statystyki

Wykluczyć z przetargu można tylko tych, którzy nie spełnili warunków

autor: Sławomir Wikariak17.06.2017, 08:00
Jedno z miejskich przedsiębiorstw gospodarki komunalnej zorganizowało przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów z regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK).

Jedno z miejskich przedsiębiorstw gospodarki komunalnej zorganizowało przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów z regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK).źródło: ShutterStock

Opis przedmiotu zamówienia nie może być traktowany jak element warunków udziału w postępowaniu. Tak uznała Krajowa Izba Odwoławcza.

Reklama


Jedno z miejskich przedsiębiorstw gospodarki komunalnej zorganizowało przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów z regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK). Chodziło m.in. o odpady oznaczone kodem 19 12 12 (czyli inne, pozostałe po mechanicznej obróbce). Dlatego też w specyfikacji przetargowej pojawił się wymóg posiadania zezwolenia na ich transport i zbieranie.

Zezwolenie przedstawione przez firmę, która złożyła jedyną ważną ofertę, wzbudziło zastrzeżenia zamawiającego. Przede wszystkim dlatego, że określało ono roczny limit odpadów na niewiele ponad 1000 Mg na rok. Tymczasem miejski RIPOK planuje rocznie oddawać ok. 17 tys. Mg. Aby więc być w zgodzie z warunkami zezwolenia, firma musiałaby zagospodarowywać te odpady przez 15 lat.

Nie koniec na tym. Odbiór i odzysk odpadów miały być realizowane przez rok – do końca maja 2018 r. Tymczasem pozwolenie było ważne do kwietnia 2018 r. No i wreszcie – jak dowiedział się zamawiający – decyzją marszałka województwa cofnięto pozwolenie na odbiór wskazanych odpadów. Choć decyzja ta nie była jeszcze wykonalna, a przedsiębiorca odwołał się od niej, to zdaniem zamawiającego podmiot powinien co najmniej poinformować w ofercie o możliwości utraty pozwolenia. Zdaniem urzędu wymaga tego zasada lojalności i wzajemnego zaufania.

Wszystkie te okoliczności sprawiły, że wykonawca został wykluczony z postępowania, a ono samo – z powodu braku ważnych ofert – zostało umorzone. Przedsiębiorca zaprotestował przeciwko obydwu decyzjom w odwołaniu złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta przyznała mu rację i nakazała powtórzyć czynność oceny ofert.

Co zdecydowało o wyroku? Przede wszystkim konieczność rozdzielenia warunków udziału w postępowaniu od opisu przedmiotu zamówienia. Zamawiający postawił warunek posiadania pozwolenia na transport i zagospodarowania odpadów o kodzie 19 12 12 w chwili ubiegania się o zamówienia. Nie precyzował, jaki roczny limit ma być wskazany na pozwoleniu ani też przez jak długi okres ma ono być ważne. Zarówno ilości, jak i termin realizacji umowy wynikały z opisu przedmiotu zamówienia.


Pozostało jeszcze 52% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama