produkcje – dodaje Nowakowska.
Dlaczego Japończycy cenią polską branżę gamingową?
Nasza branża gamingowa przyciąga uwagę Japończyków dzięki międzynarodowym sukcesom takich studiów jak CD Projekt RED czy Techland. Udowodniły one, że polskie gry mogą konkurować z najlepszymi na świecie, co wzbudza szacunek i zainteresowanie japońskich producentów.
Cyberpunk 2077 osiągnął łącznie 30 milionów sprzedanych kopii, wedle stanu na listopad 2024 r. Z kolei sprzedaż globalna Wiedźmina 3 przekroczyła już 60 milionów egzemplarzy, co potwierdziła spółka CD Projekt w maju 2025 r. To czyni ją jedną z dziesięciu najlepiej sprzedających się gier w historii.
Japończycy cenią polskie zespoły za świeże pomysły, niezależność twórczą i innowacyjne podejście do rozgrywki. Polska wyróżnia się też jako kraj z dużą liczbą utalentowanych specjalistów i konkurencyjnymi kosztami produkcji.
Dla Japonii Polska to również brama do rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Stabilność gospodarcza i dobre zaplecze technologiczne sprawiają, że japońskie firmy widzą w Polsce atrakcyjnego partnera do współpracy i inwestycji w sektorze gier.