rozliczenia międzyokresowe

Rozliczenia międzyokresowe kosztów – termin w rachunkowości określający koszty związane z zawarciem udokumentowanej transakcji w jednym okresie a dotyczące innego okresu lub wielu okresów.


  • Bilans SPZOZ jest podstawą do przekształcenia go w spółkę

    Bilans SPZOZ jest podstawą do przekształcenia go w spółkę

    Od 15 lipca br. nie ma już obowiązku przekształcenia lub likwidacji SPZOZ, choć w ramach planu naprawczego dyrektor może takie działania zaproponować. Nadal jednak w podmiotach leczniczych problemy mogą sprawiać rezerwy.

    czytaj więcej

  • KSR nr 10 określił zasady dotyczące ujęcia w księgach umów o partnerstwie

    KSR nr 10 określił zasady dotyczące ujęcia w księgach umów o partnerstwie

    KRZYSZTOF MAKSYMIK: Standard można stosować także do aktywów i zobowiązań oraz przychodów i kosztów wynikających z innych umów, których przedmiotem jest wspólna, wieloletnia współpraca strony publicznej i prywatnej

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć nabycie materiałów informacyjnych dotyczących prowadzonej działalności

    Jak rozliczyć nabycie materiałów informacyjnych dotyczących prowadzonej działalności

    ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się produkcją mebli (kuchennych, do sypialni, do salonu, dziecięcych). Spółka poniosła 3 października 2016 r. wydatki na nabycie katalogów, broszur i ulotek o charakterze informacyjnym w łącznej wysokości 6150 zł. Wydatki te zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez kontrahenta i otrzymaną przez spółkę 3 października 2016 r. Należność wynikająca z otrzymanej faktury za materiały informacyjne została uregulowana przelewem na rachunek bankowy kontrahenta 6 października 2016 r. Otrzymana faktura nie zawierała wyrazów „metoda kasowa”. Zdecydowana większość katalogów z produktami ma zostać wysłana kontrahentom (sklepy meblowe), a kilka ma zostać wyłożonych w sklepie firmowym do dyspozycji klientów indywidualnych. Z kolei broszury i ulotki o charakterze informacyjnym mają zostać wyłożone do dyspozycji klientów indywidualnych w sklepie firmowym oraz w sklepach meblowych, które nabędą produkty spółki. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie VAT i CIT wydatki poniesione na nabycie tych materiałów informacyjnych? Zgodnie z obowiązującą polityką rachunkowości koszty informacji handlowej rozliczamy w dacie ich poniesienia. VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza za okresy miesięczne.

    czytaj więcej

  • Dla otrzymanych dotacji ze środków unijnych trzeba prowadzić odrębną ewidencję

    Dla otrzymanych dotacji ze środków unijnych trzeba prowadzić odrębną ewidencję

    Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu?

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć nabycie usługi deratyzacji pomieszczeń

    Jak rozliczyć nabycie usługi deratyzacji pomieszczeń

    ABC sp. z o.o. nabyła od firmy X usługę deratyzacji budynku. Znajduje się w nim siedziba spółki ABC. Usługa została wykonana 17 października 2016 r. Na udokumentowanie wykonanej usługi firma X wystawiła 17 października 2016 r. fakturę na kwotę brutto 1230 zł, w tym VAT 230 zł. Niestety otrzymana 24 października 2016 r. faktura zawierała pomyłkę w numerze NIP spółki ABC (tzw. czeski błąd – przestawienie kolejności dwóch cyfr). Zapłaty za wykonaną usługę spółka zamierza dokonać na początku listopada 2016 r. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie CIT i VAT nabytą usługę deratyzacji? Spółka zajmuje się sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (proporcja wstępna stosowana dla 2016 r. wynosi 80 proc.). Spółka otrzymuje od kontrahentów odszkodowania, odsetki za zwłokę i kary umowne. Czy powinna także stosować prewskaźnik? VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza miesięcznie.

