Zdaniem prezes Grupy LUX MED Anny Rulkiewicz koordynacja opieki nad pacjentem zapewnia ciągłość leczenia, w efekcie wyraźnie podwyższa jego skuteczność, skraca też czas postawienia właściwej diagnozy.
Reklama

Jak podkreśliła Rulkiewicz, skoordynowanie działań przynosi ogromne korzyści całemu systemowi opieki medycznej, ponieważ pacjenci poszukujący właściwej ścieżki nie wydłużają kolejek do specjalizacji, których w danym momencie nie potrzebują. "Korzyści są więc namacalne zarówno dla pojedynczego pacjenta, jak i całego systemu opieki zdrowotnej" - zaznaczyła prezes Grupy LUX MED.

Potrzeba koordynacji ścieżki leczenia pacjenta była tematem jednego z paneli Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju. Jak wskazywano podczas debaty, jednym z podstawowych problemów polskich pacjentów jest poczucie zagubienia w systemie opieki zdrowotnej.

Uczestnicząca w dyskusji Anna Rulkiewicz zwróciła uwagę, że bardzo często pacjenci zmagający się z istotnymi problemami zdrowotnymi krążą od lekarza do lekarza, poszukując właściwej diagnozy.

Reklama

"Nawet po udanym zabiegu operacyjnym bardzo często brakuje właściwej ciągłości leczenia i np. brak odpowiedniej rehabilitacji niweczy pracę chirurgów. Poszczególne odcinki procesu leczniczo-terapeutycznego działają w oderwaniu od siebie, co odbija się na wyniku końcowym, czyli zdrowiu pacjenta" - wskazała.

Jej zdaniem warunkiem koniecznym do zapewnienia koordynacji opieki zdrowotnej jest pełna informatyzacja placówek medycznych. "Informacja na temat stanu zdrowia pacjenta musi za nim cały czas podążać i być dostępna w wielu miejscach jednocześnie. Tym samym, elektroniczna historia leczenia stanowi niezbędne minimum" - przekonywała prezes Grupy LUX MED.

Zaznaczyła przy tym, że w podmiotach prywatnych koordynacja już funkcjonuje. "Duże podmioty budują zespoły, które pracują z pacjentem, mają koordynatorów, zintegrowane systemy informatyczne i dokumentację medyczną w systemie" - wyliczyła.

W opinii Rulkiewicz bardzo korzystnym rozwiązaniem wspierającym jest telemedycyna, która ułatwia właściwe pilotowanie poczynań pacjenta, umożliwia także szybkie uzyskanie drugiej opinii medycznej. "Z powodzeniem wdrożyliśmy to narzędzie w LUX MED i rozwijamy je z myślą o wsparciu procesu koordynacji leczenia i zwiększeniu dostępności opieki medycznej" - powiedziała.

Organizatorami panelu "Koordynowana Opieka Zdrowotna - wpływ na jakość i dostępność świadczeń" była Grupa LUX MED i EY. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia, Porozumienia Zielonogórskiego i Bupa.