Trwa nabór wniosków o bon energetyczny. Resort środowiska przewiduje, że ze wsparcia może skorzystać około 3,5 mln gospodarstw domowych o niższych dochodach. Do kiedy można składać wnioski o to świadczenie? Jak długo wniosek jest rozpatrywany?

Bon energetyczny 2024 – tysiące chętnych

W połowie sierpnia Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że w ciąg dwóch pierwszych tygodni od uruchomienia naboru złożono ponad 155 tys. wniosków o bon energetyczny. W tym 100 tys. wniosków zostało złożonych w aplikacji mObywatel, a 55 tys. na portalu gov.pl.

Dr Kuzior: "Kto się spóźni, wsparcia nie dostanie"

To już ostatni miesiąc na złożenie wniosku o bon energetyczny. Termin ten upływa bowiem 30 września 2024 r.

Załatwianie wniosków o wypłatę wsparcia po raz kolejny spadło na samorządy, jako zadanie zlecone, albowiem wnioski składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, w okresie od 1 sierpnia 2024 roku do 30 września 2024 roku. Kto się spóźni, wsparcia nie dostanie, ponieważ wnioski złożone po tej dacie nie będą rozpatrywane – przypomina w rozmowie z Gazetą Prawną, dr Patryk Kuzior, adiunkt w Akademii WSB.

Bon energetyczny 2024 – bez decyzji administracyjnej

Przyznanie świadczenia nie wymaga decyzji administracyjnej, co zdaniem eksperta stanowi spore ułatwienie dla administracji samorządowej, na której barkach spoczywa wypłata bonu energetycznego.

Po raz kolejny odstąpiono od decyzji administracyjnej, jako formy załatwienia wniosku i przyznania świadczenia, co jest ustawowym wyłomem od generalnej zasady wynikającej z KPA– stwierdza doktor Kuzior i wyjaśnia, że takie decyzje będą wydawane tylko w przypadku odmowy przyznania świadczenia, uchylenia lub zmiany prawa do świadczenia czy zwrotu w przypadku nienależnie przyznanego świadczenia.

MKiŚ: "Nie odnotowano zgłoszeń dotyczących problemów z obsługą wniosków"

Zapytaliśmy Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), czy samorządy nie mają problemów z obsługą wniosków. MKiŚ odpowiedziało, że nie odnotowano żadnych problemów.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie odnotowało zgłoszeń dotyczących problemów z obsługą wniosków o wypłatę bonu energetycznego. Do tej pory wpłynęły jedynie pojedyncze zapytania z prośbą o wyjaśnienie albo doprecyzowanie, które nie wskazywały jednak na problemy systemowe – przekazał Gazecie Prawnej resort środowiska i przypominając, że na stronie MKiŚ zamieszczony został poradnik dotyczący wypłaty bonu energetycznego.

Publikacja ta odpowiada zarówno na pytania wnioskodawców, jak i na wątpliwości samorządów, które mogą pojawić się w trakcie wypłat bonów energetycznych. Samorządy mogą skorzystać również z poradnika dotyczącego pozyskania danych z bazy ZUS na potrzeby bonu energetycznego, który także został opublikowany na stronie MKiŚ – przekazał resort środowiska.

Kto może dostać świadczenie?

Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody:

  • nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym,
  • nie przekraczają 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Bon energetyczny przysługuje w różnych kwotach w zależności od liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego, jak również od tego, czy główne źródło ogrzewania jest zasilane energią elektryczną i zostało wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków – przypomina radca prawny Daria Pośpiech-Przeor, Partner w Kancelarii Żuk Pośpiech.

Bon energetyczny 2024 – wysokość świadczenia

Wysokość wsparcia kształtuje się następująco:

  • w przypadku gospodarstwa jednoosobowego – 300 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z 2 do 3 osób – 400 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z 4 do 5 osób – 500 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z co najmniej 6 osób – 600 zł.

Jeśli w gospodarstwie domowym wykorzystywane są źródła ogrzewania zasilane energią elektryczną, to bon energetyczny wzrasta o 100 proc.

Kiedy zostaną wypłacone pieniądze?

Na wypłatę świadczenia nie będziemy długo czekać. Pieniądze dostaniemy niezwłocznie po ich przyznaniu.

Wypłata bonu energetycznego przez gminy nastąpi niezwłocznie po jego przyznaniu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Istotne jest również to, że już po przyznaniu przez gminę bonu energetycznego, wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu – tłumaczy mec. Daria Pośpiech-Przeor.

W jaki sposób wnioskodawca jest informowany o przyznaniu świadczenia?

Zgodnie z przewidzianą procedurą, wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej. Oczywiście pod warunkiem, że wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego.

W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, pracownik organu, odbierając wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu świadczenia. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty świadczenia– mówi mec. Pośpiech-Przeor.