Od 1 stycznia można już składać wnioski na dodatek osłonowy za 2024 r. Jego wysokość uległa w tym roku zmianie i wynosi od 228,80 zł do 822,25 zł. W jaki sposób można złożyć wniosek o dodatek osłonowy za 2024 r.? Kiedy upływa termin składania wniosków? Jaka jest procedura ich rozpatrywania i kiedy nastąpi wpłata?

Dodatek osłonowy 2024 r.: Najważniejsze informacje

Dodatek osłonowy, czyli bezzwrotne świadczenie po raz pierwszy pojawił się w 2022 r., jako wsparcie dla gospodarstw domowych w obliczu rosnących kosztów związanych z inflacją. Świadczenie można uzyskać składając wniosek w określonym przez ustawodawcę terminie oraz spełniające kryterium dochodowe. W 2024 r. wynosi ono 2100 zł w przypadku gospodarstw jednoosobowych i1500 złna osobę dla gospodarstw wieloosobowych.

Gdzie można składać wniosek o dodatek osłonowy?

Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Zgodnie z przewidzianą przez ustawodawcę procedurą można go składać na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W przypadku złożenia wniosku online wymagane jest uwierzytelnienie wniosku z wykorzystaniem profilu zaufanego lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

Dodatek osłonowy 2024: Wzór wniosku w przygotowaniu

Resort Klimatu i Środowiska przygotowuje aktualnie nowy wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, który będzie obowiązywał w 2024 r. Zostanie on, jak wynika z zapowiedzi Ministerstwa, wydany w najbliższym czasie w drodze rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. Projekt aktu zawierający wzór wniosku znajduje się w wykazie prac legislacyjnych i od 5 stycznia 2024 r. jest na etapie opiniowania.

Wzór ma zapewnić lepszą komunikację, jednak warto w tym miejscu podkreślić, że przepisy nie wymagają wprost złożenia wniosku na wzorze – wyjaśnia w rozmowie z serwisem gazetaprawna.pl dr Patryk Kuzior, adiunkt w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.

Termin składania wniosków: Tylko do 30 kwietnia 2024 r.

Wnioski o dodatek osłonowy można, zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o dodatku osłonowym składać w terminie od 1 stycznia do 30 kwietnia br., przy czym wypłata świadczenia w formie jednorazowej nastąpić ma do 30 czerwca 2024 r. Wnioski, które zostaną złożone po tym terminie nie będą rozpoznawane.

Jaki jest tryb rozpatrywania wniosku o dodatek osłonowy?

Przepisy wskazują, że po złożeniu wniosek jest rozpatrywany przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, którzy dokonują jego weryfikacji. Zgodnie z treścią art. 17 a Ustawy o dodatku osłonowym analiza ta dotyczy "w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków".

Informacja o przyznaniu świadczenia: Tylko na adres e-mail

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji.

Dodatek osłonowy jest kolejnym przykładem, gdy ustawodawca tworzy wyłom od wynikającej z KPA zasady załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnej. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przyznając dodatek nie wydaje w sprawie decyzji a jedynie przesyła wnioskodawcy informację na adres mailowy i to tylko w takim przypadku, gdy wnioskodawca podał adres poczty elektronicznej we wniosku. Osoba, która nie poda adresu e-mail we wniosku o wypłatę dodatku jest informowana o możliwość odbioru informacji o przyznaniu świadczenia a i tak jej nieodebranie nie wstrzymuje jego wypłaty. Tylko więc w przypadku odmowy przyznania dodatku, konieczności uchylenia lub zmiany prawa do dodatku a także w razie konieczności rozstrzygnięcia w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego wydaje się decyzje administracyjne – zauważa dr Patryk Kuzior.