Akceptacja płatności smartfonami, biometria czyli innowacyjne płatności na odcisk palca, plany współpracy z wiodącymi sieciami handlowymi. Oto propozycje francuskiego dostawcy rozwiązań płatniczych, Ingenico. Firma chce do 2014 roku obsługiwać połowę terminali płatniczych w Polsce.

Już w najbliższy wtorek poznamy koncepcje wejścia na polski rynek z nową ofertą francuskiego dostawcy m. in urządzeń płatniczych i systemów rozliczeń elektronicznych, francuskiej spółki Ingenico. Choć nadal nie wiadomo jakie będą założenia strategii, firmy uchyliła nieco rąbka tajemnicy. Podczas konferencji omawiane będą kwestie m. in. akceptacji płatności smartfonami i biometria.

ikona lupy />
POS biometryczny Ingenico / Media

Ingenico współpracuje już z Orange na rynku francuskim, oferując swoje produkty małym i średnim przedsiębiorstwom. W kwietniu 2013 roku firma wypuściła na rynek nowoczesny POS do obsługi płatniczej, wykorzystujący wszelkie technologie zabezpieczeń i weryfikacji płatnika takie jak biometria, NFC, PIN czy CHIP. Wkrótce mocniej wkroczy z nową ofertą na rynek Polski, gdzie od kliku miesięcy współpracuje już operatorem Orange.

Nadal jednak nie wiadomo czy współpraca z "pomarańczowymi" skupi się tylko i wyłącznie na pozyskiwaniu akceptantów i sprzedaży usług dla sektora MSP, i w jakim stopniu zyskają na tym również klienci indywidualni. Terminale Ingenico pozwalają na płatności telefonem w technologii NFC, np. na co pozwala abonentom usługa Orange Cash. Jeśli chodzi o biometrię, to jedyne doświadczenia na szersza skalę mają w Polsce banki spółdzielcze. Czy nowy system płatności oparty na zabezpieczeniach biometrycznych zachwyci polskich przedsiębiorców? Tego nie wiemy, choć firma jest mocno zaangażowana w wejście na polski rynek. "Nowe metody płatności powinny być jak najprostsze i najwygodniejsze aby konsumenci rezygnowali z tradycyjnej karty " - uważa Piotr Waś z Ingenico.

Wywiad

Piotr Waś, Country Manager Ingenico na Polskę i kraje Bałtyckie

1. NFC czy regionalne systemy mobilne – jaki system płatności mają szansę zwyciężyć w Polsce i dlaczego?

NFC jest bardzo obiecującą technologią pozwalającą wykorzystać telefony komórkowe do obsługi płatności. Obecnie dwa czołowe polskie banki detaliczne zaangażowały się w tworzenie lokalnych systemów płatności mobilnych dysponując dwoma kluczowymi do osiągnięcia sukcesu elementami, czyli skalą oraz infrastrukturą. Do projektu dołączają kolejne duże banki detaliczne, a ponieważ terminale w polskich sklepach należą do najnowocześniejszych w Europie, wszystko składa się w logiczną całość.

Teraz wszystko zależy od tego jak nowość technologiczną przyjmą konsumenci, którzy. chętnie zaakceptowali możliwość płacenia zbliżeniowo kartami, bo jest to dla nich wygodne. Dlatego nowe metody płatności powinny być jak najprostsze i najwygodniejsze aby konsumenci rezygnowali z tradycyjnej karty. Dodatkową przesłanką za przemawiającą smartfonów do obsługi płatności jest możliwość zaoferowania programów rabatowych, profilowania klienta. Jeśli dostrzeże on wartość, zadziała efekt kuli śnieżnej i zmiana może być lawinowa.
Jak to będzie wyglądać w globalnej perspektywie? W dłuższym okresie czasu światowe schematy kartowe (Visa, MasterCard) będą dążyć do stworzenia systemów powszechnych, więc zapewne systemy lokalne zostaną w taki globalny obraz wkomponowane, podobnie jak stało się to z lokalnymi systemami kartowymi.

2. Systemy biometryczne to nowość, która przyciąga uwagę. Co daje biometria? Jak będą wyglądały płatności w tej technologii?

Nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie obawy konsumentów o bezpieczeństwo płatności stanowią podstawowe wyzwanie dla branży. Dlatego w naszym kraju wciąż taką popularnością cieszy się gotówka, a płatności elektroniczne w sklepach stanowią niecałe 20% wszystkich transakcji (źródło: raport NBP).

Do tej pory decydował kompromis między bezpieczeństwem, a wygodą. Zbyt bezpieczne metody ze względu na uciążliwą metodę weryfikacji nie przyjmują się, z kolei zbyt proste nie są odporne na oszustwa. Biometria może połączyć oba te aspekty. Z punktu widzenia całego systemu płatniczego jest bezpieczniejsza, ponieważ zapewnia jednoznaczną identyfikację, bez ryzyka, że ktoś podejrzy nasz PIN lub zeskanuje kartę. Jest też wygodniejsza, bo wymaga jedynie dotknięcia palcem czytnika – docelowo nie będzie wymagana karta płatnicza. Konsument powinien szybko docenić zalety płatności nie wymagającej niczego więcej niż prosty, naturalny ruch ręki.

3. Współpraca z sieciami handlowymi. Inne podmioty? Banki?

Ingenico koncentruje się na bezpośredniej współpracy z dużymi centrami rozliczeniowymi, bo w ten sposób możemy szybko zwiększyć ilość naszych terminali i pin-padów na rynku. W Polsce nasze urządzenia są podstawową platformą w sieci SIX Payment. Używają ich także eService, Elavon, Pekao SA i Montrada. W tym miesiącu dystrybucję terminali Ingenico do swoich klientów rozpoczęły Polskie e-Płatności. Będziemy skupiali się na rozwijaniu tej współpracy. Zamierzamy także przekonać do naszej technologii akceptantów, którzy platformy Ingenico jeszcze nie używają.

Z sieciami handlowymi współpracujemy przede wszystkim poprzez naszych partnerów tj. przez centra rozliczeniowe oraz partnerów technologicznych.

Interesuje nas także rynek kas parkingowych, biletomatów itp., na którym wspieramy inicjatywy naszych partnerów technologicznych. Bardzo mocno zaangażowała się w ten rynek firma MCX, która przygotowała aplikację umożliwiającą sieciom wyposażonym w nasze urządzenia współpracę z praktycznie każdym akceptantem na rynku.

W bieżącym roku nawiązaliśmy współpracę z Orange, który jako rozszerzenie swojej oferty handlowej dla rynku przedsiębiorstw oferuje nasze terminale wyposażone w interfejs GSM.