Celem badania było ukazanie standardów panujących w polskich firmach w kwestii podróży służbowych oraz zwyczajów w miejscu pobytu w czasie delegacji . Badanie pokazuje, że Polacy coraz częściej podróżują służbowo i robią to w dobrym stylu. Odpowiedzi ankietowanych wskazują również na pojawienie się nowych trendów w tym obszarze, takich jak praca w strefie coworkingowej w hotelu.
Polacy jeżdżą często, ale na krótko
Badanie Vienna House pokazuje, że Polacy podróżują często, ale na krótko. 43% ankietowanych wybiera się w podróż służbową ponad 7 razy w roku. Oznacza to, że Polacy w swoich działaniach biznesowych nie zamykają się już w obrębie miejsca siedziby swojej firmy, lecz prowadzą je na skalę ogólnopolską, a coraz częściej także europejską. Najczęściej wyjeżdżamy na dwa (42%) albo jeden nocleg (39%), co tłumaczy niejako częstotliwość tych podróży. Mimo, że celem podróży służbowej nie jest wypoczynek, Polacy w delegacji i tak zwracają uwagę na wysoki standard i usługi, które oferuje miejsce zakwaterowania. Prawie połowa badanych deklaruje, że podczas delegacji przebywa w hotelach 4-5 gwiazdkowych (47%), jednak w większości w pokojach standardowych (88%). Pracownicy deklarują również dosyć dużą swobodę w podejmowaniu decyzji o miejscu zakwaterowania – ponad połowa ankietowanych takiego wyboru dokonuje samodzielnie (51%). Jak widać, pracodawcy starają się zapewniać komfort wyboru swoim pracownikom, choć z drugiej strony jedna piąta badanych przyznaje, że to umowy korporacyjne z hotelami warunkują ich wybór. Warto przy tym zwrócić uwagę na to, że co trzeci z ankietowanych to osoba pracująca w dużych firmach zatrudniających powyżej 500 osób. Pośród danych o wysokich standardach, częstych podróżach i samodzielnych decyzjach pracowników, najbardziej zastanawiający jest odsetek osób, które otrzymują najniższą, ustawową dietę dzienną 30 PLN – aż 48% osób wskazało taką odpowiedź. Przywilej diety przekraczającej 200 zł dotyczy 15% Polaków, czyli zapewne wąskiego grona kadry zarządzającej.
Dobre śniadanie i szybki Internet
Dla większości ankietowanych decydującym czynnikiem o wyborze miejsca zakwaterowania podczas delegacji jest lokalizacja (77%). Co ciekawe, cenę doby hotelowej wskazywano na drugim miejscu, co pokazuje, że dla podróżujących służbowo istotniejsze są warunki do pracy i spotkań biznesowych w miejscu pobytu. Będąc już w miejscu pobytu na delegacji, dla 83% podróżujących najważniejszym udogodnieniem jest lokalizacja, a dla 58% - dostęp do darmowego Wi-Fi. To pokazuje, jak dużą rolę odgrywa Internet we współczesnych działaniach biznesowych. Na udany pobyt służbowy składają się także inne czynniki, takie jak jakość obsługi i oferty gastronomicznej. Dla większości ankietowanych bardzo ważna lub ważna (odpowiednio 56% i 36%) jest przyjazna atmosfera i miła obsługa, natomiast połowa ankietowanych zwraca bardzo dużą lub dużą uwagę na gastronomię, z której najczęściej wybierana jest oferta śniadaniowa i barowa (44%).
Gość hotelowy, który przybywa do hotelu w celach biznesowych, kieruje się zupełnie innymi kryteriami oceny miejsca zakwaterowania – mówi Katarzyna Niezgoda, dyrektor rozwoju biznesu w Polsce grupy hotelowej Vienna House – Podróżujący służbowo przenoszą swoje biuro do hotelu, dlatego tak ważna jest dla nich lokalizacja, dostępność Wi-Fi i przyjazna atmosfera, która sprzyja efektywnej pracy i spotkaniom biznesowym. Mniej istotna jest w tym wypadku dostępność usług dodatkowych, typu pralnia, usługa concierge czy strefa fitness & spa.
Nowe trendy w podróżach służbowych
Badanie uwydatniło także nowe trendy w podróżach służbowych. Zdecydowana większość podróżnych pracuje we własnym pokoju hotelowym (87%), jednak co trzeci ankietowany przyznał, że chętnie pracowałby w strefie coworkingowej w miejscu zakwaterowania (34%). Co piąty (21%) już teraz korzysta z Executive Corner, czyli strefy biznesowej z dostępnymi komputerami, drukarką, prasą i kuchnią. Jak widać istnieje potencjał na to, żeby wydzielać takie miejsce w hotelowych przestrzeniach. Ważnym trendem jest również wzrost popularności stanowiska Travel Managera, czyli osoby, której zakres obowiązków obejmuje organizację podróży służbowych pracowników. Co dziesiąty ankietowany wskazał, że to właśnie Travel Manager zarządza wyjazdami służbowymi w ich firmie.
Badanie „Polacy w delegacji – standardy i zwyczaje” dowodzi, że polscy pracownicy coraz bardziej zwracają uwagę na standard i atmosferę miejsca zakwaterowania podczas delegacji, ale też na warunki do pracy, jakie hotel zapewnia. I często wracają prywatnie do hoteli, w których przebywali w podróży służbowej (58%). Wyniki badania dowodzą, że współczesne hotele powinny być miejscami, gdzie każdy gość traktowany jest indywidualnie, a gościnność, dbałość o szczegóły i miła atmosfera są na pierwszym miejscu. Badanie potwierdza też moją tezę, że to lobby hotelu jest miejscem, gdzie bije jego serce – podsumowuje Rupert Simoner, prezes zarządu Vienna House.