Sejm znowelizował ustawę w kwietniu. Zdaniem projektodawców dzięki noweli ok. 80 mln zł pozostanie w budżetach gmin i trafi na rzeczywiste potrzeby społeczności lokalnych. Ustawa spowoduje natomiast zwiększenie wydatków zarządcy dróg krajowych, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na poziomie ok. 100 mln zł rocznie.

Zgodnie z ustawą gminy nadal będą jednak płaciły za część dróg krajowych, również poza terenem zabudowy, przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów (np. chodniki, ścieżki rowerowe itp.), wymagających odrębnego oświetlenia.

Wcześniej gminy były zobowiązane płacić za oświetlenie wszystkich kategorii dróg, które znajdują się na ich terenie. To prawo powstało w 2003 roku. Wówczas w Polsce było 700 km autostrad i dróg ekspresowych - obecnie to ponad 3 tys. km.

O zmianę przepisów samorządy zabiegały już od dawna. Argumentowały, że chcą płacić za oświetlenie, ale tylko tych dróg, które służą mieszkańcom gmin, gdyż na oświetlenie dróg tranzytowych nie mają środków. (PAP)