W uchwalanych przez radnych regulaminach korzystania z placów zabaw gminy wskazywały rodzicom m.in., co im grozi za zniszczenie sprzętów przez ich dzieci. Informowały też, że lokalne władze nie odpowiadają za wypadki w takich miejscach. Wojewodowie tępili takie lokalne popisy legislacyjne (por. rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody mazowieckiego z 16 września 2013 r., nr LEX-P.4131.19.2013.MRM i rozstrzygnięcie wojewody pomorskiego z 27 listopada 2013 r., nr NK-VIII.4131.19.2013.KG).
Teraz pojawiają się próby modyfikowania przez radnych ogólnych zasad odpowiedzialności w przypadku szkód wyrządzonych w środkach komunikacji miejskiej. Przykładem jest Szczecin. Tamtejsza rada miasta w uchwale dotyczącej przepisów porządkowych obowiązujących w transporcie zbiorowym organizowanym przez samorząd zawarła wiele postanowień mówiących m.in. o odpowiedzialności pasażerów np. za zniszczenie autobusu w związku z przewozem zwierząt czy poruszaniem się po pojeździe na wózku inwalidzkim. Jednocześnie wyłączyła odpowiedzialność miasta za wiele szkód, których pasażerowie mogliby doznać w czasie przejazdu komunikacją miejską. Tak sformułowane przepisy nie przeszły pozytywnie kontroli legalności dokonanej przez wojewodę zachodniopomorskiego.
Organ nadzoru zarzucił radnym naruszenie elementarnej zasady prawidłowej legislacji. I przypomniał, że w przepisach niższego rzędu (np. aktach prawa miejscowego) nie stanowi się o tym, co zostało kompleksowo ujęte w aktach normatywnych wyższego rzędu. Tymczasem problematyka odpowiedzialności cywilnej została szczegółowo uregulowana w kodeksie cywilnym.
„Miasto Szczecin, jak i poszczególni mieszkańcy, korzystający z lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez gminę, zobowiązani są do przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów prawa cywilnego” – podkreślił w rozstrzygnięciu nadzorczym Marek Tałasiewicz, wojewoda zachodniopomorski.
Uzupełnieniem regulacji kodeksowych jest ustawa z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1173 ze zm.), która w art. 62–63 opisuje, za co odpowiada organizator przewozu osób, a kiedy nie ponosi odpowiedzialności np. za opóźnienia w kursowaniu.
Reasumując, zasady odpowiedzialności cywilnej zostały kompleksowo ujęte w ustawach i generalnie nie przewidziano upoważnień do ich kształtowania na poziomie prawa lokalnego. Reguły wspomnianej odpowiedzialności można – z pewnymi wyjątkami – modyfikować względem ustawowego wzorca jedynie w drodze dwustronnej umowy stron. ©?
ORZECZNICTWO
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody zachodniopomorskiego nr NK-3.4131.127.2015.EM.