statystyki

W cenniku i w umowie z konsumentem musi być precyzyjnie wskazana cena brutto

autor: Michał Koralewski25.10.2016, 12:04; Aktualizacja: 25.10.2016, 13:55

Konkurencyjna firma ochroniarska świadcząca usługi na rzecz konsumentów na jednym z osiedli domów jednorodzinnych postanowiła zmienić od 1 października 2016 r. stawki swoich usług w umowach z klientami. W cenniku pojawiły się zamiast dotychczasowych precyzyjnie określonych kwot jedynie ceny netto wraz ze stosownym dopiskiem, że należy do nich doliczyć podatek od towarów i usług w aktualnej stawce. Co więcej, takie same ceny netto znalazły się w umowach i aneksach do umów, które zaproponowano do podpisania klientom. Czy taki sposób przedstawienia ceny jest prawidłowy?

Podstawowym elementem oferty, którym przedsiębiorcy konkurują między sobą, jest cena. Stanowi ona bowiem łatwo porównywalną wartość dla konsumenta, który najczęściej nie analizuje drobiazgowo poszczególnych ofert. Innymi słowy, im taniej oferowane są dane produkty bądź usługi, tym większa szansa na pozyskanie nowego klienta.

Sztuczne wrażenie

Jednym ze sposobów wywołania wrażenia niższej ceny jest podawanie jej w kwocie netto, czyli bez uwzględnienia należnych podatków (w szczególności podatku od towarów i usług).

Oczywiście rzadkością są przypadki, gdy oferent nie informuje o tym, że dana wartość to kwota netto. Jednak zawierając z konsumentami umowy, w których cena wskazana jest jako wartość netto (np. 200 zł netto, 100 zł + VAT), przedsiębiorca także naraża się na negatywne konsekwencje prawne.

Naruszenie obowiązków

W pierwszej kolejności należy wskazać na obowiązki wynikające z ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. z 2014 r. poz. 915). Zgodnie z nią w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu tymi daninami. Ponadto w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług przedsiębiorca ma obowiązek uwidocznienia ceny oraz ceny jednostkowej towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

Podanie zatem ceny jedynie w wartości netto nie spełnia żadnego z tych warunków – kwota taka nie uwzględnia podatków, a także może budzić wątpliwości (np. co do właściwej stawki podatku, której konsument niebędący profesjonalistą znać nie musi) oraz utrudniać porównanie cen z innym przedsiębiorcą, który podaje ceny z podatkiem.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane