statystyki

Odbiór śmieci – reorganizacja metodą na in-house

autor: Sławomir Wikariak08.03.2017, 08:33; Aktualizacja: 08.03.2017, 09:03
śmieci

Od początku roku obowiązują przepisy pozwalające udzielać z wolnej ręki zamówień in-house.źródło: ShutterStock

Znamy uzasadnienie do pierwszego wyroku Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie zamówień in-house! Zmiany organizacyjne w spółce komunalnej uprawniają do udzielenia jej zamówienia z wolnej ręki.

Reklama


Dzieje się tak, nawet jeśli wcześniej działała nie tylko na rzecz macierzystej gminy. Likwidacja działu handlowego w spółce komunalnej, wyodrębnienie rachunków bankowych, wypowiedzenie dotychczasowych umów lub zakup nowego sprzętu pozwalają zlecić gminie odbiór śmieci z wolnej ręki. Spółka nie musi wówczas wykazywać, że ponad 90 proc. działalności świadczyła przez ostatnie trzy lata na rzecz macierzystej gminy. Może posłużyć się prognozami finansowymi.

Trudne warunki

Przypomnijmy – od początku roku obowiązują przepisy pozwalające udzielać z wolnej ręki zamówień in-house. Najbardziej czekały na nie gminy, które mają własne spółki komunalne. Dzięki nowym regulacjom podmioty te nie muszą już bowiem startować w przetargach na równi z komercyjnymi przedsiębiorstwami. Jednak aby można było skorzystać z procedury in-house, muszą być spełnione warunki określone w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm., dalej p.z.p.). Najbardziej problematyczny to ten, zgodnie z którym spółka komunalna musi świadczyć ponad 90 proc. działalności na rzecz gminy. Zasady obliczania tego wskaźnika ustalono w art. 67 ust. 8 i 9 p.z.p. Zgodnie z pierwszym z tych ustępów do obliczania procentu uwzględnia się średni przychód osiągnięty przez osobę prawną w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za trzy lata poprzedzające udzielenie zamówienia. Na tej podstawie zdecydowana większość spółek komunalnych w Polsce nie mogłaby skorzystać z reguły in-house. Obok realizowania zadań na rzecz własnych gmin działały bowiem dotychczas również na rynku komercyjnym. W efekcie nie są w stanie wykazać, że ponad 90 proc. świadczyły na rzecz podmiotu, który ma nad nimi kontrolę. Przy czym w ust. 9 wspomnianego przepisu czytamy, że „ze względu na dzień utworzenia lub rozpoczęcia działalności przez osobę prawną lub zamawiającego lub reorganizację ich działalności dane dotyczące średniego przychodu za trzy lata poprzedzające udzielenie zamówienia są niedostępne lub nieadekwatne” można posłużyć się prognozami handlowymi. I właśnie z tego przepisu skorzystał Urząd Miasta Tarnowa, który zlecił w trybie in-house odbiór odpadów własnej spółce – Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej. Ponieważ nie byłaby ona w stanie wykazać, że we wcześniejszych latach świadczyła ponad 90 proc. na rzecz Tarnowa, przeprowadzono w niej reorganizację.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama