Sejm poprawił zasadę obliczania kapitału początkowego. Skorzystają na tym absolwenci szkół wyższych, kobiety zajmujące się dziećmi oraz osoby już dzisiaj pobierające świadczenia emerytalne z ZUS
Posłowie jednogłośnie przyjęli wczoraj nowelizację ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.). Uchwalone zmiany spowodują, że w przyszłości wyższe emerytury będą otrzymywać zarówno osoby mające ustalony kapitał początkowy, jak i ci, którzy zdecydują się na dłuższą aktywność zawodową. Te rozwiązania wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Przeliczenie emerytury i kapitału początkowego na nowych zasadach będzie następować na wniosek osoby zainteresowanej. Jeśli ubezpieczony go nie złoży, to ZUS z urzędu przeliczy kapitał początkowy z uwzględnieniem wszystkich dotychczasowych zmian w dniu przejścia na emeryturę.
Kapitał dla wszystkich studentów
W ciągu ostatnich 16 lat Sejm już kilka razy zmieniał zasady ustalania wysokości kapitału początkowego.
Uchwalona wczoraj nowelizacja umożliwia doliczenie do niego całego okresu studiów przed 1 stycznia 1999 r. Do tej pory nie było takiej możliwości, jeśli zainteresowany nie był ubezpieczony przed wejściem w życie reformy emerytalnej. Zachowana zostanie jednak zasada, że okresy nieskładkowe są uwzględniane w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 udowodnionych okresów składkowych. Tym samym pięć lat studiów zostanie doliczone do kapitału początkowego, o ile absolwent uczelni udowodni posiadanie 15 lat składkowych (uwzględnione będą okresy ubezpieczenia już po wejściu w życie reformy emerytalnej, czyli po 31 grudnia 1998 r.).
Wychowawczy okresem składkowym
Na podstawie obowiązujących przepisów matki przebywające na urlopach wychowawczych mają ten okres zaliczany do przyszłej emerytury jako składkowy. Z tego rozwiązania nie mogą korzystać kobiety, które opiekowały się dziećmi przed 1 stycznia 1999 r. – dla tej grupy ubezpieczonych są to lata nieskładkowe. Różnica na ich niekorzyść wynosi 0,5 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok wychowawczego. Aby zlikwidować taką dyskryminację, posłowie uznali, że również kobietom przebywającym na urlopie przed 1 stycznia 1999 r. trzeba go zaliczyć do lat składkowych. Tym samym otrzymają one wyższą emeryturę kapitałową.
Trzeba tu zaznaczyć, że urlop wychowawczy przysługiwał na opiekę nad dzieckiem w wieku do 4 lat – w granicach do 3 lat na każde dziecko – łącznie nie więcej niż 6 lat.
Kapitałowa dla wszystkich
Uzależnienie wysokości świadczenia wyłącznie od kwoty wpłaconych składek spowodowało, że emerytury kapitałowe są korzystnym rozwiązaniem dla osób dobrze zarabiających. Na podstawie reformy emerytalnej taki sposób liczenia przysługuje urodzonym po 31 grudnia 1948 r., natomiast w przypadku osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. wprowadzono ograniczenia. Mają oni prawo do emerytury kapitałowej tylko wówczas, gdy wniosek o takie świadczenie złożyli po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego, a dokument ten trafił do ZUS po 31 grudnia 2008 r. Wczorajsza nowelizacja ustawy emerytalnej spowoduje, że z takiego rozwiązania będą mogły korzystać wszystkie osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r., o ile już pobierały wcześniejszą emeryturę. Przy czym posłowie wprowadzili wymóg, że ZUS, przeliczając stare emerytury na kapitałowe, odejmie już wypłacone świadczenia.
Przeliczenie zamrożonych świadczeń
Pracujący emeryci mają możliwość przeliczenia wysokości świadczenia, o ile udowodnią, że obecnie zarabiają więcej niż w przeszłości (tym samym wskaźnik wysokości podstawy wymiaru jest wyższy od poprzednio obliczonego). Z takiej możliwości nie mogą skorzystać ci, którzy do końca 1998 r. wpłacali składki do ZUS w wysokości nawet 300–400 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Reforma emerytalna wprowadziła zasadę, że wskaźnik wysokości podstawy wymiaru nie może być wyższy niż 250 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
Wczoraj posłowie zgodzili się, aby ta grupa osób mogła jednorazowo przeliczyć wysokość wypłacanych świadczeń. Zainteresowani zyskają – będą mogli do obliczania emerytury wykorzystać np. obowiązującą kwotę bazową.
Tablice życia po nowemu
Nowy system oszczędzania na starość wprowadził zasadę, że im więcej pieniędzy na swoim koncie emerytalnym zgromadzi ubezpieczony, tym większa będzie jego wypłata.
Przy czym do ustalenia przyszłego świadczenia pod uwagę jest brana waloryzowana kwota składek zaewidencjonowanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego i zwaloryzowany kapitał początkowy. Bezpośredni wpływ na kwotę wypłaty ma jednak średnie dalsze trwanie życia. Ta wielkość statystyczna (ogłaszana przez prezesa GUS) służy do ustalenia liczby miesięcy, w których przeciętnie będzie pobierana nowa emerytura. Obecne zasady ustalania dalszego życia dla wieku emerytalnego są niekorzystne dla osób, które są dłużej aktywne zawodowo. ZUS zaniża wysokość świadczenia, dzieląc środki przez większą liczbę lat, niż zainteresowany statystycznie może pobierać emeryturę. Z tego powodu uchwalona przez Sejm nowelizacja zakłada, że przyszły emeryt będzie miał możliwość wskazania, aby jego świadczenie było obliczone z uwzględnieniem średniego dalszego trwania życia w dniu faktycznego zakończenia pracy zawodowej.
Etap legislacyjny
Ustawa uchwalona przez Sejm
Komentarze(49)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeUtraciliśmy zarobki za 2 lata i jeszcze dop emerytury nam liczą 2 lata nieskładkowe.
jak ten okres jest obecnie przeliczany?składkowo czy nie składkowo?
W miesiącu listopadzie 1988 r. (za komuny!) NIE BYŁO jeszcze zasiłków przedemerytalnych! Zasiłki przedemerytalne lub świadczenia przedemerytalne wprowadzono dopiero PO 1989 r. za śp. Jacka Kuronia (w 1988 r. nie było także „kuroniówek”!).
W pełni zgadzam się z głosami krytykującymi "równouprawnienie" kobiet KOSZTEM mężczyzn i to przez całe życie! To mężczyźni powinni żądać praw takich z jakich korzystają kobiety.
Więc gdzie sens a gdzie logika . Dawne wcześniejsze emerytury POGRĄŻYŁY SYSTEM EMERYTALNY. . cI LUDZIE POWINNI DOSTAWAĆ TZW. EMERYTURĘ SPOŁECZNA NP. 1OOOŁ/MIESIĄC BEZ WZGLĘDU NA TO ILE ZATABIALI I ILE ODŁOŻYLI . bO ONI WSZYSCY JUŻ DAWNO PRZEJEDLI SWOJE SKŁADKI EMERYTALNE, ORAZ SKŁADKI AWOICH DZIECI A TERAZ PRZEJADAJA SKŁADKI WNUKÓW.
Składki emerytalne zaczeto pobierać od zarobków dopiero w bodajże 1956 roku i to najpierw bardzomałe ok.10% od zarobku . Póżniej wprowadzono chyba w latch 70 chyba 15 % od zarobku. I po 2000 roku niecałe 20% od zarobku brutto . Dokładnie 19,6%.
Przyjmijmy 20%. to znaczy ,że po przepracowaniu każdych 5 lat odkładamy na JEDEN ROK EMERYTURY.
Czyli po 30 latach pracy SKŁADKOWEJ pracownik odłożył na 6 lat swojej emerytury. Wiekszość ludzi odchodziła z takim stażem a żyja na tych emeryturach już 20, a nawet ponad 30 lat. to policzcie ilu ludzi dzis pracujacych musi nie dożyć emerytury aby system sie nie zawalił. Stąd wyłużanie wieku emerytalnego dla pracujących( ale nie dla uprzywilejowanych) .
