Aktualności

12 kwietnia 2018 r.

Samorządy potraktowały jednak sprawę poważnie i doszły do wniosku, że perspektywa dopuszczenia konkurencji wymaga przemyślenia własnego modelu kształcenia.

Aplikacja akademicka miała rozsadzić monopol samorządów prawniczych. Zapał opadł12 kwietnia 2018 r.

Żywiołowa dyskusja o ministerialnych planach rozsadzenia monopolu samorządów prawniczych na kształcenie przyszłych adwokatów i radców prawnych póki co okazuje się burzą w szklance wody. Szanse na to, że resort sprawiedliwości jeszcze w tej kadencji zdecyduje się forsować projekt przepisów wprowadzających aplikację akademicką, jako alternatywną drogę dojścia do tytułu zawodowego, są nikłe.

11 kwietnia 2018 r.

Od uchwały o negatywnym wyniku egzaminu komorniczego zdającemu przysługuje odwołanie do Komisji Egzaminacyjnej II stopnia przy Ministrze Sprawiedliwości do spraw odwołań od wyniku egzaminu komorniczego.

Są wyniki egzaminu komorniczego11 kwietnia 2018 r.

Znane już są wyniki egzaminu komorniczego przeprowadzonego 8 i 9 marca 2018 r. Z danych uzyskanych z poszczególnych komisji egzaminacyjnych wynika, że do egzaminu przystąpiło 373 zdających. Wynik pozytywny uzyskało 291 osób, tj. około 78 proc. kandydatów na komorników.

30 stycznia 2018 r.

Problem wprowadzenia aplikacji uniwersyteckiej należy rozpatrywać nie tylko jako zerwanie z praktyczną częścią przygotowania do zawodu, ale także przez pryzmat obecnej sytuacji politycznej, kryzysu praworządności, a także kontestowania zasad konstytucyjnych

Aplikacja uniwersytecka: Gorzki prezent na 100-lecie adwokatury30 stycznia 2018 r.

 Czy ktoś z nas chciałby się leczyć u lekarza, który odbywa specjalizację tylko w warunkach uczelnianych, bez przygotowania praktycznego? Odpowiedź, która się nasuwa, jest oczywista. A tymczasem tego typu ryzyko rządzący chcą zafundować potencjalnym klientom przyszłych adwokatów. Ich kształceniem w przyszłości mają się bowiem zajmować, obok samorządu, także wydziały prawa - zwraca uwagę Magdalena Robaszyńska, aplikant adwokacki przy Wielkopolskiej Izbie Adwokackiej, redaktor naczelna „Młodej Palestry – Czasopisma Aplikantów Adwokackich”.

22 stycznia 2018 r.

Koncepcja umożliwienia prowadzenia aplikacji przez uniwersyteckie wydziały prawa prowadzić musi do zasadniczej zmiany modelu przygotowywania do wykonywania zawodu prawnika w praktyce.

Czy można teoretycznie kształcić przyszłych prawników praktyków?22 stycznia 2018 r.

Dostęp do zawodów prawniczych oraz zasady odbywania aplikacji od dawna stanowią przedmiot kontrowersji, sporów i radykalnych zmian. Na przestrzeni lat obserwowaliśmy liberalizację dostępu do aplikacji adwokackiej i radcowskiej, połączoną ze zwiększeniem kompetencji ministra sprawiedliwości. Dla przyszłych sędziów i prokuratorów utworzono scentralizowany system, odseparowany od modelu kształcenia innych prawników. W zasadzie każda większość polityczna wprowadzała do modelu kształcenia prawników zmiany, konsekwentnie pomijając koncepcję godności sędziego jako korony zawodów prawniczych. Mimo prezentowanych przez lata rozmaitych koncepcji, niezależnie od skali radykalizmu, nikt nie wpadł na pomysł, by praktyczne kształcenie aplikantów zastąpić teoretycznym. Wydawało się, że co do fundamentów, tj. przekonania, iż nauka praktycznego wykonywania zawodu zasadniczo różni się do edukacji uniwersyteckiej, nie ma sporów.

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane