statystyki

Centralny Port Lotniczy czy rozbudowa Chopina?

autor: Konrad Majszyk26.07.2016, 07:43; Aktualizacja: 26.07.2016, 09:15
Berlin Tegel Airport, Berlin, Niemcy

Teoretycznie Lotnisko Chopina ma jeszcze ponad 10 mln pasażerów rocznie zapasu przepustowościźródło: ShutterStock

Na największym polskim lotnisku przybywa samolotów szerokokadłubowych. Strefa non-Schengen powinna urosnąć. Ale nie może.

Przewoźnik Air China ogłosił wczoraj, że ubiega się o pozwolenie na loty z Pekinu do Warszawy. Chodzi o cztery rejsy tygodniowo od jesieni, które miałyby być wykonywane samolotami Airbus A330-200. Każdy zabiera na pokład 332 pasażerów. Z kolei Emirates szykuje się do wprowadzenia na połączenie między Dubajem i Warszawą airbusa A380, czyli największego samolotu pasażerskiego świata (517 pasażerów). A LOT na 2017 r. zaplanował odbiór dwóch ostatnich z ośmiu zamówionych B787, czyli dreamlinerów – po 252 miejsca na pokładzie każdy.

Teoretycznie Lotnisko Chopina ma jeszcze ponad 10 mln pasażerów rocznie zapasu przepustowości. Ale ponieważ zapotrzebowanie na sloty (godziny startów i lądowań) nie rozkłada się równomiernie, to duże samoloty przylatują „stadami” i zdarza się, że strefa non-Schengen się przytyka.

– Ruch lotniczy w Warszawie od lat rozwija się w tempie 5–7 proc., ale liczba operacji lotniczych od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie. A to oznacza, że przewoźnicy operują coraz większymi maszynami – tłumaczy Przemysław Przybylski, rzecznik Portów Lotniczych (PPL).

Samoloty szerokokadłubowe, które obsługują połączenia transkontynentalne, wykorzystuje regularnie z Warszawy czterech przewoźników pasażerskich: LOT, Emirates, Qatar, Air Canada Rouge, a także UPS świadczący usługi cargo. Izraelska linia pasażerska ElAl korzysta z nich nieregularnie. Inne porty takich samolotów nie mają – oprócz Katowic, skąd latają nimi tylko dalekie czartery.


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie