Przewodniczący zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności wskazują, że dowolny wybór miejsca złożenia wniosku o dokument uprawniający do zatrzymywania samochodu na kopercie spowoduje, że część z nich będzie nadmiernie obciążona obowiązkami.
Na takie zagrożenie wskazują w uwagach przesłanych do projektu nowelizacji rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 25 czerwca 2014 r. w sprawie wzoru oraz trybu wydawania i zwrotu kart parkingowych (Dz.U. poz. 870). Jego celem jest zmiana przepisu, który wskazuje, że wniosek o ten dokument składany jest do przewodniczącego powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (PZON), właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu (zgodnie z przepisami o ewidencji ludności). To oznacza, że osoby niemające stałego zameldowania nie mogą w ogóle ubiegać się o kartę, a te, które przebywają w innej gminie, nie mogą w niej składać wniosku. Projekt przewiduje więc likwidację tego wymogu, a niepełnosprawny będzie mógł złożyć wspomniany druk w dowolnie wybranym PZON.
– Taka sytuacja może skutkować tym, że niektóre zespoły, zwłaszcza te obejmujące zasięgiem duże miasta, do których przyjeżdża pracować i mieszkać wiele osób, będą musiały obsługiwać o wiele większą liczbę wniosków – mówi Rafał Wardęga, przewodniczący PZON w Krakowie.
Również Iwona Bors, przewodnicząca PZON dla powiatu łódzkiego wschodniego, w przekazanym do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej stanowisku podkreśla, że jednostka nie jest kadrowo, lokalowo, a także finansowo przygotowana na przyjęcie zwiększonej liczby wniosków.
Na problem braku pieniędzy na obsługę zadania polegającego na wydawaniu kart parkingowych zwracają uwagę również przewodniczący zespołów m.in. z Wrocławia, Leszna i Zielonej Góry. Wskazują, że od lipca 2014 r., kiedy zostało ono im powierzone, nie trafiły do nich żadne dodatkowe środki pozwalające na pokrycie ponoszonych kosztów. To powoduje, że nie mogą np. zatrudnić nowych pracowników, którzy zajmowaliby się przyjmowaniem wniosków. W konsekwencji wszystkie wydatki związane z wydawaniem kart są finansowane z budżetowej dotacji przewidzianej na orzekanie o niepełnosprawności i jej stopniach. Wprawdzie w tegorocznym budżecie w rezerwie celowej zapisane zostało 16 mln zł, ale również z przeznaczeniem na wydawanie orzeczeń, a nie kart parkingowych. Nie wiadomo też, kiedy zostanie ona uruchomiona, dlatego nie pozwala to na realne planowanie prac zespołów.
Ponadto zdaniem niektórych jednostek w związku z tym, że osoba niepełnosprawna będzie mogła w dowolnym miejscu złożyć wniosek o kartę parkingową, zmiany wymaga elektroniczny system monitorowania wydawania orzeczeń o dysfunkcjach zdrowotnych. Zespoły nie będą miały bowiem możliwości sprawdzenia, czy osoba nie ubiegała się o ten dokument już w innym miejscu lub czy nie został on jej przyznany.
21 zł płaci osoba niepełnosprawna za wydanie karty parkingowej
Etap legislacyjny
Konsultacje projektu nowelizacji rozporządzenia