Gimnazja, zgniłe jajo edukacji: naprawić czy likwidować

autor: Mira Suchodolska16.11.2012, 07:05; Aktualizacja: 16.11.2012, 10:54
Dla gimnazjum dobry wynik z egzaminu to najważniejsza sprawa. Sytuuje je bowiem na określonym miejscu w rankingu.

Dla gimnazjum dobry wynik z egzaminu to najważniejsza sprawa. Sytuuje je bowiem na określonym miejscu w rankingu.źródło: ShutterStock

Gimnazja, które miały być sposobem na poprawę jakości polskiej edukacji, budzą dziś emocje większe niż 13 lat temu, kiedy je wprowadzano.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (69)

  • Nie che mieszkac w Pl(2012-11-16 16:35) Zgłoś naruszenie 00

    Taka jedna z gimnazjum, co ze mna w klatce mieszka, wysmarowla drzwi od mieszkania jajkami - jak mama wychodzila, to o mala sie nie zabila, bo sie poslizgnela. W szkole, po skardze, od raz w ryk "Panienka" 15 lat i tabuny chlopaków nan stop panienke juz w 3 pokoleniu codziennie odprowadza,a matka jest dumna, bo pewie skonczy jak i ona - z brzuchem w wiek 17 lat...
    I to jest cala polsza mlodziez!

    Odpowiedz
  • kropka(2012-11-16 16:20) Zgłoś naruszenie 00

    "DO KROPKA"... ja wiem, że pisze się "nie umieją". Zacytowałam po prostu piszącego o nicku "exa", który w ten sposób się wyraził :) Natomiast dom rodzinny ma wpływ na wychowanie, ale w pewnym wieku (gimnazjalnym) większe ma grupa rówieśnicza. Żródeł tego "rozwydrzenia" nie dopatruję się jedynie w rodzinie, ale również w szkole, gdzie brak reakcji na złe zachowania młodzieży wynika z tego względu, że uczeń jest nietykalny, natomiast on może nauczycielowi nie tylko bezkarnie przeszkadzać w prowadzeniu lekcji, ale może wyrządzić mu krzywdę, bez ponoszenia konsekwencji, gdyż w przypadkach konfliktowych "to uczeń ma rację".

    Odpowiedz
  • Prawdziwy inżynier.(2012-11-16 16:09) Zgłoś naruszenie 00

    Gimnazja to chory wymysł Kaczyńskich i AWS (patrz Buzek-Lutek).
    Pora wrócić do sprawdzonych wzorców-Szkoła podstawowa 7 letnia,szkoła zawodowa 3 letnia, liceum 4 letnie ,Technikum 5 letnie.
    Studia 4,5,6 letnie w zależności od specjalizacji.
    Nikt jeszcze nic lepszego nie wymyślił tak jak demokrację ( w polskim wydaniu "pożal się Boże". W moich czasach technik po 5 latach edukacji wart był 5 dzisiejszych " 2,5 letnich inżynierów".Patrz ŚTZN w Katowicach.

    Odpowiedz
  • Ksli(2012-11-16 16:08) Zgłoś naruszenie 00

    Szczegolnie chamski wstep do tego artykulu.

    Odpowiedz
  • Ala(2012-11-16 15:49) Zgłoś naruszenie 00

    Od samego początku (gdy jeszcze nie zatwierdzono pomysłu na utworzenie gimnazjów w takiej formie, że trafi do nich każdy uczeń, a nie jak przed II wojną światową, tylko wybitni) wielu nauczycieli, metodyków i normalnie myślących ludzi mówiło, że to zły pomysł. Wydatek ogromnych sum z budżetu. Przerwanie ciągłości wychowawczej i brak pomysłu na możliwe do realizacji podstawy programowe. Zabrano rok z liceum (teraz zresztą zabrano drugi) i tak jak było do przewidzenia efekt jest negatywny. Dobrze, że wreszcie ktoś planuje zlikwidować gimnazja, czyli w większości przechowalnie. Nie znam osoby z uczelni, szkoły średniej, czy gimnazjalnej, która by nie twierdziła, że poziom leci na łeb na szyję. A gdy ktoś próbuje wymagać (dając dużo z siebie), niezgodnie z wymaganiami MEN, to podnosi się krzyk rodziców lub innych nawiedzonych, że młodzieży nie należy męczyć.

    Odpowiedz
  • DO KROPKA(2012-11-16 15:49) Zgłoś naruszenie 00

    "NIE UMIEJĄ" PROSZĘ PANI CZY ROZWYDRZONE ROŻNIE Z TYM BYWA I ZALEŻY W DUŻEJ MIERZE OD DOMU RODZINNEGO.

    Odpowiedz
  • matka gimnazjalisy(2012-11-16 15:48) Zgłoś naruszenie 00

    Popieram w 100%.Gimnazja należy zlikwidować.!!!

    Odpowiedz
  • starsza(2012-11-16 15:39) Zgłoś naruszenie 00

    Test w części humanistycznej nie bada ani myślenia ani nie spełnia warunków poznawczych aby sądzić o wyborze. A woli działania ucznia np w formie przeniesienia mowy zewnętrznej do wewnętrznej z celem nadania własnemu tekstowi własnego sensu-BRAK!!! To okres kryzysu dorastania fizycznego i umysłowego. A być może nauczyciel tak funkcjonuje i żąda od ucznia aby pracował jak klocki LEGO; czyli nie wie co jest celem działania - on tylko patrzy co pasuje aby zapełnić lukę... w/g kryteriów obrazowych Lego a w testach w/g kryteriów odtworzenia ...

    Odpowiedz
  • kropka(2012-11-16 15:29) Zgłoś naruszenie 00

    exa... masz cokolwiek przeciwko uczeniu patriotyzmu, albo "nie zabijaj, nie kradnij, nie oszukuj"? Bo to właśnie "rządy miłości" PO i jego, pożal się Boże! ministerek od edukacji doprowadziły do tego, o czym piszesz - "rozwydrzone matoły które nie umią czytać , myśleć". To właśnie rozpowszechniony teraz, na różnych etapach nauczania, system oceniania za pomoca testów, rozwalił cała edukację, która się skupia na umiejetności rozwiązywania testów, a nie na kształtowania poprawnej analizy i dedukcji. To jest właśnie system kształtowania matołków, którzy będa umieli co najwyżej przeczytac instrukcję play-station...

    Odpowiedz
  • zizo(2012-11-16 15:23) Zgłoś naruszenie 00

    Tylko i wyłącznie zlikwidować i wrócić do starego podziału 8+4(lub 5) !!!

    Odpowiedz
  • exa(2012-11-16 15:09) Zgłoś naruszenie 00

    do klara ; To fakt za moich czasów jak uczeń coś przeskrobał to dostał wpi...ol od nauczyciela a jak się w domu poskarżył to jeszcze w domu oberwał, a teraz wystarczy że krzyknie nauczyciel i matka leci do prokuratury ze skargą więc nauczyciele olewają ,nie dziwię się . Efekt rosną rozwydrzone matoły które nie umią czytać , myśleć , słuchają kościoła i prawicowych oszołomów typu PiS ,ONR ,MW i inne .Pokaz mamy co roku w 11 Listopada.

    Odpowiedz
  • Wkurzony(2012-11-16 13:24) Zgłoś naruszenie 00

    Wyjaśnienie do komentarzy w Niemczech mają szkoły 8- klasowe i technika, które z lubością AWS zwalczał, a też należy zadać sobie pytanie ile te pseudo reformy kosztowały nas podatników i kosztuje do tej pory. W Polsce potrzebny jest tępy wyborca któremu partiokracja wmówi, że będzie hepi !

    Odpowiedz
  • bajufa(2012-11-16 13:12) Zgłoś naruszenie 00

    W dzisiejszych czasach ogólnego przyspieszenia i tymczasowości wielu dziedzin życia oraz powierzchownych często kontaktów międzyludzkich ( w tym rodzinnych!) przydałaby się na powrót 8 klasowa szkoła - stabilność, szansa na nawiązanie i utrzymanie przez uczniów przyjaźni i znajomości, kontakt z tymi samymi nauczycielami, którzy znają ucznia i on ich zna. Łatwiej zaradzić wtedy problemom wychowawczym. A dla nauczyciela - że egoistycznie dodam - przyjemność obserwowania rozwoju dziecka.

