Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że ministerialny projekt zmian w podstawach programowych trafi za miesiąc do konsultacji publicznych. W lutym MEN przeprowadziło kilkudniowe prekonsultacje, podczas których napłynęło ponad 50 tys. uwag. Czego dotyczyły uwagi? Co dalej z pracami nad projektem?
Nowe podstawy programowe: Konsultacje publiczne już w kwietniu
Informację o planowanym terminie konsultacji Katarzyna Lubnauer podała w poniedziałek, podczas wizyty w poznańskich szkołach. Wiceszefowa MEN przypomniała, że prekonsultacje z lutego dotyczyły propozycji zmian w podstawach programowych, przygotowanych przez ekspertów MEN. Po uwzględnieniu uwag powstanie nowy, dopracowany dokument, który zostanie opublikowany w połowie kwietnia.
"W tej chwili powstaje dokument, który jest poddawany procederze takiej, jak normalne dokumenty prawne. To będzie projekt dwóch rozporządzeń, jeśli chodzi o podstawy programowe i trzecie rozporządzenie, jeśli chodzi o ramowe plany nauczania" – wyjaśniła wiceminister. Przypomniała również, że projekt będzie w pierwszej kolejności podlegał konsultacjom pomiędzy departamentami w ministerstwie, a następnie przejdzie konsultacji międzyresortowe. Ostatni etap to konsultacje publiczne, zaplanowane od ok. 16 kwietnia.
Projekt uwzględni propozycje zebrane podczas prekonsultacji
Propozycje eksperckie odnośnie zmian w przedmiotowych podstawach programowych zdążyły już wzbudzić debatę publiczną i szeroki odzew przedstawicieli środowisk edukacyjnych. W trakcie prekonsultacji do MEN napłynęło ponad 50 tys. zgłoszeń online z uwagami do opublikowanej dokumentacji. Jak podało ministerstwo, najwięcej uwag przesłano odnośnie propozycji zmian w nauczaniu historii (31 411 zgłoszeń), języka polskiego (11 092 zgłoszenia) oraz przedmiotu "Historia i teraźniejszość" (2820 zgłoszeń).
Uwagi zgłosili również przedstawiciele środowisk edukacyjnych – dyrektorzy, nauczyciele, eksperci oświaty – w trakcie kilku spotkań online. W międzyczasie do MEN trafiły również apele organizacji i stowarzyszeń powiązanych z oświatą, dotyczące szeroko rozumianej reformy planowanej przez ministerstwo. W większości apeli powtarza się prośba o przedłużenie i poszerzenie zakresu konsultacji oraz o stopniowe wprowadzanie zmian.
Dyskusyjne kwestie: Lektury i powstanie wielkopolskie
Najwięcej kontrowersji – dotyczących podstaw programowych – wzbudziły do tej pory proponowane zmiany na liście lektur. Na listach pojawiły się wykreślenia i nowe propozycje, a w przypadku części lektur obowiązkowych zaproponowano przeniesienie ich do kategorii lektur uzupełniających. Wątpliwości związane z propozycjami zmian w treściach nauczania historii dotyczyły m.in. powstania wielkopolskiego. Podczas wizyty w poznańskich szkołach Katarzyna Lubnauer zapewniła, że w nowym projekcie informacje o powstaniu uwzględniono, a samo powstanie jest "wyraźnie wymienione, tak samo jak powstania śląskie i plebiscyty".
Jak podkreśla MEN, kluczowym celem projektu odchudzenia podstaw programowych jest odciążenie uczniów i nauczycieli. Zmiany mają obowiązywać już od 1 września 2024.