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć usługi ochrony i dozoru mienia

    Jak rozliczyć usługi ochrony i dozoru mienia

    ABC sp. o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się świadczeniem usług budowlanych na terenie Polski. Spółka nabywa od agencji ochrony mienia usługi ochrony i dozoru mienia dotyczące budynku – siedziby spółki. Zgodnie z umową z 19 listopada 2015 r. na świadczenie tych usług termin płatności przypada z góry 20. dnia każdego miesiąca. Z uwagi na chorobę pracownika agencji ochrony (od 18 października do 2 listopada 2016 r.) faktura za październik 2016 r. nie została wystawiona do 20 października 2016 r. Fakturę tę na kwotę 500 zł plus 115 zł VAT agencja ochrony mienia wystawi dopiero 3 listopada 2016 r. Spółka ABC otrzyma tę fakturę 4 listopada 2016 r. Jak i kiedy spółka ABC powinna rozliczyć tę fakturę na gruncie VAT i CIT? VAT i zaliczki na CIT spółka ABC płaci za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki ABC jest rok kalendarzowy.

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć w firmie usługi detektywistyczne

    Jak rozliczyć w firmie usługi detektywistyczne

    ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) jest firmą transportową. W maju 2016 r. został skradziony jeden z samochodów ciężarowych będący własnością spółki i ujęty w ewidencji środków trwałych. Kradzież została zgłoszony na policję. Dodatkowo spółka zleciła poszukiwanie samochodu ciężarowego agencji detektywistycznej. Wykonała ona swą usługę 7 listopada 2016 r., wskazując w pisemnym sprawozdaniu miejsce, gdzie samochód się obecnie znajduje. Spółka zamierza podjąć kroki prawne mające na celu odzyskanie pojazdu. Za wykonanie usługi detektywistycznej spółka otrzymała 21 listopada 2016 r. fakturę wystawioną przez agencję detektywistyczną 14 listopada 2016 r. na kwotę 5000 zł plus 1150 zł VAT. Faktura nie została jeszcze zapłacona. Jak spółka powinna rozliczyć tę fakturę na gruncie podatku CIT i VAT, czy może odliczyć VAT, a pozostałą część wynagrodzenia zaliczyć w koszty uzyskania przychodów?

    czytaj więcej

  • Spory dotyczące rozpoznawania kosztów pośrednich w czasie trwają od lat

    Spory dotyczące rozpoznawania kosztów pośrednich w czasie trwają od lat

    PROBLEM: Od wprowadzenia przepisów różnicujących zasady potrącalności od przychodów bezpośrednich i pośrednich kosztów uzyskania przychodów minęła prawie dekada. W odpowiedzi na pytanie, czy nowelizacja ustawy o CIT, jaka weszła w życie 1 stycznia 2007 r., rozwiała spory interpretacyjne co do rozpoznawalności kosztów podatkowych w czasie, należy zaprzeczyć. Wprowadzenie podziału na koszty bezpośrednie i pośrednie było ukierunkowane na zakończenie sporów interpretacyjnych i wprowadzenie zasady, że koszty bezpośrednie są, z wyjątkami, potrącalne w momencie powstania związanych z nimi przychodów podatkowych, a koszty pośrednie na bieżąco, tj. w momencie ich poniesienia. Te spory się jednak nie zakończyły.

    czytaj więcej

  • Do rachunku zysków i strat trafia istotna wartość odsetek od lokaty bankowej

    Do rachunku zysków i strat trafia istotna wartość odsetek od lokaty bankowej

    1 października 2016 r. spółka założyła w banku lokatę na okres 6 miesięcy. Odsetki będą zapłacone przez bank 31 marca 2017 r. Jak prawidłowo należy ująć lokatę w bilansie spółki?

    czytaj więcej

  • Organizacje pozarządowe mają nowy wzór sprawozdania finansowego

    Organizacje pozarządowe mają nowy wzór sprawozdania finansowego

    O skorzystaniu z niego decyduje kierownik jednostki. Wtedy trzeba będzie zaktualizować w planie kont zasady ujmowania przychodów i kosztów związanych m.in. z działalnością statutową odpłatną i nieodpłatną

    czytaj więcej

  • Błędy w rachunkowości: Jak ujmować przychody i ich korekty

    Błędy w rachunkowości: Jak ujmować przychody i ich korekty

    Otrzymane lub należne od kontrahentów środki z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w kolejnych okresach sprawozdawczych, trzeba rozliczyć w czasie. Nie ujmuje się ich kasowo.

