Jak i komu ma przekazać władzę włodarz na kwarantannie

autor: Leszek Jaworski08.04.2020, 06:01; Aktualizacja: 08.04.2020, 08:52
W czasie epidemii, gdy wójt nie jest zdolny do pracy z powodu choroby, jego kompetencje przejmuje zastępca. Wątpliwości budzi jednak to, jak traktować czas kwarantanny i co zrobić w sytuacji, gdy w gminie nie ma wicewójta.

W czasie epidemii, gdy wójt nie jest zdolny do pracy z powodu choroby, jego kompetencje przejmuje zastępca. Wątpliwości budzi jednak to, jak traktować czas kwarantanny i co zrobić w sytuacji, gdy w gminie nie ma wicewójta.źródło: ShutterStock

W czasie epidemii, gdy wójt nie jest zdolny do pracy z powodu choroby, jego kompetencje przejmuje zastępca. Wątpliwości budzi jednak to, jak traktować czas kwarantanny i co zrobić w sytuacji, gdy w gminie nie ma wicewójta.

– Biorąc pod uwagę samo brzmienie art. 15zzz ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: specustawa), zauważyć należy, że dotyczy on wyłącznie niezdolności do pracy z powodu choroby. Tym samym przepis nie znajduje zastosowania do wójtów, którzy są poddani kwarantannie, bo osoby objęte kwarantanną są osobami zdrowymi – twierdzi Mateusz Karciarz, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp.k. w Poznaniu. I dodaje, że okres kwarantanny nie jest objęty dyspozycją art. 15zzz specustawy, gdyż z definicji kwarantanny, znajdującej się w art. 2 pkt 12 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, jednoznacznie wynika, że dotyczy ona osób zdrowych. Podobnie uważa Bartosz Góra, radca prawny prowadzący własną kancelarię w Dębicy. Według niego mechanizmy wprowadzone w art. 15zzz specustawy dotyczą jedynie choroby trwającej do 30 dni. W konsekwencji sam fakt podejrzenia choroby wójta nie powinien skutkować przejęciem kompetencji.

Ważny jest cel ustawy

Odmiennego zdania jest dr Karolina Rokicka-Murszewska, radca prawny, asystent w Zakładzie Prawa Administracyjnego Wydziału Prawa i Administracji UMK. – Artykuł 15zzz specustawy dotyczy wszelkich możliwych chorób wójta (w tym okresu kwarantanny czy izolacji), bo legis ratio przepisu stanowi zapobieżenie sytuacji, gdy gmina w stanie epidemii lub zagrożenia zostanie bez włodarza – wskazuje prawniczka. I dodaje, że decyzja inspektora sanitarnego przekazana do podmiotu wypłacającego świadczenia (czyli pracodawcy, zleceniodawcy, ZUS) stanowi podstawę (tak samo jak zaświadczenie lekarskie) do uzyskania świadczenia z tytułu choroby.


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane