- Dodatek mieszkaniowy 2025: komu przysługuje dopłata do mieszkania i ile wynosi świadczenie w tym roku?
- Dodatek mieszkaniowy 2025: jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie z urzędu miasta?
- Dodatek mieszkaniowy 2025: ile wynosi dopłata do mieszkania z urzędu miasta?
- Jakie dokumenty trzeba złożyć, żeby dostać świadczenie w formie dodatku mieszkaniowego w 2025 r. i cieszyć się z dopłaty do mieszkania?
Dodatek mieszkaniowy 2025: komu przysługuje dopłata do mieszkania i ile wynosi świadczenie w tym roku?
Dodatek mieszkaniowy w 2025 r. to forma wsparcia finansowego dla osób, które mają trudności z pokrywaniem kosztów utrzymania mieszkania. Świadczenie to przyznawane jest na podstawie określonych kryteriów dochodowych i mieszkaniowych. Jakie warunki trzeba spełnić?
Dodatek mieszkaniowy 2025: jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie z urzędu miasta?
Po pierwsze, żeby dostać dodatek mieszkaniowy w 2025 r., trzeba posiadać prawo do mieszkania lub domu jednorodzinnego. Co to oznacza w praktyce? Dodatek mieszkaniowy może otrzymać właściciel nieruchomości, osoba posiadająca spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu, a także osoby wynajmujące lub podnajmujące mieszkanie i posiadające umowę dokumentującą ten fakt, a także osoby, które czekają na mieszkanie zamienne albo socjalne, o ile posiadają orzeczenie sądu, na mocy którego przysługuje im taki lokal.
Po drugie, żeby dostać dodatek mieszkaniowy w 2025 r., średni miesięczny dochód z 3 miesięcy przed złożeniem wniosku nie może przekroczyć 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia, tj. 3272,69 zł miesięcznie w przypadku osób samotnych oraz nie może być większy niż 2454,52 zł na osobę w wieloosobowym gospodarstwie domowym (tj. maksymalnie 30 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej). Warto podkreślić, że jeśli dochód jest większy, dodatek mieszkaniowy zostanie pomniejszony o kwotę nadwyżki.
Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie? Liczy się też powierzchnia użytkowa mieszkania, co oznacza, że nie każdy dostanie dopłatę. Żeby otrzymać dodatek mieszkaniowy w 2025 r., powierzchnia użytkowa mieszkania nie może przekroczyć:
- 35 m² – dla jednej osoby,
- 40 m² – dla dwóch osób,
- 45 m² – dla trzech osób,
- 55 m² – dla czterech osób,
- 65 m² – dla pięciu osób,
- 70 m² – dla sześciu osób (dla każdej kolejnej osoby limit wzrasta o 5 m²).
Jeśli w gospodarstwie domowym mieszka osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub wymagająca osobnego pokoju, normatywną powierzchnię użytkową mieszkania można zwiększyć o dodatkowe 15 m².
Dodatek mieszkaniowy 2025: ile wynosi dopłata do mieszkania z urzędu miasta?
Wysokość dodatku mieszkaniowego uzależniona jest od kilku czynników. Urząd wydający decyzję bierze pod uwagę:
- uzyskiwane dochody,
- liczbę osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego,
- wysokość wydatków ponoszonych na utrzymanie mieszkania.
- stawki czynszu najmu w mieszkaniowym zasobie gminy.
Aktualnie średnia kwota przyznawanego świadczenia wynosi od 250 do 380 zł miesięcznie. Warto dodać, że osoby, które nie mają w mieszkaniu albo domu jednorodzinnym centralnego ogrzewania, ciepłej wody albo gazu przewodowego z zewnętrznego źródła – mogą dodać dodatkowo ryczałt na zakup opału.
Jakie dokumenty trzeba złożyć, żeby dostać świadczenie w formie dodatku mieszkaniowego w 2025 r. i cieszyć się z dopłaty do mieszkania?
Żeby dostać dodatek mieszkaniowy w 2025 r., należy zgromadzić kilka dokumentów. Jakich?
1. Konieczne jest przygotowanie wniosku o przyznanie świadczenia. Można go pobrać w urzędzie gminy lub miasta albo w ośrodku pomocy społecznej.
2. Do wniosku o dodatek mieszkaniowy 2025 należy dołączyć deklarację o dochodach wszystkich osób, które mieszkają w mieszkaniu albo w domu, z ostatnich 3 miesięcy. Te dokumenty również można pobrać w urzędzie gminy lub miasta albo w ośrodku pomocy społecznej.
3. Konieczne jest również dołączenie dokumentu potwierdzającego powierzchnię użytkową zamieszkiwanego lokalu albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej domu – jeśli jesteś właścicielem domu.
4. Dokumenty potwierdzające wysokość wydatków, jakie są ponoszone w związku z zajmowaniem mieszkania lub domu w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku.