ORZECZNICTWO
Rada nie może określać kosztu jednej godziny usług opiekuńczych, wskazując, że stanowi odpowiedni procent kryterium dochodowego.
Rada nie może określać kosztu jednej godziny usług opiekuńczych, wskazując, że stanowi odpowiedni procent kryterium dochodowego.
Tak uznał wojewoda śląski, który stwierdził nieważność uchwały rady miasta Częstochowa w sprawie szczegółowych warunków przyznawania oraz ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze. Jego zdaniem zawarte w niej zapisy były sprzeczne z art. 50 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.), który zawiera upoważnienie do wydania uchwały. Jego zastrzeżenia wzbudziła m.in. regulacja, z której wynikało, że jedna godzina usług opiekuńczych ma kosztować 3,5 proc. kryterium dochodowego obowiązującego w pomocy społecznej dla osoby samotnej w chwili orzekania o przyznanie takiego wsparcia. Z kolei opłata za jedną godzinę specjalistycznych usług opiekuńczych została ustalona jako 6 proc. progu dochodowego.
Wojewoda podkreślił, że stawka godzinowa za świadczenie usług jest kluczowym elementem uchwały, mającym bezpośredni wpływ na wysokość opłaty. Powinna być zatem określona w sposób jasny i precyzyjny. Tymczasem rozwiązanie przyjęte przez radnych Częstochowy tego wymogu nie spełnia. Wojewoda zwraca uwagę, że z treści zakwestionowanego zapisu nie wynika jednoznacznie, czy podstawą ustalenia odpłatności za godzinę usług będzie kryterium obowiązujące w dacie wydania przez ośrodek pomocy społecznej decyzji o przyznaniu wsparcia, czy też przykładowo w chwili jej uprawomocnienia lub wydania decyzji przez organ odwoławczy. Taka sytuacja powoduje stan niepewności co do treści obowiązującego prawa, co stanowi naruszenie zasad konstytucji.
Ponadto w ocenie wojewody rada nieprawidłowo określiła przesłanki częściowego lub całkowitego zwolnienia z ponoszenia opłaty za usługi. W uchwale wymienione zostały bowiem łącznie przesłanki, których zaistnienie zwalnia z całej opłaty lub jej części. Natomiast prawidłowo powinno to wyglądać tak, że warunki dla obydwu form zwolnienia są wskazane odrębnie. Dzięki temu ośrodek pomocy społecznej przy rozpatrywaniu wniosku o ulgę w należności może ocenić, czy po stronie osoby uprawnionej do korzystania z usług zachodzą okoliczności uzasadniające zastosowanie zwolnienia oraz w jakim zakresie. Dodatkowo wojewoda stwierdził, że rada nie miała upoważnienia do regulowania na gruncie uchwały przesłanek uwzględnianych przy przyznawaniu usług, bo zostały one umieszczone w art. 50 ust. 1 i 2 ustawy.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego z 22 stycznia 2020 r., nr NPII.4131.1.15.2020.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama