25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta oraz zmiany w kodeksie cywilnym. Nowe zasady będą dotyczyć zakupów w sklepach tradycyjnych, w Internecie i na pokazach. Sprawdź, co się zmieni. Źródło: Ustawa o prawach konsumenta, UOKiK, własne.
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć galerię.
1
2. Dodatkowa płatność? Tylko za bezsporną zgodą konsumenta
Jeśli sprzedawca oferując produkt np. Internecie, wraz opcją kupuj zaznaczy automatycznie dodatkowy produkt np. akcesorium - złamie prawo. W tym przypadku każda dodatkowa płatność musi wynikać z uzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Jeśli takiej zgody nie będzie, konsument zostanie zwolniony z tych płatności.
Podstawa prawna: art. 8, art. 12; Ustawa o prawach konsumenta
ShutterStock
2
3. Nowe zasady rękojmi
Rękojmia stanie się poważną bronią w rękach klienta. Konsument będzie w przypadku wady produktu mógł żądać od razu naprawy lub wymiany, a jeśli sprzedawca nie zgodzi się na jedną z tych opcji, to klient będzie mógł żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Obniżka musi zostać zaproponowana przez konsumenta. Odstąpienie od umowy będzie działało, jeśli wada będzie istotna. Eksperci zauważają, że może to być jeden z punktów zapalnych pomiędzy przedsiębiorcami a klientami.
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 556 i dalsze
ShutterStock
3
4. Rękojmia: dwa lata na reklamację, 14 dni dla przedsiębiorcy.
Dwa lata na reklamację w ramach rękojmi la towarów i usług. Przedsiębiorca nie będzie mógł też zwlekać z odpowiedzią na roszczenia klienta. Nadal będzie to 14 dni.
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 568
ShutterStock
4
5. Rękojmia dla produktów z długim terminem ważności
Jeżeli produkt ma długą datę przydatności, np. 2020 rok, konsument może składać reklamację w ramach rękojmi aż do momentu upływu ważności towaru
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 568 (1)
ShutterStock
5
6. Reklamacja żywności? Będzie rewolucja
Do tej pory klient mógł reklamować żywność, o ile nie upłynęły trzy dni od jej zakupu. Teraz będą to dwa lata. Oczywiście wszystko zależeć będzie od daty upływu ważności produktu i sposobu jej przechowywania.
Ustawa o prawach konsumenta uchyliła ustawę o szczeg. war. sprzedaży konsumenckiej, która była podstawą do wydania rozporządzenia Min. Gospodarki określającego zasady reklamacji żywności.
Stąd od 25.12 żywność, fryzjera reklamujemy tak jak buty. Oczywiście, w przyp. art spożywczych kluczowy będzie termin ich ważności. Reklamację powinniśmy wnieść tak, aby zmieścić się w ramach terminu przydatności do spożycia albo daty minimalnej trwałości wynikających z oznakowania. Możemy reklamować np. towar nieświeży, niedoważony.
W przypadku żywności podstawowym żądaniem będzie wymiana towaru na taki, który jest pozbawiony wad (np. wymiana oleju zjełczałego na pełnowartościowy). Wymiana taka powinna się odbyć – zgodnie z prawem – w rozsądnym terminie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Optymalnie więc byłoby, aby sprzedawca od ręki i bez kosztów w zamian za produkt wadliwy wydał dobry. Poza wymianą możemy żądać obniżenia ceny, czy odstąpić od umowy, gdy wada jest istotna.
Rękojmia na produkty żywnościowe będzie wynosić - 2 lata. Ale czas na zgłoszenie wady 1 rok od momentu jej zauważenia i przed upływem terminu ważności.
ShutterStock
6
7.Wada ukryta nieruchomości? Rękojmia wydłużona do 5 lat
Art 568 Kodeksu cywilnego pozwoli na wydłużoną rękojmię w przypadku wady nieruchomości zakupionej przez konsumenta. Do tej pory obowiązywały trzy lata, od 25 grudnia będzie na to dwa lata dłużej.
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 568
ShutterStock
7
8. Umowy zawierane na odległość. Będą nowe zasady
Największe zmiany dotyczyć będę umów zawieranych na odległość, przez Internet lub telefon. Zmieni się liczba dni na odstąpienie od umowy . Obecnie jest to 10 dni, od 25 grudnia - 14. Ale to nie wszystko...
