Error Fare to zmora, a jednocześnie zbawienie dla polujących na okazje lotnicze podróżników. Terminem tym określa się po prostu błąd taryfowy dotyczący danego lotu, który pojawił się na stronie przewoźnika, czy pośrednika. To właśnie dlatego często możemy spotkać się z powrotnymi przelotami do Meksyku za 1000 zł, Dominikany za 600 zł, czy do Tajlandii za 300 zł.
Jak powstają błędy
Znaczna większość radykalnie zaniżonych cen spowodowana jest czynnikiem ludzkim. Rzadziej w tym przypadku zawodzą sprawdzone technologicznie systemy odpowiedzialne za publikację ofert. Co ciekawe, błąd taryfowy, który pojawia się na oficjalnej stronie przewoźnika automatycznie powielany jest przez pośredników sprzedaży biletów. Korzystają oni bowiem z oprogramowania, które „ściąga” ceny bezpośrednio od przewoźnika. Nie jest zatem istotne, gdzie zakupimy bilet – jeśli dany lot obarczony jest błędem, jego skutki będą identyczne. Pośrednik nie wyda nam bowiem dokumentu upoważniającego do przelotu, w momencie, gdy przewoźnik wycofa wadliwą pulę ofert. Z drugiej strony natomiast, za rewelacyjną cenę możemy polecieć na drugi koniec świata, jeśli takie bilety zostaną uhonorwane.
Prawa pasażerów wobec linii lotniczych i biur podróży
Zapłaciłeś i co dalej
Każdy, kto widzi wyśmienitą cenową okazję związaną z podróżą w egzotyczny kierunek nie będzie zastanawiać się dwa razy. Nawet jeśli spodziewamy się, że dany przelot może okazać się wadliwy, decydując się ostatecznie na rezerwację ryzykujemy niewiele.
Terminy się zgadzają, urlop zaklepany. Kupujemy bilety. Transakcja dokonana. Czekamy na jej potwierdzenie i przesłanie biletów na naszą skrzynkę pocztową.
I w tym momencie zaczynają się nerwy. Jeśli twój bilet nie został przysłany w ciągu doby od dokonania transakcji (płaciłeś kartą), jest 99 proc. szansy, że trafiłeś właśnie w Error Fare, a twój przewoźnik ma tzw. „problemy techniczne z wystawieniem biletu”. Jak postąpić w takiej sytuacji? Na początku uzbrój się cierpliwość i wstrzymaj się z dokonywaniem bookingu samochodu czy hotelu. Po dwóch dniach może się bowiem okazać się jednak, że bilet zakupiony po wadliwej cenie zostanie wystawiony i uda cię tanio polecieć w wymarzony zakątek globu.
Często jednak zdarza się sytuacja, że tani bilet przychodzi do nas natychmiast. Wtedy warto odczekać spokojnie dwa tygodnie i zorientować się, czy czasem linia lotnicza nie zwraca pieniędzy za zakupione bilety obarczone Error Fare.
Transakcji za bilety lotnicze najlepiej dokonywać kartą płatniczą – kredytową lub debetową, lecz musi ona posiadać opcję płatności internetowych. Jak rozpoznać, czy twoja karta ma taką możliwość? Zobacz, czy na jej odwrocie znajduje się trzy-cyfrowy kod CVC (CVV lub CID) – przeważnie są nim cyfry wydrukowane na pasku podpisu. Jeśli wszystkie dane uwierzytelniające wpisałeś prawidłowo, a podczas dokonywania transakcji pojawia się błąd, skontaktuj się ze swoim bankiem. Możliwe, że opcja płatności online nie została uaktywniona lub problem tkwi w zbyt nisko ustalonym limicie płatności.
Dlaczego karta płatnicza najlepiej sprawdza się w przypadku dokonywania zakupu biletów? Ponieważ transakcje te dokonywane są błyskawicznie, co przyspiesza proces wydania biletów. Jeśli płacimy tradycyjnym przelewem, musimy poczekać aż płatność zostanie zaksięgowana na koncie przewoźnika lub pośrednika. Zazwyczaj trwa to około doby.
Reklamacja?
W przypadku Error Fare zawsze możemy złożyć reklamację związaną z cofnięciem zakupionego tanio biletu, lecz oczekiwanie, że linia uzna nasze roszczenie może być złudne. Przewoźnik nie ma takiego obowiązku.
- Linie lotnicze, tak naprawdę mogą bez żadnych konsekwencji anulować rezerwację. Takie działania znajdują podstawę w regulaminach rezerwacji lotów, które zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego wiążą drugą stronę, o ile ta miała możliwość zapoznania się z ich treścią. Tak naprawdę kupujący nie ma wyboru i nie może żądać wydania biletu, skoro lotu, za który zapłacił nie ma w systemie. Możemy się zastanawiać, czy takie postanowienia regulaminów nie naruszają praw konsumenta, jednakże skoro cała kwota jest zwracana bez potrącenia jakichkolwiek opłat, to trudno jest poprzeć tezę, iż takie zapisy stanowić mogą postanowienia niedozwolone – wyjaśnia adwokat Artur Rostkowski z Kancelarii Prawnej J. Chałas i Wspólnicy sp. k.
Opóźniony lot? Sprawdź, jakie obowiązki ma przewoźnik
Czy jednak mamy szansę na odszkodowanie od przewoźnika, w momencie gdy w związku zaplanowaną już podróżą dokonaliśmy dodatkowych rezerwacji, np. hotelu czy samochodu?
- Kwestii tej nie reguluje rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zastosowanie znajdą tutaj przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi, jeśli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność strona zobowiązana, to w następstwie zaistnienia tej niemożliwości zawinionej zobowiązanie nie może zostać prawidłowo wykonane, a drugiej stronie przysługuje roszczenie odszkodowawcze (art. 493 par. 1 k.c.). Odpowiedzialność odszkodowawcza dłużnika powstaje w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Błąd systemu informatycznego nie zwalania linii lotniczych, w imieniu i na rzecz których działają pośrednicy, wykonujący określone czynności zlecone im przez linie lotnicze, dotyczące dostępności określonego lotu z tytułu odpowiedzialności odszkodowawczej za poniesione wydatki związane z realizacją naszego pobytu wypoczynkowego – tłumaczy adwokat Artur Rostkowski.
ERROR FARE: Procedura postępowania
1. Jeśli trafiłeś na nienaturalnie niską cenę biletu nie kontaktuj się z przewoźnikiem.
2. Zapłać za bilety kartą płatniczą (debetową/kredytową).
3. Wstrzymaj się z dokonywaniem rezerwacji hotelu czy samochodu nawet do dwóch tygodni od wydania biletu (jeśli został on w ogóle wydany).
4. Trzymaj kciuki za to, by bilet z błędem taryfowym został honorowany.
5. Możesz próbować domagać się odszkodowania w związku niewykonaniem lub nienależytego wykonaniem zobowiązania.