Im firma większa, tym bardziej jest świadoma wagi internetu w promocji. Doskonale to widać po statystykach. Z raportu „Rzeczpospolita internetowa w roku 2011” przygotowanego przez HBI Polska wynika, że kiedy ponad 90 proc. spółek akcyjnych (czyli firm dużych) ma już własną witrynę, to tych jednoosobowych ze swoją stroną jest zaledwie 40 proc. Ale to właśnie małym firmom internet może bardzo pomóc w codziennej działalności.

– Mitem jest, że zaistnienie w internecie i pozyskiwanie klientów jest drogie. Podstawowa obecność – czyli wizytówka na mapach Google, gdzie zawarte są najważniejsze informacje o firmie, takie jak rodzaj działalności, godziny otwarcia i zdjęcia, jest darmowa, a stworzenie wizytówki zajmuje kilka godzin – mimo to nadal prawie połowa polskich MSP nie korzysta z tej możliwości – mówi Piotr Zalewski z polskiego oddziału firmy Google.

Podstawą jest oczywiście własna strona internetowa. Zanim jednak zdecydujemy się na jej stworzenie, trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań: do czego ma służyć, ile możemy zainwestować w działalność w internecie, czy mamy czas i umiejętności do samodzielnego prowadzenia takiej strony.

Jeżeli chcemy, by strona była bardziej skomplikowana, np. zawierała funkcje sklepu internetowego, miała kilka wersji językowych, była skonfigurowana z mediami społecznościowymi i często aktualizowana, warto poszukać pomocy specjalistów. Firm oferujących usługi tworzenia stron WWW jest prawdziwe zatrzęsienie, a cena takiej usługi zaczyna się już od kilkuset złotych.

Przy prostszej witrynie, która ma pełnić głównie funkcje informacyjne, wirtualnej wizytówki, najzupełniej wystarczy skorzystać z któregoś z programów do samodzielnego tworzenia stron. Takich aplikacji działających na open source, czyli bezpłatnych systemach, jest kilka, m.in. Drupal, Joomla, Contao, Typo3 czy Wordpress.

Jeżeli potrzebujemy prostej strony, ale nie czujemy się na siłach całkiem samodzielnie nią zarządzać, warto rozważyć któryś z programów partnerskich oferowanych przez firmy zajmujące się tworzeniem stron WWW. Coraz więcej z nich oferuje takie pakiety dla MSP. Pozwalają one za pomocą prostego systemu zaprojektować stronę, a także zapewniają wsparcie w jej dalszym prowadzeniu. Polskie Książki Telefoniczne oferują specjalny pakiet: strona WWW i reklama w social mediach, czyli stworzenie i prowadzenie profilu na Facebooku. Roczna cena za takie usługi to ok. 10 tys. zł. Podobną ofertę ma także niemiecka firma hostingowa 1&1, czyli system MyWebsite, służący do zarejestrowania domeny internetowej, samodzielnego stworzenia witryny i połączenia jej Facebookiem i Twitterem oraz zarządzania treściami na niej. Roczny abonament w zależności od wybranego zakres usług kosztuje od 487 do 1200 zł.

Także Google we współpracy z Ministerstwem Gospodarki i Konfederacją Pracodawców Lewiatan od kilku lat prowadzi akcję Internetowa Rewolucja, w ramach której pomaga małym firmom założyć swoje pierwsze strony WWW. – Przedsiębiorcy dostają przez pół roku za darmo domenę i hosting oraz darmową możliwość stworzenia strony za pomocą łatwego w obsłudze kreatora – tłumaczy Zalewski. Najbliższe spotkania w ramach tej akcji odbędą się 27 i 28 czerwca w Lublinie i Rzeszowie.

Jeszcze przed stworzeniem samej strony trzeba koniecznie zarejestrować domenę internetową. Warto też zadbać, by nie była to tylko domena podstawowa, ale także te, które mogą być do niej podobne, np. z rozszerzeniem org.pl czy w podobnej pisowni. Domeny rejestruje się w firmach, które mają podpisaną umowę z NASK. Wykaz tych partnerów jest dostępny pod tym adresem: http://www.dns.pl/porozumienie/partner.html.

W następnej kolejności trzeba zadbać o hosting, czyli serwer, na którym fizycznie znajduje się strona WWW. Jeżeli zlecamy zadanie wykonania strony zewnętrznej firmie, to właśnie ona powinna wybrać sensownego hostera. Na koniec warto pamiętać o odpowiednim pozycjonowaniu strony, czyli o tym, aby pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na to składa się wiele czynników, według Google ponad 200, wiele z nich wynika jednak z budowy strony i jej zawartości, w tym odpowiedniego używania słów kluczowych.

Nie tylko sama strona WWW

Przedsiębiorcy mogą wspierać swój biznes, również działając w serwisach społecznościowych. Facebook jest już platformą dla ponad stu tysięcy polskich mniejszych i większych firm. Dla MSP stwarza naprawdę niezłe możliwości marketingowe, ponieważ założenie i prowadzenie własnego fanpage’u (czyli strony fanowskiej) nie wymaga nawet najmniejszej inwestycji finansowej. Wprawdzie Facebook zaczął wprowadzać dodatkowe opłaty za reklamę strony, za promowanie postów czy wysyłanie niektórych prywatnych wiadomości, ale są to wydatki na poziomie kilkunastu – kilkudziesięciu złotych.

Ważne jednak, aby prowadząc swój fanpage, mieć pewność, że osoba za niego odpowiedzialna będzie mogła poświęcać mu czas przez niemal całą dobę – najważniejsze to szybkie reagowanie na uwagi i wiadomości od użytkowników.

Coraz większe znaczenie zaczynają też zdobywać w kontaktach z klientami YouTube oraz Twitter. Wprawdzie ten drugi serwis jeszcze nie jest za specjalnie popularny w Polsce, ale w komunikacji z niektórymi grupami konsumentów (np. nastolatkami) może być bardzo przydatny.





PARTNER CYKLU