statystyki

Zatrudnianie i wynagradzanie kierowców. Kolejne zmiany wejdą w życie w 2022 r.

autor: Joanna Jasiewicz07.08.2020, 07:33; Aktualizacja: 07.08.2020, 07:34
TIR, ciężarówka, transport

Opublikowany 31 lipca 2020 r. w Dzienniku Ustaw UE zbiór przepisów składający się na pakiet mobilności niesie również liczne zmiany w zasadach delegowania pracowników branży transportowej i ich pracy poza Polską, które wejdą w życie już za niespełna półtora rokuźródło: ShutterStock

Już za półtora roku pracę osób zajmujących się zawodowym prowadzeniem pojazdów będą regulowały przepisy o delegowaniu pracowników w rozszerzonej i zmodyfikowanej formie. A to oznacza, że zniknie m.in. rozliczenie według płac minimalnych, pojawią się też nowe obowiązki


Dyrektywa 2018/957 nie jest jedynym aktem mającym wpływ na branżę transportową . Równolegle toczą się prace nad nowymi warunkami zatrudniania, które mogą wywrócić do góry nogami dotychczasowe zasady.

Na szczególną uwagę zasługują trzy nurty orzecznictwa w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dotyczą one nie tylko definicji pracodawcy, lecz także ustalania prawa właściwego oraz stosowania przepisów o delegowaniu.

Opublikowany 31 lipca 2020 r. w Dzienniku Ustaw UE zbiór przepisów składający się na pakiet mobilności niesie również liczne zmiany w zasadach delegowania pracowników branży transportowej i ich pracy poza Polską, które wejdą w życie już za niespełna półtora roku. Dla przedsiębiorców transportowych oznaczają one w praktyce znaczące zwiększenie kosztów wynagrodzeń oraz narzucenie nowego modelu pracy poza krajem, niezależnie od konieczności rozliczenia pracownika – kierowcy międzynarodowego – z tytułu podróży służbowej krajowej i zagranicznej według polskich przepisów. Od 2 lutego 2022 r. sytuację prawną kierowców w transporcie międzynarodowym poza granicami kraju będą bowiem regulowały przepisy o delegowaniu pracowników w rozszerzonej, zmienionej formie. Zniknie rozliczenie według płac minimalnych na rzecz wynagrodzeń w pełnej wysokości. Wprowadzono także wyraźny zakaz rozliczania diet i ryczałtów z tytułu podróży służbowych oraz wszelkich innych kosztów, w płacy zagranicznej za okres delegowania.

Aby zrozumieć zakres i powagę zmian, należy jednak znać europejskie przepisy o delegowaniu pracowników w Unii Europejskiej. A te w 2018 r. uległy istotnej zmianie, przy czym nowe regulacje obowiązują od 30 lipca 2020 r. W niniejszej publikacji dokładnie je więc omawiamy, przy czym nie będą poruszane zmiany dotyczące agencji zatrudnienia z uwagi na specyfikę zatrudnienia w transporcie.

Delegowanie na starych zasadach

Do 30 lipca 2020 r. podstawowym dokumentem prawnym regulującym delegowanie pracowników w UE, czyli świadczenie usług w UE za pomocą swoich pracowników wysyłanych z państwa siedziby pracodawcy do innego państwa członkowskiego bez zmiany umowy o pracę i ubezpieczenia pracownika, była dyrektywa 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Przy czym regulacja ta nie była skierowana do kierowców międzynarodowych, choć od 1 stycznia 2015 r. zaczęto ją stosować do tej grupy zawodowej w Niemczech, od 1 lipca 2016 r. we Francji, a w następnych miesiącach w kilku innych państwach członkowskich UE, np. Austrii. Nakaz stosowania przepisów o delegowaniu nie był praktyką powszechną, lecz wyborem poszczególnych państw członkowskich, które postanowiły objąć płacami minimalnymi wszystkich pracowników zagranicznych nawet wówczas, gdy wykonywali oni pracę na ich terytorium czasowo.

Jak zmieniały się warunki pracy w transporcie międzynarodowym 

Lata 2010–2014

Osoby zawodowo prowadzące pojazdy na terenie Polski były w podróży służbowej, co dla pracodawców wiązało się z obowiązkiem rozliczenia diety i ryczałtu za podróż. Brak było modelu delegowania w UE dla kierowców międzynarodowych.


Pozostało 88% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (7)

  • Ziomek(2020-08-09 07:25) Zgłoś naruszenie 204

    Bardzo dobrze a co Polscy kierowcy sa gorsi od tych z Niemiec niech polskie firmy placa jak nalezy Polskim kierowcom bo stac ich na to

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • StAAbrA (2020-08-07 17:00) Zgłoś naruszenie 77

    Jak oni nam , tak my im - róbmy to samo . Z obligatoryjną nawiązką ...

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Andrzej G...(2020-08-09 18:49) Zgłoś naruszenie 42

    ............dość wyzysku Polskich kierowców....cwaniaki przy komputerach niby spedycja niech wezmie się do uczciwej pracy a nie szpiegowania jak UB

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie