Walka ze smogiem, niskoemisyjny transport, rozwój carsharingu znajdą się wśród przewodnich tematów XI edycji Europejskiego Kongresu Ekonomicznego.
Walka ze smogiem, niskoemisyjny transport, rozwój carsharingu znajdą się wśród przewodnich tematów XI edycji Europejskiego Kongresu Ekonomicznego.
Od ponad roku mamy ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jeszcze w 2017 r. rząd określił ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które przewidują m.in., że do 2020 r. liczba pojazdów elektrycznych użytkowanych w kraju ma osiągnąć 50 tys. Będą one mogły korzystać z 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania o normalnej mocy oraz 400 punktów ładowania o dużej mocy. Resort rozwoju przewiduje, że do 2021 r. w kraju będziemy mieć około tysiąca elektrycznych autobusów, a w 2035 r. po polskich drogach jeździć ma aż milion pojazdów elektrycznych.
Polskie gminy i samorządy z pomocą unijnych środków od dłuższego już czasu inwestują w proekologiczny transport miejski. Sukcesywnie wymieniają flotę na autobusy hybrydowe i elektryczne, obniżając w ten sposób koszty transportu miejskiego, a także poziom hałasu i emisji zanieczyszczeń. A jest to bardzo ważne, ponieważ, jak wynika z raportu Światowej Organizacji Zdrowia, aż 33 spośród 50 miast o najgorszym stanie powietrza w Unii Europejskiej znajduje się właśnie w naszym kraju.
Sytuację ma też poprawić najem pojazdów elektrycznych na podstawie umowy o carshare, czyli system wspólnego używania samochodów osobowych. Są one udostępniane za opłatą użytkownikom przez operatorów floty pojazdów, którymi mogą być zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne. Służy temu najczęściej aplikacja mobilna, a czas korzystania z auta zależy od potrzeb użytkownika.
Carsharing ma stanowić alternatywę dla posiadania samochodu oraz uzupełnienie komunikacji miejskiej. Szacuje się, że intensywne użytkowanie w tym systemie jednego auta może zastąpić kilkanaście prywatnych, które przez większość czasu nie są wykorzystywane przez właścicieli – stoją na ulicy, parkingu lub w garażu.
Podczas EKG paneliści dyskutować będą o carsharingu jako elemencie nowoczesnego transportu, który powinny uwzględnić także jednostki samorządu terytorialnego w długofalowych strategiach rozwoju. W ocenie ekspertów, jeśli polskie miasta postawią na carsharing elektryczny, może to stanowić ważny krok w rozwoju elektromobilności w Polsce oraz skuteczny sposób na poprawę jakości powietrza. Tym bardziej że – jak przewidują autorzy corocznego raportu BP Energy Outlook – do 2040 r. ma nastąpić znaczący wzrost liczby użytkowników carsharingu oraz udziału samochodów elektrycznych w ekonomii współdzielenia. Wskazują przy tym na większą opłacalność samochodów współdzielonych, co wiąże się z ich wysoką wydajnością.
Potrzebna jest rozbudowa odpowiedniej infrastruktury, innowacyjne rozwiązania techniczne, do których należy szybkie ładowanie, zarządzanie systemem wynajmu i współpraca wszystkich stron.
Polska ma ambicje, by stać się europejskim liderem elektromobilności. Rząd zadeklarował, że w najbliższych latach przeznaczy na jej rozwój ponad 10 mld zł.
Od tego roku rusza Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego dofinansowanie mogą otrzymać m.in. przedsiębiorcy budujący infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych, producenci ekologicznych środków transportu, samorządy inwestujące w czystą komunikację zbiorową i podmioty planujące zakup nowych zeroemisyjnych pojazdów. Fundusz będzie również wspierać promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.
W perspektywie najbliższych lat elektromobilność ma szansę stać się jednym z kół zamachowych gospodarki. W Polsce działają już wytwórcy silników elektrycznych, stacji ładowania czy baterii litowo-jonowych, którzy mogą zwiększyć swoje zaangażowanie wraz z popularyzacją elektromobilnego transportu.
Trzeba jednak wspomnieć o barierach, jakie może napotkać rozwój elektromobilności. Należy do nich przede wszystkim stosunkowo niewielki zasięg pojazdów elektrycznych. Drugim problemem mogą być wysokie koszty zakupu nisko- i zeroemisyjnych samochodów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama