Chodzi o linię kolejową nr 131 Chorzów Batory – Tczew. Poruszają się nią m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.
Przed laty w pobliżu obecnego Bytomia Północnego działała kopalnia Powstańców Śląskich (obecnie na jej gruncie funkcjonuje prywatna spółka górnicza Ekoplus). Nieopodal mieści się niewielkie Osiedle Awaryjne. Przystanek jest jednak oddalony od większych osiedli czy arterii komunikacyjnych, dlatego korzysta z niego niewielu pasażerów. Z kolei następny przystanek Rojca mieści się już w sąsiednim Radzionkowie.
Jednocześnie należące do władz województwa Koleje Śląskie starają się stymulować popyt na swoje połączenia, w tym wypadku: S8 Katowice – Tarnowskie Góry - Lubliniec. W obecnym rozkładzie jazdy (wdrożonym w grudniu ub. roku) przewoźnik zwiększył tam liczbę pociągów w godzinach dojazdów do i z pracy lub szkół, a także wprowadził promocyjną ofertę cenową. Niedawno skierował tam też zmodernizowane pociągi 14WE.
Aby spróbować uatrakcyjnić dostęp pasażerów do pociągów jeżdżących tą linią, w połowie kwietnia br. specjaliści Kolei Śląskich spotkali się z przedstawicielami zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Zgłosili wówczas swe sugestie dotyczące rozmieszczenia przystanków na linii nr 131 w Bytomiu i Radzionkowie.
Przewoźnik zaproponował trzy nowe lokalizacje dla przystanku Bytom Północny. Jego pracownicy samodzielnie sprawdzili drogi dojścia do nowej lokalizacji oraz liczbę mieszkań, z których można dojść do nowego miejsca w określonym czasie. PLK z największą aprobatą miały odnieść się do przesunięcia przystanku o ponad 500 metrów na północ, w pobliże ul. Strzelców Bytomskich.
Dzięki temu przystanek znalazłby się bliżej dużych osiedli. Podróżni mieliby też większe możliwości przesiadki na autobus czy tramwaj. Dodatkowym plusem stałaby się bliskość dużego centrum handlowego. Jednocześnie nowa lokalizacja pozwoliłaby zachować dobrą komunikację z tworzoną na pokopalnianym terenie strefą ekonomiczną.
Drugą kwestią poruszoną podczas spotkania KŚ z PLK było zapewnienie lepszej dostępności przystanku Radzionków Rojca. Koleje Śląskie zasugerowały m.in. przesunięcie przystanku lub wytyczenie nowych dróg dojścia na perony. Obie propozycje zostały też przesłane do zaopiniowania miastom.
W czwartek biuro prasowe bytomskiego magistratu poinformowało o swojej pozytywnej opinii dla przesunięcia przystanku Bytom Północny do ul. Strzelców Bytomskich. Miasto zaznaczyło, że równolegle PLK przeanalizują możliwość sfinansowania budowy m.in. peronów oraz ich realizacji w ramach przygotowywanego kolejnego etapu rewitalizacji linii nr 131.
„Po przeanalizowaniu propozycji Kolei Śląskich uznaliśmy pomysł za warty realizacji i już przesłaliśmy w tej sprawie zgodę do Kolei Śląskich i PKP PLK. Ze strony miasta będziemy musieli zapewnić bezpieczne dojście do peronów” – zaznaczył, cytowany w informacji miasta, naczelnik wydziału transportu lokalnego magistratu Andrzej Prochotta.
„Teraz czekamy na przedstawienie nam koncepcji projektu przeniesienia stacji kolejowej oraz terminu, kiedy PKP PLK planuje rozpocząć inwestycję. Jednak ostateczna decyzja zostanie zapewne podjęta po analizie otrzymanej koncepcji oraz koniecznych nakładów do poniesienia przez gminę” - zastrzegł Prochotta.
Miasto wskazało, że przeniesienie przystanku umożliwiłoby przesiadki na kursujące ul. Strzelców Bytomskich autobusy linii m.in. 17, 19, 167, 608, 708 i 820, a także tramwaje linii nr 19 i 49. Przystanek znalazłby się też bliżej dużych osiedli (Vitor, nieco dalej Stroszek), a także m.in. centrum handlowego.