Prawo autorskie

22 września 2020 r.

Sławomir Wikariak

Wikariak: Nie da się wykorzystać systemu i być poza nim [KOMENTARZ]22 września 2020 r.

Banksy jest bez wątpienia najbardziej znanym z ulicznych artystów. Artysta obsesyjnie wręcz chroni swą prywatność. Mimo „śledztw” prowadzonych także przez dziennikarzy nikt nie odkrył, kim naprawdę jest. Niektórzy uważają, że pod pseudonimem ukrywa się fotograf Stephen Lazarides, który zarejestrował stronę internetowego Banksy’ego. Ten jednak twierdzi, że jest jedynie menedżerem artysty.

21 września 2020 r.

Sprawa dotyczyła Irlandii. Właściciele barów czy klubów nocnych muszą uiszczać opłaty licencyjne za odtwarzanie w nich muzyki.

TSUE: Wykonawcom spoza UE należą się tantiemy21 września 2020 r.

Przepisy krajowe nie mogą ograniczyć wypłaty tantiem dla artystów z USA, mimo że analogiczne wynagrodzenia nie płyną w drugą stronę. Ewentualne odstępstwo musiałoby zostać wprowadzone na poziomie unijnym, a nie ustawy krajowej – uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

7 lipca 2020 r.

Dyrektywa nie wprowadza żadnej cenzury, lecz mechanizm poszanowania cudzej pracy i godziwego wynagradzania twórców i producentów. Tworzy przejrzyste reguły dotyczące korzystania z utworów i  podziału zysków z tytułu ich eksploatacji w środowisku cyfrowym.

Kreatywna Polska pisze do Prezydenta: Unijna Dyrektywa nie wprowadza cenzury, lecz mechanizm godziwego wynagradzania twórców7 lipca 2020 r.

Stowarzyszenie Kreatywna Polska reprezentujące stanowisko polskiego sektora kreatywnego i stowarzyszeń twórczych wyraziło zaniepokojenie oświadczeniem Prezydenta Andrzeja Dudy przedstawionym w „Karcie wolności w sieci” ogłoszonej dnia 2 lipca 2020 r. W tej sprawie 6 lipca br. skierowało do jego Kancelarii specjalny list.

10 czerwca 2020 r.

Sprawa coverów jest niezwykle niejednorodna (podobnie jak kwestia samplowania). Postępowanie z utworami innych osób determinuje indywidualna i każdorazowa klasyfikacja do jednej z dwóch kategorii prawnych, przewidzianych przez Ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Covery, czyli melodie, które już znamy. Kto ma do nich prawa?10 czerwca 2020 r.

Podobno ludzkość dzieli się na dwie grupy - na tych, którzy wolą słuchać ponadczasowego szlagieru "Nothing Compares 2 U" w wykonaniu Sinead O’Connor oraz na tych, do których bardziej przemawia oryginalna wersja utworu zaśpiewana przez Prince’a. Prawniczych słów kilka o coverowaniu, czyli wykonywaniu cudzych kompozycji.

Polecane