Portmonetka IKO, czyli płatności mobilne dostępne dla wszystkich, to najnowsza oferta PKO Banku Polskiego skierowana do klientów banków, które aktualnie nie posiadają płatności mobilnych w swoim zakresie usług. Czy klienci uciekną do PKO?

Twój bank nie ma płatności mobilnych? Płać u nas

Bank PKO BP nie zamierza czekać, aż pozostałe banki dołączą do tzw. sojuszu mobilnego i zaimplementują w swoich systemach płatności oparte na technologii IKO. Uruchamiając mobilną portmonetkę dla wszystkich klientów banków na rynku, PKO BP zdaje się mówić jasno – nie macie płatności mobilnych i nie chcecie do nas dołączyć? Wasi klienci i tak będą korzystać z IKO.

Portmonetka IKO przeznaczona jest dla osób, które nie posiadają rachunku w PKO Banku Polskim, ale chcą płacić telefonem przy użyciu aplikacji IKO. Wygląd aplikacji, zabezpieczenia, sposób dokonywania płatności, a także miejsca, w których można płacić telefonem, są takie same, jak dla aplikacji IKO, z której korzystają klienci PKO BP.

Jak to działa?

Osoby nieposiadające konta w PKO Banku Polskim mogą pobrać aplikację IKO ze sklepów Apple AppStore i Google Play (dla telefonów z systemami Android i iOS) lub zamówić ją w serwisie IKO.pkobp.pl dla telefonów BlackBerry, z systemem Symbian, a także urządzeń umożliwiających instalację aplikacji Java.

Następnie na etapie rejestracji i aktywacji aplikacji użytkownik określa, że chce zarejestrować IKO jako portmonetkę, podaje numer telefonu, kod PIN, którym będzie się do aplikacji logował oraz potwierdzał transakcje powyżej ustalonych limitów, a także akceptuje regulamin korzystania z portmonetki IKO.

Zasilenie portmonetki jest możliwe poprzez przelew na rachunek portmonetki wykonany z rachunku w PKO Banku Polskim lub z rachunku w innym banku, ale także poprzez przelew na numer telefonu od innego posiadacza IKO czy za pomocą wpłaty gotówkowej na przykład w oddziale.

"Do 50 tysięcy klientów, którzy już teraz korzystają z IKO, mogą dołączyć osoby nieposiadające konta w PKO Banku Polskim. System płatności mobilnych IKO konstruujemy tak, aby z punktu widzenia użytkownika było w nim jak najmniej ograniczeń i wymagań technicznych, by dzięki temu szybciej osiągnąć efekt skali niezbędnej do wprowadzenia krajowego standardu. Jesteśmy przekonani, że portmonetka IKO będzie dla wielu osób pierwszym krokiem do skorzystania również z innych produktów PKO Banku Polskiego" – mówi Wojciech Bolanowski, Dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Ta wypowiedź dyrektora odpowiedzialnego w PKO BP za płatności mobilne nie zostawia złudzeń. Bank chce zachęcić do swoich usług nie tylko klientów, którzy nie korzystali do tej pory z bankowości elektronicznej, ale przede wszystkim tych, którzy z niej korzystają w innych bankach, ale nie mają możliwości płacenia mobilnie.

Co na to banki?

Zapytaliśmy banki, które nie mają płatności mobilnych, czy nie boją się ekspansji PKO BP. W Deutsche Bank PBC trwają analizy różnych rozwiązań. „Bank Ochrony Środowiska aktywnie przygląda się dynamicznemu rozwojowi rynku płatności mobilnych i rozważa możliwość wprowadzenia ich do swojej oferty w najbliższym czasie" – informuje Patrycja Białkowska z BOŚ. Nieco więcej zdradza Magdalena Suchanek Dyrektor Departamentu PR i Komunikacji w Eurobanku: „Planujemy wprowadzenie płatności mobilnych w naszym banku, o szczegółach poinformujemy wkrótce. Będzie to NFC.”

Bank Citi Handlowy zamierza natomiast wprowadzić do systemu płatności mobilne, jak i płatności zbliżeniowe. Odświeżył w związku z tym swoją aplikację mobilną. Od kilku tygodni Klienci Citi mogą korzystać z nowych funkcjonalności w Citi Mobile - lokalizatora oddziałów i bankomatów, a także z wyszukiwarki rabatów. Aplikację wzbogacono też o możliwość rozłożenia wydatków z karty kredytowej na raty.

„Staramy się wprowadzać dla naszych klientów rozwiązania, które są nie tylko innowacyjne, ale przede wszystkim użyteczne przy realizacji codziennych, bankowych spraw. Dlatego jesteśmy zainteresowani wprowadzeniem zarówno płatności mobilnych, jak i płatności NFC. Pracujemy nad tym, żeby jak najszybciej zaproponować naszym klientom nowe funkcjonalności" - poinformował Szymon Kurnicki, kierownik Biura Produktów Zdalnych i Nowych Technologii Citi Handlowy.

BNP Paribas: QR kody, IKO lub PeoPay

"Naszym celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie. Dlatego niedawno udostępniliśmy klientom indywidualnym aplikację bankowości mobilnej Mobile Pl@net. Umożliwia ona dostęp do wszystkich podstawowych usług bankowych oraz m.in. wykonywanie płatności za pomocą QR kodów. W obliczu dynamicznego rozwoju technologii oraz „smarfonizacji” społeczeństwa eksperci BNP Paribas prowadzą obecnie szeroką analizę potrzeb klientów i rynku płatności mobilnych w Polsce i na świecie. W obszarze naszego zainteresowania są również płatności w oparciu o hasła jednorazowe np. IKO i PeoPay." - informuje Paweł Jaskulski z Biura Rozwoju Biznesu Elektronicznego w BNP Paribas Banku.

Niestety banki zazdrośnie strzegą informacji, czy dołącza do IKO, czy zainwestują we współpracę z organizacjami płatniczymi MasterCard i VISA.

Jedno jest pewne, czas na przyglądanie się skończył. Jeszcze kilka miesięcy temu wiele banków negatywnie odnosiło się do tworzenia lokalnego systemu płatności mobilnych, jak i do technologii zbliżeniowych przez komórkę. Jednak to klienci wybiorą, czy i jaki system płatności chcą, a na niekorzyść tych banków wpływa to, że posiadacze rachunków są coraz młodsi i coraz bardziej mobilni.