Prowadzę sprzedaż produktów do salonów fryzjerskich i sklep internetowy. Słyszałem o nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przewidującej zniesienie obowiązku umieszczania na opakowaniu towarów adresu polskiego dystrybutora. Czy to oznacza, że moi dostawcy będą mogli zostać odciążeni z obowiązku przygotowywania osobnych opakowań?
Głównym celem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1885), która weszła w życie 7 stycznia 2015 r., było zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorców poprzez zniesienie obowiązku umieszczania na opakowaniu towarów adresu polskiego dystrybutora. Wymuszał on na producentach konieczność zmiany oznakowania towarów, by je wprowadzić na polski rynek. Generowało to dodatkowe koszty. Polski ustawodawca dostrzegł w tym potencjalną barierę dla swobodnego przepływu towarów w Unii. Dzięki nowelizacji przedsiębiorca unijny, kierujący partie towaru do kilku państw z EOG, nie będzie zmuszony każdorazowo zmieniać opakowania towaru, by zamieścić dane dystrybutora z Polski.
Zwolnienie nie dotyczy jednak produktów, w stosunku do których kwestie oznakowania regulują przepisy szczególne. Należy przez to rozumieć zarówno te unijne, jak i krajowe. Na poziomie UE osobne reguły etykietowania obejmują m.in. wyroby kosmetyczne, medyczne i lecznicze oraz żywność. Osobne normy handlowe ustanowiono dla jaj, mięsa wołowego, a także mięsa ze świń, kóz, owiec i drobiu, paszy dla zwierząt, materiału rozmnożeniowego roślin, środków ochrony roślin, różnego rodzaju substancji chemicznych, produktów niebezpiecznych, AGD, wyrobów budowlanych, opon samochodowych.
Powyższe zmiany dotkną jedynie obrotu profesjonalnego. W sytuacji konsumentów niczego to nie zmieni. Zgodnie z nową ustawą z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827), która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., przedsiębiorca oferujący swoje produkty konsumentowi musi zamieścić nazwę producenta lub importera oraz informacje o dopuszczeniu go do obrotu w Polsce.
Sytuacja przedsiębiorcy prowadzącego hurtownię wyrobów fryzjerskich oraz sklep internetowy kształtuje się zatem wobec nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dwojako. Przedsiębiorca nie będzie zwolniony z obowiązku zamieszczenia adresu polskiego dystrybutora na wyrobach kosmetycznych do włosów, które oferuje. Stanowią o tym jasno przepisy unijne. Inaczej sprawa ma się w przypadku innych oferowanych artykułów, np. ozdób do włosów, prostownic czy suszarek do włosów. W tym przypadku jego dostawcy nie będą musieli przygotowywać osobnych opakowań dla produktów, aby je wprowadzić na polski rynek.