Zmiany w przepisach regulujące obowiązki i prawa przedsiębiorców dotyczące transakcji bezpośrednich, na odległość i poza lokalem firmy chronią nie tylko kupujących ale i sprzedawców. W spornych przypadkach konieczne będzie skierowanie sprawy do sądu.
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć galerię,
1 2. Uwaga na gwarancje - sprzedawca zawsze będzie namawiał nas na korzystanie z gwarancji, także poszerzonej, choć wynikające z niej uprawnienia są o wiele mniejsze dla konsumentów. Przez pierwsze dwa lata zawsze warto wykorzystać rękojmię. Co ważne, nawet jeśli skorzystamy z gwarancji producenta, nadal obowiązuje nas prawo do rękojmi.
ShutterStock
2 3. Wada istotna - główny przedmiot sporów związanych z prawami konsumentów. Kupujący ma prawo odstąpienia od umowy w związku z wadą istotną produktu. Jeśli jednak sprzedawca będzie upierał się, że wada taką nie jest, pozostaje nam walka w sądzie.
GazetaPrawna.pl
3 4. Opieszałość przedsiębiorców - nadal nie ma na nią wpływu. Nowa ustawa konsumencka nakłada bardzo ważne i restrykcyjne terminy na sprzedawcę, ale nie zawsze. Np. termin naprawy towaru w ramach reklamacji ma się odbyć z "rozsądnym czasie. Co to oznacza? UOKiK twierdzi, że powinno to być zgodne z możliwościami sprzedawcy. Jeśli jednak sprzedający wykaże się opieszałością, będzie mógł zostać ukarany przez Urząd.
ShutterStock
4 5. Odstąpienie od umowy - w ramach nowej ustawy konsumenckiej, odstąpienie będzie skuteczne jeśli jest zgodne z przepisami. A kiedy następuje? W ustawie nie ma żadnego terminu, a eksperci twierdzą, że powinno działać od razu, automatycznie po wyczerpaniu ścieżki reklamacyjnej. Warto jednak pamiętać, aby wysłać do sprzedawcy oświadczenie odstąpienia od umowy wraz z datą. Należy tez pamiętać, że przedsiębiorca może w tej sprawie milczeć. jedyne co nam pozostaje to skierowanie sprawy do sądu, który powinien objąć sprzedawcę nakazem podjęcia korespondencji.
ShutterStock
5 6. Umowa na odległość. Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca aby zaproponować umowę przez telefon, musi dostarczyć dokumenty do potencjalnego kupującego. Jednym ze sposobów może być przesłanie treści umowy na maila. Federacja Konsumentów twierdzi, że wielokrotnie spotykała się z praktykami zakładania adresów mailowych na firmowych serwerach osobom starszym, które nawet nie miały komputera w domu. Czy taka praktyka będzie obowiązywać po wdrożeniu nowych przepisów od 25 grudnia 2014 ?
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję