– Z najnowszego badania ManpowerGroup „Globalny Barometr Talentów 2025”, przeprowadzonego wśród ponad 13 tys. pracowników z 19 krajów na świecie, w tym blisko 500 respondentów z Polski, wynika także, że aż 35 proc. specjalistów IT w Polsce chce zmienić pracę w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Wśród zagrożeń dla swojej kariery pracownicy IT upatrują nie tylko w AI i nowych technologiach, ale też w niestabilnej gospodarce (35 proc.) oraz tańszej konkurencji z zagranicy (25 proc.). Zdaniem ekspertów nie oznacza to jednak, że nastał koniec złotych czasów dla pracowników IT, choć przyznają, że sytuacja na rynku pracy dla nich uległa zmianie.

Praca w IT a sztuczna inteligencja – obawy specjalistów o przyszłość zawodową

- Na początku rynek chłonął praktycznie każdego eksperta ML czy Data Science, dziś jednak oczekuje się znacznie bardziej zaawansowanych i biznesowo zorientowanych kompetencji. Proste zadania w AI są coraz częściej automatyzowane, co zmniejsza popyt na role juniorskie. Rośnie zapotrzebowanie na ekspertów od LLM, generative AI, bezpieczeństwa i AI governance. Coraz większą wartość mają role łączące technologię z biznesem, jak AI Product Manager czy AI Consultant – wyjaśnia Adam Jakubowski, menedżer i ekspert rynku pracy IT w firmie technologiczno-rekrutacyjnej Experis i podsumowuje, że to nie koniec złotych czasów dla specjalistów AI, ale koniec łatwych. - Na rynku pracy wygrają ci, którzy rozwijają się w niszach trudnych do automatyzacji – zaznacza.

Tym samym to sygnał dla nowych kadr, budować profil bardziej interdyscyplinarny, łączyć znajomość technologii z biznesem, etyką, bezpieczeństwem czy zarządzaniem zmianą. Warto dodać, że pracownicy IT myślą o zmianie pracy, mimo, że aż 96 proc. z nich jest przekonanych, że posiada odpowiednie doświadczenie i umiejętności, aby skutecznie realizować swoje obowiązki zawodowe. Jednak co trzeci nie widzi szans na rozwój czy awans u obecnego pracodawcy. Z badania wynika również, że 78 proc. przedstawicieli branży czuje się pewnie w korzystaniu z najnowszych technologii, a tyle samo dostrzega w swojej firmie wystarczające możliwości zdobywania doświadczenia potrzebnego do realizacji celów zawodowych.

Jak zmienia się praca w IT? Nowe kompetencje i rosnące wymagania rynku

Plany pracowników IT co do zmiany pracy mogą spowodować wzrost konkurencji o prestiżowe stanowiska, szczególnie w obszarach AI, data science i cloud, gdzie zapotrzebowanie jest wysokie, ale oczekiwania wobec kandydatów również stale rosną. - Czeka nas także ograniczenie liczby prostych ról ponieważ automatyzacja oraz narzędzia no/low-code zmniejszają popyt na juniorów i osoby realizujące rutynowe zadania. Możemy oczekiwać silniejszego ukierunkowania na specjalizacje, coraz bardziej cenieni będą eksperci w dziedzinach odpornych na automatyzację, takich jak AI governance, cyberbezpieczeństwo czy architektura systemowa – wyjaśnia Adam Jakubowski.

Jedną z konsekwencji będzie także ewolucja profilu kompetencji. Informatycy będą musieli łączyć wiedzę technologiczną z biznesową, co istotnie wpłynie na strukturę poszukiwanych talentów. - W efekcie można spodziewać się wzrostu liczby specjalistów IT aktywnie poszukujących zatrudnienia, szczególnie wśród osób o podstawowych lub nieaktualnych umiejętnościach. Ci jednak, którzy rozwijają się w niszowych i strategicznych obszarach, nadal pozostaną w grupie najbardziej pożądanych ekspertów – uważa Adam Jakubowski.

To z kolei może mieć wpływ na wynagrodzenia na rynku IT, ale w różny sposób w zależności od profilu specjalisty. Najlepiej opłacani pozostają specjaliści w niszach trudnych do automatyzacji, takich jak LLM, generative AI czy bezpieczeństwo. Dodatkową przewagę mają osoby, które łączą kompetencje techniczne z biznesowymi, strategicznymi i etycznymi, to one definiują przyszłość rynku.

Co zatem mogą zrobić specjaliści IT, by utrzymać przewagę na rynku. Zdaniem ekspertów muszą rozwijać zarówno kompetencje trudne do zautomatyzowania jak bezpieczeństwo, AI governance czy zaawansowane modele AI, a także miękkie umiejętności jak komunikację, pracę w zespole czy zarządzanie projektami. Łączenie technologii z biznesem oraz ciągłe uczenie się nowych narzędzi i trendów pozwala wyróżnić się wśród konkurencji.

Paradoksalnie wcale nie musi to oznaczać polepszenia sytuacji dla firm, wśród których wiele borykało się z problemem zatrudnienia specjalisty IT. A to dlatego, że choć automatyzacja i spadek popytu na mniej doświadczonych specjalistów mogą zwiększyć liczbę kandydatów dostępnych na rynku, to firmy wciąż będą musiały konkurować o ekspertów w niszowych i strategicznych obszarach. Osoby rozwijające unikalne kompetencje techniczne i miękkie pozostają bardzo cenione i mogą negocjować wysokie stawki.

Praca w IT pod presją – stres, wypalenie i brak równowagi między życiem a pracą

Warto dodać, że obawy o przyszłość to nie jedyne problemy, z którymi mierzą się pracownicy IT. Jak wynika z badania ManpowerGroup, blisko co drugi przedstawiciel branży IT zmaga się na co dzień z wysokim poziomem stresu. Do tego dochodzi problem braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, na który skarży się niemal co czwarty badany. Dodatkowo prawie połowa czuje znudzenie obowiązkami albo niedocenienie w pracy.

Negatywnie wpływa też brak elastyczności, aż 42 proc. pracowników narzeka na sztywny grafik. Mimo wysokiego stresu, większość specjalistów IT dostrzega cel i sens codziennych obowiązków, na co wskazuje aż 80 proc. z nich. Dodatkowo 83 proc. badanych podkreśla, że ich osobiste wartości są spójne z kulturą organizacyjną firmy.