Nowa podstawa programowa zakłada m.in. powrót do spiralnego układu treści nauczania. Oznacza to, że uczeń na kolejnych, wyższych etapach edukacji będzie powtarzał i utrwalał informacje z wcześniejszych lat. Resort edukacji zamierza też położyć większy nacisk na wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły przez szersze uwzględnienie w podstawie programowej zadań wychowawczo-profilaktycznych. MEN proponuje również wzmocnienie edukacji w zakresie języków obcych nowożytnych przez system dający szansę uczniom na nieprzerwaną i systematyczną naukę pierwszego języka obcego przez 12 lat (lub 13 w przypadku techników) natomiast drugiego przez 6 (7) lat, jak również kształcenie dwujęzyczne (począwszy od klasy VII szkoły podstawowej).
W nowej podstawie programowej więcej godzin będzie poświęconych przedmiotom technologii informacyjno-komunikacyjnych. Resort ma nadzieje, że ta zmiana przyczyni się do lepszego dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy.
MEN chce też, aby w trakcie zajęć więcej czasu nauczyciele przeznaczyli na rozwijanie umiejętności pracy zespołowej uczniów, rozwiązywanie problemów i realizację ciekawych projektów edukacyjnych.
Resort proponuje, aby rozporządzenie weszło w życie 1 września 2018 r. Nowa podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowych obowiązywać ma natomiast od roku szkolnego 2019/2020 w klasie pierwszej 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum oraz 3-letniej branżowej szkoły I stopnia, do której uczęszczać będą pierwsi absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej.
Plastyka również w liceum
W 4-letnim liceum ogólnokształcącym i 5-letnim technikum realizowane będą następujące przedmioty: język polski, język obcy nowożytny, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, muzyka, historia muzyki, plastyka, historia sztuki, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, podstawy przedsiębiorczości, biologia, chemia, fizyka, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie do życia w rodzinie, etyka. Poza tym do programu nauczania będą mogły zostać włączone języki regionalne i mniejszości narodowej.
Etap legislacyjny
Projekt w trakcie konsultacji