W gwoli sprawiedliwości , zważyeszy ,że dawne wcześniejsze emerytury były skrojone na wyrost , żle zaplanowane i żle wyszacowane, że juz dawno zostały skonsumowane te i emerytury dzieci tych emerytó . To należało by naprawę syatemu zacząć od stworzenia W JEDNEJ WYSOKOŚĆI TYCH EMERYTUR DLA KAŻDEGO WCZESNIEJSZEHO EMERYTA. a nie utrzymywać ten niesprwiedliwy bezsensowny terend i wydłużać wiek ekerytalny młodym aby utrzymywać ten absurd.
Tak więc prawo do przeliczenia będą mieli pracujący emeryci,którzy do 1998 roku płacili więcej niż 250% średniej krajowej.
Natomiast prawa nie będą mieli niepracujący emeryci mimo,że w okresie do 1998 roku płacili składki ponad 250%. Czy to jest zgodne z Konstytucją RP ?.
Ale posłowie i senatorowie nie zauważyli, że :
dalsze trwanie życia przy obliczaniu kapitału początkowego ZNACZNIE różni się o dalszego trwania życia przy obliczaniu emerytury.
Oczywiście na NIEKORZYŚĆ przyszłego emeryta.
W moim przypadku przy obliczaniu kapitału przyjęto 209 m-cy a już Prezes GUS w 2012r. podał, że dalsze trwanie życia wynosi 239,5 m-ca a ten wiek się wydłuża.
Oznacza to, że już teraz państwo zaniżyło mój kapitał o 30,5 m-ca !!!
Podobnie osoby, którym ścięto wwpw do 250% i z racji tego, że na emeryturze nie pracowały ZOSTAWIAJAC MIEJSCE PRACY MŁODYM, nie będą mogły przeliczyć emerytur z faktycznym wwpw. Przeliczą za to tym, którzy chociaż 1 rok z pracy podczas emerytury wskażą do 10 lat przeliczeniowych... I tu mamy "lepszych" i "gorszych"...
Za kobietami z 1953 roku , które zmuszone są przez rząd do przebywania na wcześniejszych emeryturach do końca życia PANI bAŃKOWSKA SIĘ NIE UJEŁA, one na tej nie skorzystają nic, a w stosunku do nich PRAWO ZADZIALALO WSTECZ - SLD WALCZY TYLKO O SIEBIE - też już piszę do RPO - NIERÓWNE TRAKTOWANIE KOBIET...
19: I - nieważne, w których latach studia, ważne tylko, aby ich okres trwania był CO NAJMNIEJ 1/3 okresu płacenia składek
Składka emerytalna to ok. 20%. Tak ? Tak. Płacąc 700zł od 3500zł wynagrodzenia przez 48 lat otrzymasz 2100zł emerytury przez 16 lat (3 razy więcej, bo 48 jest 3 razy wieksze od 16). Przy okazji, 2100 zł jest 60% z 3500zł, czyli TYLE, CO W STARYM SYSTEMIE. Nie wierz wiec idiotom i bezmyslnym papugom, co brednie innych powtarzają.
Gratuluję rowności płci.
Zasiłek przedemerytalny otrzymałam w m-cu listopad 1998 r. pod żądami ustawy zep. Zasiłek przedemerytalny w tym okresie przyznawano kobietom, które posiadał okres zatrudnienia 30 – tu lat i były uprawnione do emerytury. Okres 30-to letni zatrudnienia można było uzupełnić urlopem wychowawczym z lat 1972 ÷ 1991 r. (równorzędny z zatrudnieniem) tak stanowiło prawo. Opieka matek nad dziećmi w latach 1991÷1999 r. oraz przed rokiem 1972 nie wliczano do uzupełnienia okresu 30 lat uprawniającego do uzyskania zasiłku przedemerytalnego, tak stanowiło prawo. Ustawodawca w ustawie FUS w art. 29 ust. 3 uwzględnił prawa nabyte zagwarantowne w Konstytucji tj.: podlegali ubezpieczeniu społecznemu (do 1999) lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 1998 r.) z tytułu pozostawania w stosunku pracy