Podstawa prawna: art. 27; Ustawa o prawach konsumenta
GazetaPrawna.pl
8
Nie ma informacji, konsument dostaje dodatkowy czas
Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienie od umowy, to może z niego skorzystać w ciągu 12 miesięcy. Do tej pory miał na to tylko 3 miesiące. Co z przesyłkami?...
Podstawa prawna: art. 29. 1; Ustawa o prawach konsumenta
ShutterStock
9
Uszkodzona przesyłka? Będą zmiany
To sprzedawca będzie odpowiadał za utratę lub uszkodzenie towaru do momentu odebrania go przez konsumenta, chyba, że klient sam zaproponuje firmę kurierską. Tymczasem, kiedy dochodzi do płatności...
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 548 § 3.
ShutterStock
10
Zakupy przez internet? Musi być specjalny, czytelny przycisk
Konsument musi wyraźnie potwierdzić, że wie o konieczności zapłaty za usługę czy produkt. Jeżeli zamówienie odbywa się przez naciśnięcie przycisku lub użycie podobnej funkcji, sprzedawca musi zadbać o ich czytelne oznaczenie słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innym o podobnym znaczeniu.
Podstawa prawna: art. 17; Ustawa o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 17; Ustawa o prawach konsumenta
">
ShutterStock
11
Rewolucja w telemarketingu. "TAK" podczas rozmowy telefonicznej nic nie znaczy, bez umowy
Na początku rozmowy telemarketer musi poinformować, że dzwoni, aby zaproponować zawarcie umowy. Powinien się przedstawić oraz podać dane firmy, którą reprezentuje. Warto również zdementować jeden z mitów - iż konsultant będzie musiał przeczytać nam całość umowy podczas rozmowy telefonicznej. Fakt, sprzedawca zobowiązany jest potwierdzić treść proponowanej umowy, jednak w wersji papierowej lub na innym trwałym nośniku - płyta CD, pendrive lub mail. Umowę uważa się za zawartą, jeżeli konsument wyrazi na nią zgodę na papierze lub innym stałym nośniku i przekaże ją przedsiębiorcy. Koniec zatem z zawieraniem umów wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą.
Podstawa prawna: art. 20; Ustawa o prawach konsumenta
Na początku rozmowy telemarketer musi poinformować, że dzwoni, aby zaproponować zawarcie umowy. Powinien się przedstawić oraz podać dane firmy, którą reprezentuje. Warto również zdementować jeden z mitów - iż konsultant będzie musiał przeczytać nam całość umowy podczas rozmowy telefonicznej. Fakt, sprzedawca zobowiązany jest potwierdzić treść proponowanej umowy, jednak w wersji papierowej lub na innym trwałym nośniku - płyta CD, pendrive lub mail. Umowę uważa się za zawartą, jeżeli konsument wyrazi na nią zgodę na papierze lub innym stałym nośniku i przekaże ją przedsiębiorcy. Koniec zatem z zawieraniem umów wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą.
Podstawa prawna: art. 20; Ustawa o prawach konsumenta
">
ShutterStock
12
9. Umowa poza lokalem. Będą plusy i minusy.
Podczas zakupów na pokazach czy prezentacjach będzie nas chroniło prawo konsumenckie o ile wartość umowy będzie wyższa niż 50 złotych. Zwiększa się natomiast liczba dni, podczas których możemy odstąpić od umowy - z 10 do 14 dni. Eksperci Federacji konsumentów informują, że zakup na targu czy bazarze to nadal zakup w lokalu przedsiębiorstwa. Jednak namawianie do zakupu np. na ulicy a następnie doprowadzenie klienta do lokalu przedsiębiorstwa oznacza - umowę zawartą poza lokalem.
Podstawa prawna: art. 3, art. 27; Ustawa o prawach konsumenta
ShutterStock
13
10. Reklama kłamie? Klient ma gwarancje
Obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w gwarancji. Oczywiście, trzeba tu rozgraniczyć opis produktu od fantazji twórców reklamy. Jeśli spot będzie dotyczył np. robotów z klocków, które walczą między sobą, latają, pływają etc. etc. to trudno będzie o roszczenia wobec przedsiębiorstwa. Jednak jeśli firma w reklamie poinformuje, że zegarek czy tablet są wodoszczelne, to wtedy takie roszczenie będzie zasadne.
Jeżeli gwarant nie określił czasu obowiązywania gwarancji - trwa ona dwa lata. Ponadto 14 dni to czas, w którym gwarant musi naprawić lub wymienić towar, chyba, ze w dokumencie gwarancyjnym jest inny termin.
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 577 § 4., art. 580 § 2, art. 581
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję