statystyki

Pomysły rządu na poprawę komunikacji już w drodze

autor: Jakub Pawłowski26.02.2018, 19:00
bus, transport

Organizator nie będzie mógł przyznać firmom dodatkowych punktów m.in. za nowoczesne autobusyźródło: ShutterStock

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Ma on być panaceum na pogłębiający się problem „białych plam” na komunikacyjnej mapie kraju. Mowa tu o sytuacjach, gdy autobusy nie kursują w ogóle lub zbyt rzadko, by mieszkańcy terenów wiejskich mogli w razie potrzeby dojechać do większego miasta.

Rozwiązaniem tego problemu ma być m.in. obowiązkowe opracowanie planów transportowych przez wszystkie samorządy. Dotychczas bowiem – jak przekonuje resort – zdecydowana większość JST nie podjęła się funkcji organizatora przewozów użyteczności publicznej.

W planach miałyby się znaleźć m.in. informacje o przebiegu tras niezbędnych do zaspokojenia potrzeb przewozowych społeczności. Samorządy musiałyby też uwzględnić informacje o prognozowanej liczbie pasażerów na danej linii z podziałem na godziny w ciągu doby i dni tygodnia.

Taka diagnoza ma być punktem wyjścia do ustalenia, które trasy są dochodowe, a które cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Będzie to pierwszy krok przed ogłoszeniem przetargów na obsługę tych linii. Miałyby one być bowiem łączone w pakiety, gdzie na jedną linię dochodową przypadałaby druga, mniej rentowna.


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (4)

  • plama(2018-04-05 09:13) Zgłoś naruszenie 250

    Wydaje się, że do planu transportowego weszłyby tylko linie wymienione w Art. 5a , czyli połączenie miast powiatowych z stolicą ich województwa i połączenia sąsiednich miast powiatowych ze sobą plus linie obsługiwane transportem zbiorowym w dniu 01.06.2017, czyli o żadnej chęci likwidacji białych plam chyba nie należałoby mówić.

    Odpowiedz
  • WIELKA NĘDZA !(2018-04-07 18:23) Zgłoś naruszenie 240

    Niech by zrobili ten Art . 5a przynajmniej na połowę tego co w Czechach, gdzie na wielu obszarach wiejskich też przyjęto określone standardy. Na Morawach, uchwalono w 2010 roku, że każda wioska musi mieć przynajmniej 6 połączeń autobusowych w ciągu doby, zaś w weekendy co najmniej 3. Wszystkie połączenia muszą być skomunikowane z nie dłuższymi niż 10 minut przesiadkami do stolicy województwa, oraz powiatu. Ponadto połączenia autobusowe nie mogą dublować kolejowych. TAKIEGO DZIADOSTWA JAK W POLSCE TO CHYBA NIEMA W CAŁEJ EUROPIE.

    Odpowiedz
  • zośka(2018-04-09 06:58) Zgłoś naruszenie 210

    teraz, to prawie nigdzie nie można dojechać PKS-em, a za PRL-u wszędzie można było pojechać.

    Odpowiedz
  • Jan Bez Auta(2018-04-09 07:03) Zgłoś naruszenie 190

    powinni zrobić pks co najmniej 2 razy na tydzień, bo teraz żyć nie można, tak męczą ludzi.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie