rozliczenia międzyokresowe

Rozliczenia międzyokresowe kosztów – termin w rachunkowości określający koszty związane z zawarciem udokumentowanej transakcji w jednym okresie a dotyczące innego okresu lub wielu okresów.


  • Rachunkowość: 11 najczęściej popełnianych błędów

    Rachunkowość: 11 najczęściej popełnianych błędów

    Każda jednostka sektora finansów publicznych, przystępując do zamknięcia ksiąg rachunkowych, które są podstawą sporządzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, powinna wykonać wiele czynności, aby zrobić to prawidłowo.

    czytaj więcej

  • Sekurytyzacja to niekonwencjonalne źródło finansowania działalności

    Sekurytyzacja to niekonwencjonalne źródło finansowania działalności

    Pozwala pozyskać środki bez wzrostu ryzyka kredytowego. Przebiega ona bowiem w drodze zamiany wybranej części aktywów na gotówkę.

    czytaj więcej

  • Wydatki związane z usługą hostingową ujmuje się zgodnie z zasadą memoriałową

    Wydatki związane z usługą hostingową ujmuje się zgodnie z zasadą memoriałową

    W dobie globalnej informatyzacji dostęp do internetu decyduje o funkcjonowaniu czy nawet przetrwaniu firmy na rynku. Korzystanie z sieci umożliwia bowiem dostęp do informacji, ofert handlowych oraz nowych klientów.

    czytaj więcej

  • Jak ustalić wynik finansowy za 2015 rok w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych

    Jak ustalić wynik finansowy za 2015 rok w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych

    Ustalamy wynik finansowy za 2015 rok w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych oraz jego wpływ na inne składniki pasywów.

    czytaj więcej

  • Jak ująć niewykorzystaną rezerwę na naprawy gwarancyjne

    Jak ująć niewykorzystaną rezerwę na naprawy gwarancyjne

    Jesteśmy spółka z o.o. produkującą wyroby gotowe. W 2014 r. utworzyliśmy rezerwę na naprawy gwarancyjne. Na dzień bilansowy 31 grudnia 2015 r. okazało się, że wartość wszystkich napraw była mniejsza niż utworzona rezerwa. Czy niewykorzystaną rezerwę należy odpisać w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych?

    czytaj więcej

  • W polityce rachunkowości trzeba określić zasady ujmowania kosztów zakupu

    W polityce rachunkowości trzeba określić zasady ujmowania kosztów zakupu

    Do faktury za zakupione materiały dostawca zgodnie z umową doliczył wartość kosztów transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób należy zaewidencjonować powyższe koszty zakupu? W jakiej wartości należy wykazać materiały w bilansie?

    czytaj więcej

  • W cash flow otrzymane dotacje należy wykazać zgodnie z ich przeznaczeniem

    W cash flow otrzymane dotacje należy wykazać zgodnie z ich przeznaczeniem

    Otrzymaliśmy dotację unijną w związku z realizacją umowy o dofinansowanie w ramach działania „4.2 Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstw oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego na zakup środków trwałych oraz różne koszty”. Jak ująć w rachunku przepływów pieniężnych otrzymane środki, które wpłynęły na wydzielony rachunek bankowy?

    czytaj więcej

  • Uproszczone sprawozdania finansowe za 2015: Dwie możliwości do wyboru

    Uproszczone sprawozdania finansowe za 2015: Dwie możliwości do wyboru

    Jednostki mniejsze niebędące podmiotami mikro mogą mieć do czynienia z dwoma rodzajami uproszczonych sprawozdań finansowych za 2015 rok. Starymi wynikającymi z art. 50 ustawy o rachunkowości i nowymi zgodnymi z jej załącznikiem nr 5.

    czytaj więcej

  • Odszkodowania ujmuje się na podstawie noty księgowej

    Odszkodowania ujmuje się na podstawie noty księgowej

    Ewidencjonuje się je zgodnie z zasadą memoriałową. Dlatego powinny zostać przypisane do roku obrotowego, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty.

    czytaj więcej

  • Rachunkowość bez wpływu na poniesienie kosztu podatkowego

    Rachunkowość bez wpływu na poniesienie kosztu podatkowego

    Zasady dotyczące momentu poniesienia kosztu powodują liczne kontrowersje wśród podatników, organów i sądów administracyjnych. Artykuł 15 ust. 4e ustawy o CIT stanowi, że: „dniem poniesienia kosztu jest dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano)”. Wątpliwości dotyczą sposobu, w jaki należy rozumieć pojęcie „ująć w księgach rachunkowych (zaksięgować)”. Doprowadziło to do wyodrębnienia się dwóch odmiennych linii orzeczniczych.

    czytaj więcej

  • Jak ująć kredyt inwestycyjny w księgach

    Jak ująć kredyt inwestycyjny w księgach

    Spółka planuje zaciągnąć kredyt inwestycyjny. Rozważane są opcje, czy w walucie zagranicznej, czy w polskich złotych. Jak będzie przebiegała ewidencja?

    czytaj więcej

  • Jak ująć działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

    Jak ująć działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

    Otrzymaną pomoc publiczną trzeba wykazać w księgach. Zaś inwestycje realizowane na tym obszarze powinny być rozliczane według zasady memoriałowej.

    czytaj więcej

  • Bilans SPZOZ jest podstawą do przekształcenia go w spółkę

    Bilans SPZOZ jest podstawą do przekształcenia go w spółkę

    Od 15 lipca br. nie ma już obowiązku przekształcenia lub likwidacji SPZOZ, choć w ramach planu naprawczego dyrektor może takie działania zaproponować. Nadal jednak w podmiotach leczniczych problemy mogą sprawiać rezerwy.

    czytaj więcej

  • KSR nr 10 określił zasady dotyczące ujęcia w księgach umów o partnerstwie

    KSR nr 10 określił zasady dotyczące ujęcia w księgach umów o partnerstwie

    KRZYSZTOF MAKSYMIK: Standard można stosować także do aktywów i zobowiązań oraz przychodów i kosztów wynikających z innych umów, których przedmiotem jest wspólna, wieloletnia współpraca strony publicznej i prywatnej

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć nabycie materiałów informacyjnych dotyczących prowadzonej działalności

    Jak rozliczyć nabycie materiałów informacyjnych dotyczących prowadzonej działalności

    ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się produkcją mebli (kuchennych, do sypialni, do salonu, dziecięcych). Spółka poniosła 3 października 2016 r. wydatki na nabycie katalogów, broszur i ulotek o charakterze informacyjnym w łącznej wysokości 6150 zł. Wydatki te zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez kontrahenta i otrzymaną przez spółkę 3 października 2016 r. Należność wynikająca z otrzymanej faktury za materiały informacyjne została uregulowana przelewem na rachunek bankowy kontrahenta 6 października 2016 r. Otrzymana faktura nie zawierała wyrazów „metoda kasowa”. Zdecydowana większość katalogów z produktami ma zostać wysłana kontrahentom (sklepy meblowe), a kilka ma zostać wyłożonych w sklepie firmowym do dyspozycji klientów indywidualnych. Z kolei broszury i ulotki o charakterze informacyjnym mają zostać wyłożone do dyspozycji klientów indywidualnych w sklepie firmowym oraz w sklepach meblowych, które nabędą produkty spółki. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie VAT i CIT wydatki poniesione na nabycie tych materiałów informacyjnych? Zgodnie z obowiązującą polityką rachunkowości koszty informacji handlowej rozliczamy w dacie ich poniesienia. VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza za okresy miesięczne.

    czytaj więcej

  • Dla otrzymanych dotacji ze środków unijnych trzeba prowadzić odrębną ewidencję

    Dla otrzymanych dotacji ze środków unijnych trzeba prowadzić odrębną ewidencję

    Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu?

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć nabycie usługi deratyzacji pomieszczeń

    Jak rozliczyć nabycie usługi deratyzacji pomieszczeń

    ABC sp. z o.o. nabyła od firmy X usługę deratyzacji budynku. Znajduje się w nim siedziba spółki ABC. Usługa została wykonana 17 października 2016 r. Na udokumentowanie wykonanej usługi firma X wystawiła 17 października 2016 r. fakturę na kwotę brutto 1230 zł, w tym VAT 230 zł. Niestety otrzymana 24 października 2016 r. faktura zawierała pomyłkę w numerze NIP spółki ABC (tzw. czeski błąd – przestawienie kolejności dwóch cyfr). Zapłaty za wykonaną usługę spółka zamierza dokonać na początku listopada 2016 r. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie CIT i VAT nabytą usługę deratyzacji? Spółka zajmuje się sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (proporcja wstępna stosowana dla 2016 r. wynosi 80 proc.). Spółka otrzymuje od kontrahentów odszkodowania, odsetki za zwłokę i kary umowne. Czy powinna także stosować prewskaźnik? VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza miesięcznie.

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć usługi ochrony i dozoru mienia

    Jak rozliczyć usługi ochrony i dozoru mienia

    ABC sp. o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się świadczeniem usług budowlanych na terenie Polski. Spółka nabywa od agencji ochrony mienia usługi ochrony i dozoru mienia dotyczące budynku – siedziby spółki. Zgodnie z umową z 19 listopada 2015 r. na świadczenie tych usług termin płatności przypada z góry 20. dnia każdego miesiąca. Z uwagi na chorobę pracownika agencji ochrony (od 18 października do 2 listopada 2016 r.) faktura za październik 2016 r. nie została wystawiona do 20 października 2016 r. Fakturę tę na kwotę 500 zł plus 115 zł VAT agencja ochrony mienia wystawi dopiero 3 listopada 2016 r. Spółka ABC otrzyma tę fakturę 4 listopada 2016 r. Jak i kiedy spółka ABC powinna rozliczyć tę fakturę na gruncie VAT i CIT? VAT i zaliczki na CIT spółka ABC płaci za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki ABC jest rok kalendarzowy.

    czytaj więcej

  • Jak rozliczyć w firmie usługi detektywistyczne

    Jak rozliczyć w firmie usługi detektywistyczne

    ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) jest firmą transportową. W maju 2016 r. został skradziony jeden z samochodów ciężarowych będący własnością spółki i ujęty w ewidencji środków trwałych. Kradzież została zgłoszony na policję. Dodatkowo spółka zleciła poszukiwanie samochodu ciężarowego agencji detektywistycznej. Wykonała ona swą usługę 7 listopada 2016 r., wskazując w pisemnym sprawozdaniu miejsce, gdzie samochód się obecnie znajduje. Spółka zamierza podjąć kroki prawne mające na celu odzyskanie pojazdu. Za wykonanie usługi detektywistycznej spółka otrzymała 21 listopada 2016 r. fakturę wystawioną przez agencję detektywistyczną 14 listopada 2016 r. na kwotę 5000 zł plus 1150 zł VAT. Faktura nie została jeszcze zapłacona. Jak spółka powinna rozliczyć tę fakturę na gruncie podatku CIT i VAT, czy może odliczyć VAT, a pozostałą część wynagrodzenia zaliczyć w koszty uzyskania przychodów?

    czytaj więcej

  • zobacz więcej wyników

Galeria

Inne

e-Booki - elektroniczne poradniki Gazety Prawnej