Użytkownicy sieci przyzwyczaili się do wysokiej jakości usług internetowych. Tego również wymagają od gminnych stron WWW. Przejrzystość czy estetyka to ważne, ale nie kluczowe elementy witryny. Znaczenie ma przede wszystkim pełna informacja dla mieszkańców, turystów i inwestorów.
Projektując stronę internetową dla samorządu, nie można się kierować względami, które byłyby oczywiste przy tworzeniu witryny komercyjnej. Wiele elementów składowych musi się znaleźć w widocznym miejscu, niezależnie od tego, czy będą się „klikały”, czy nie. Warto też pamiętać, że samorządy rzadko wykorzystują do tworzenia stron profesjonalne firmy, ponieważ po prostu ich na to nie stać. Chcąc uniknąć oskarżeń o nadmierne wydawanie publicznych pieniędzy, włodarze często decydują się na zatrudnienie lokalnych informatyków bądź własnych pracowników.
Przy tak ograniczonych środkach finansowych liczą się zatem umiejętności i wyobraźnia projektanta strony WWW. Nie oznacza to jednak, że witryny te muszą być nieprofesjonalne i pozbawione funkcjonalności znanych nam z wiodących serwisów na rynku. Takim przykładem może być Wagrowiec.eu, oficjalny serwis miasta Wągrowiec.
W plebiscycie na Samorządową Perłę Internetu strona tego samorządu zdobyła pierwsze miejsce w kategorii „Miasto do 100 tys. mieszkańców”. Jak stwierdziło jury, witryna internetowa Wągrowca może się pochwalić przede wszystkim funkcjonalnie rozplanowaną stroną główną. W widocznym miejscu zamieszczono zakładki z dostępem do BIP, BOM i elektronicznej skrzynki podawczej. Strona umożliwia korzystanie z niej przez osoby niedowidzące. Bez zarzutu prezentuje się też layout – jest lekki i przejrzysty. Choć projektanci nie ustrzegli się błędów przy jej tworzeniu, wiele rozwiązań warto powtórzyć, tworząc strony dla mieszkańców.
1. Nagłówek i logo
Dla wielu nowoczesnych serwisów, w szczególności tych branżowych, elementy takie jak data czy obchodzone tego dnia imieniny nie mają żadnego znaczenia, a czasami są zbędnym i nieco staroświeckim elementem WWW. Jednak na stronie samorządowej mogą mieć charakter informacyjny i być jej ciekawym dopełnieniem. Tymczasem nagłówek Wagrowiec.eu zawiera o wiele więcej. Znajduje się w nim siedem ikon. Pierwsza pozwala na włączenie na stronie wysokiego kontrastu, ułatwiającego korzystanie osobom niedowidzącym. Kolejne sześć to ikony prowadzące bezpośrednio do kanałów społecznościowych wykorzystywanych przez Wągrowiec do komunikacji z mieszkańcami, jak i promocji własnego miasta: Facebook, Pinterest, Instagram, Twister i YouTube oraz kanał RSS. Niestety forma graficzna ikon pozostawia wiele do życzenia.
Poniżej niezwykle ważna wyszukiwarka, szczególnie w przypadku dużej liczby informacji zamieszczanych na stronie. Strona Wagrowiec.eu wyświetlana jest w trzech językach (dodatkowo angielski i niemiecki), ale tylko w przypadku informacji turystycznych. I dobrze, bo trudno sobie wyobrazić, aby zagraniczni turyści poszukiwali informacji o cennikach wywozu odpadów. Natomiast koszty tłumaczenia całości serwisu byłyby niezasadne. Ważnym elementem jest również jasna wskazówka, że mamy do czynienia z oficjalnym serwisem samorządu, a nie stroną hobbystyczną czy komercyjną.