    czytaj więcej

  • Leasing operacyjny na obrabiarkę – jak go należy wykazać w dokumentacji

    Leasing operacyjny na obrabiarkę – jak go należy wykazać w dokumentacji

    Przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej finansującym, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej korzystającym, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 23a pkt 1 ustawy o PIT).

    czytaj więcej

  • Dofinansowania wypoczynku ze środków ZFŚS nie księguje się jako kosztu

    Dofinansowania wypoczynku ze środków ZFŚS nie księguje się jako kosztu

    Zasada ta dotyczy też np. organizacji pikników, wycieczek czy imprez integracyjnych. Jeśli zaś jest to finansowane ze środków obrotowych, to obciąża się koszty działalności i ujmuje na koncie Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

    czytaj więcej

  • Są dwie metody rozliczania różnic kursowych

    Są dwie metody rozliczania różnic kursowych

    W wyniku wyceny środków pieniężnych w euro znajdujących się na rachunku bankowym na dzień bilansowy pojawiły się różnice kursowe. Jaki będzie skutek ujęcia tych różnic kursowych w wyniku finansowym, rachunku przepływów pieniężnych i deklaracji podatku CIT w zależności od wybranej metody rozliczania różnic kursowych?

    czytaj więcej

  • Jak zaewidencjonować premię inwestycyjną

    Jak zaewidencjonować premię inwestycyjną

    Spółka zaczęła działać w specjalnej strefie ekonomicznej. Będzie mogła więc rozliczyć premię inwestycyjną. W jaki sposób premia wpływa na sprawozdanie finansowe? Czy jest ujmowana w rachunku zysków i strat?

    czytaj więcej

  • KSR nr 11 już zaczął obowiązywać

    KSR nr 11 już zaczął obowiązywać

    Nowo opublikowany standard ma zastosowanie do sprawozdań, w tym śródrocznych, sporządzanych za 2017 r. Niektóre podmioty czekają więc ekspresowe zmiany w polityce rachunkowości.

    czytaj więcej

  • Przy reklamacji trzeba wyksięgować towary

    Przy reklamacji trzeba wyksięgować towary

    Nabywamy i sprzedajemy towary i usługi. Zdarza się, że w razie uszkodzenia towaru lub nienależytego wykonania usługi reklamujemy je u swoich kontrahentów. Również nasi odbiorcy czasem reklamują zakupione u nas towary (usługi). Jak ująć operacje związane z reklamacją towarów (usług) w ewidencji księgowej?

    czytaj więcej

  • Koszt będzie dopiero wtedy, gdy obciąży wynik finansowy

    Koszt będzie dopiero wtedy, gdy obciąży wynik finansowy

    Firmy będą odliczać wstępną opłatę leasingową, prowizje i inne koszty pośrednie w tym samym momencie, w którym potrącą je dla celów bilansowych. A więc zasadniczo rozliczą je w czasie, a nie jak dziś jednorazowo.

    czytaj więcej

  • Nie wszystkie wydatki zalicza się do wartości początkowej

    Nie wszystkie wydatki zalicza się do wartości początkowej

    Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wycenia się różnymi metodami. Wszystko zależy od sposobu ich nabycia lub wejścia w ich posiadanie. Pomocne mogą być przy tym MSR.

    czytaj więcej

  • Posezonowe wyprzedaże trzeba uwzględnić w księgach rachunkowych

    Posezonowe wyprzedaże trzeba uwzględnić w księgach rachunkowych

    Przy dużych obniżkach ceny towarów maleją poniżej tych z momentu zakupu. Wtedy należy odnieść skutek tego spadku na pozostałe koszty operacyjne, uwzględniając rozliczenie ewentualnych odchyleń.

    czytaj więcej

  • zobacz więcej wyników

Galeria

Inne

e-Booki - elektroniczne poradniki Gazety Prawnej