Zmieni się umundurowanie członków lotniczych zespołów ratunkowych – inne będzie w okresie letnim, a inne w zimowym. Od 2028 r. wszystkie ambulanse specjalistyczne mają być w kolorze żółtym.
To niektóre ze zmian, jakie wprowadzić ma projektowane rozporządzenie w sprawie oznaczenia systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM) oraz wymagań w zakresie umundurowania członków zespołów ratownictwa medycznego. Nowela ma dostosować rozwiązania ujęte w rozporządzeniu z 18 października 2010 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1251), do ustawy z 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. poz. 1115 ze zm.).
Projekt w dużej mierze powiela istniejące zapisy. Główne zmiany, jakie ma wprowadzić, dotyczą umundurowania członków lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, m.in. w zakresie kolorystki i wymagań technicznych – w podziale na pory roku. Kombinezon lotniczy jednoczęściowy nie będzie już ubiorem całorocznym – tylko używanym w okresie wiosna-jesień. Zasadniczym argumentem do zmiany umundurowania stosowanego w okresie letnim jest jego nieprzewiewność, wynikająca z tego, że powinien on być trudnopalny, odporny na oddziaływanie substancji chemicznych, dobrze widzialny i antyelektrostatyczny. Powoduje to ryzyko przegrzania organizmu, z uwagi na wysokie temperatury panujące w śmigłowcu i brak klimatyzacji. Nowy kombinezon wykonany będzie z przewiewnej i lekkiej tkaniny. W pozostałe pory roku lub chłodniejsze dni używana będzie odzież przeciwwietrzna (kurtka letnia) i przeciwdeszczowa (membranowa kurtka i spodnie zimowe). Bielizna zimowa oraz kurtka ocieplacz zabezpieczać będą przed wychłodzeniem organizmu w czasie akcji ratunkowych prowadzonych w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Kolejna znacząca zmiana to kolor karetek „S” (tych, w których jeżdżą lekarze). Obecnie są one białe lub żółte, docelowo wszystkie mają być żółte. Okres przejściowy ma wynieść 8 lat, co – zdaniem autorów projektu – umożliwi dysponentom zespołów ratownictwa medycznego wymianę ambulansów w ramach kosztów eksploatacyjnych.
Karetek specjalistycznych jest znacznie mniej niż podstawowych. Według GUS w zeszłym roku było to odpowiednio 413 i 1128.
W projekcie wprowadzono również zmiany dotyczące oznaczenia funkcji i nazwiska tożsame z przyjętymi w innych służbach (Państwowa Straż Pożarna, Policja, Wojsko, Straż Graniczna), przez noszenie emblematów odpowiednio po lewej i prawej stronie. Zapisano również, na którym rękawie powinna być umieszczona flaga oraz znak graficzny systemu PRM.
Projektowane zmiany będą następowały stopniowo, nowe wymagania dotyczące umundurowania staną się obowiązkowe od 2023 r., a karetek – od 2028 r.
Etap legislacyjny
Projekt skierowany do konsultacji