    Odpowiedz
  • Wkurzony(2012-11-16 13:06) Zgłoś naruszenie 00

    Chociaż jeden się przyznał Jarosław Kaczyński bił się w pierś. A wielki reformator wypiło cherlawą pierś do przypięcia gwiazdy, a za te reformy wprowadzane w brew społeczeństwu powinien zobacz gwiazdę. Mamy szczęście do premierów sterownych lobbistami i jałmużną z UE za zrujnowanie i sprzedanie interesu narodowego.

    Odpowiedz
  • cd(2012-11-16 12:50) Zgłoś naruszenie 00

    TAK RZĄDY AWS, PC,UW,UD - ZRUJNOWAŁY NIE TYLKO OŚWIATĘ ALE CAŁY SYSTEM ADMINISTRACYJNY PAŃSTWA. TWÓRCY TAKICH REFORM AK OŚWIATOWA, EMERYTALNA,ADMINISTRACYJNA -POWINNI ODPOWIADAĆ KARNIE BO ONI WIEDZIELI ŻE ICH REFORMY BĘDĄ NISZCZĄCE.

    Odpowiedz
  • zły(2012-11-16 12:31) Zgłoś naruszenie 00

    nie ma to jak buzek który spieprzył wszystko: edukację, służbę zdrowia i system emerytalny i w zamian za te zasługi dostaje order orła białego i ciepła posadkę w europarlamencie! pociągnąć do odpowiedzialności tego nieudacznika i hochsztaplera!

    Odpowiedz
  • do gość(2012-11-16 12:27) Zgłoś naruszenie 00

    Szczególnie Stowarzyszeń katolickich
    Katechetów też mamy ciekawych

    Odpowiedz
  • gość(2012-11-16 12:13) Zgłoś naruszenie 00

    Przekazać polskie szkolnictwo od przedszkola po liceum w ręce stowarzyszeń i po problemie.

    Odpowiedz
  • Stach Głąbiński(2012-11-16 11:56) Zgłoś naruszenie 00

    Wady systemu kształcenia młodzieży na poziomie średnim to:
    1. Sztywne ramy programowe i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie szans jakie powstają w wyniku kształtowania się w grupie max. kilkunastoosobowej wzajemnej relacji dwu niepowtarzalnych indywidualności: wychowawcy i ucznia. Należy uelastycznić programy nauczania i znieść obowiązek systemu klasowo-lekcyjnego stwarzając wychowawcom maksimum swobody wyboru metody działania.
    2. Brak odrębnego traktowania dydaktyki i pedagogiki. Pracować z młodzieżą winien nie nauczyciel, lecz wychowawca pomagający uczniom organizować samokształcenie. Poza wykładem, prowadzonym przez znawcę przedmiotu dla dowolnie licznego audytorium niedopuszczalne jest udzielanie wiadomości zamiast pomocy w odnalezieniu tekstu objaśniającego problem, lub rozwiązania go w grupie uczniowskiej z ew. dyskretną pomocą. Podobnie z poprawianiem błędów.

    Odpowiedz
  • klara(2012-11-16 11:48) Zgłoś naruszenie 00

    Do 9
    Najpierw zastanów się, czy ktoś w ogóle pyta nauczycieli o zdanie na temat zmian w oświacie. Wszelkie zmiany, dla przykładu ostatnia, dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rozbuchana papierologia, mizerne korzyści dla ucznia), wprowadzane są bez konsultacji z nauczycielami. Partnerem do dyskusji dla MEN jest OSKKO (stowarzyszenie dyrektorów), czyli najsłabsze ogniwo polskiej oświaty wg raportu NIK.
    Tyle samo mamy wpływu na zmiany w prawie oświatowym, co ty miałaś/eś do powiedzenia w sprawie podwyżki VAT z 22% do 23% czy podwyższenia wieku emerytalnego do 67 lat.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane