statystyki

„Produkt polski” w nowej odsłonie zagraża opatentowanym znakom

autor: Jakub Styczyński17.01.2017, 09:06; Aktualizacja: 17.01.2017, 10:01
znak towarowy

Przedsiębiorcy wciąż mogą używać swoich logotypów, natomiast ten opracowany przez MRiRW stanowi jedynie alternatywę.źródło: ShutterStock

PROBLEM: Nowelizacja ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1604 ze zm.) wprowadziła możliwość oznaczania tych produktów specjalnym znakiem „Produkt polski”. Przy czym z nowo dodanego art. 7b wynika, że tego oznaczenia, w tym i logotypu, będą mogli używać tylko ci przedsiębiorcy, których produkty spełniają ustawowe wymogi. Lecz co z tymi, którzy już dziś posługują się takim symbolem, a znak towarowy z oznaczeniem „Produkt polski” mają zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP (UP RP)?

Eksperci nie mają wątpliwości – przedsiębiorcy wciąż mogą używać swoich logotypów, natomiast ten opracowany przez MRiRW stanowi jedynie alternatywę, którą urząd będzie dodatkowo promować. Tymczasem zapytany przez nas resort rolnictwa twierdzi inaczej. Jego zdaniem własne logotypy „Produkt polski” będą musiały zniknąć z części produktów do końca bieżącego roku. W przeciwnym razie producentów czekają kary nałożone przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Kto ma rację?

Dariusz Mamiński z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi mówi wprost: „Produkty rolno-spożywcze nie mogą być oznaczone znakiem „produkt polski” innym niż ten z rozporządzenia. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca miał wcześniej zarejestrowany podobny znak, czy też nie. Jeśli artykuł rolno-spożywczy nie spełnia wymogów ustawy, to nie wolno wprowadzać konsumentów w błąd, że spełnia”.

To stwierdzenie wprawiło w osłupienie ekspertów. Niektórzy z nich sugerują, że to swoisty rodzaj wywłaszczenia znaków towarowych, które są obecnie legalnie zarejestrowane w UP RP. Bo choć w teorii ministerstwo ich nie zakazuje, to w praktyce zabrania ich używania – czyli stają się one bezwartościowe. Eksperci dziwią się też, że resort wyciąga takie wnioski z ustawy, w której brakuje dokładnego zakazu korzystania z własnego logotypu. A co istotne, taki zakaz istniał jeszcze na etapie projektu, ale z ostatecznej wersji ustawy wypadł.


Pozostało jeszcze 60% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane