Przedwakacyjny ruch w oddziałach wojewódzkich NFZ związany z odbiorem karty EKUZ rośnie z każdym dniem. Wizytę można wykorzystać również do potwierdzenia Profilu Zaufanego. To rodzaj darmowego, elektronicznego podpisu, dzięki któremu można się logować do cyfrowych usług administracji publicznej. Jedną z nich jest Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl. Jakie daje ono korzyści?

– Użytkownik znajdzie na nim m.in. informacje o wysokości kwot podlegających refundacji dla poszczególnych produktów leczniczych oraz udzielonych świadczeń w ramach NFZ. Pacjent sprawdzi historię papierowych recept zrealizowanych po 1 stycznia 2019 r., a w przypadku e-recept dostanie informację o dawkowaniu leków. „Właściciel” IKP już może zdalnie sprawdzić dane medyczne swoich dzieci do 18. roku życia, a w niedalekiej przyszłości – dowie się o planowanych lub zrealizowanych wizytach w ramach e-skierowania – mówi Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Aby mieć wgląd w IKP, trzeba potwierdzić Profil Zaufany. Umożliwiają to obecnie wszystkie wojewódzkie oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia, w których można uzyskać niezbędne informacje w zakresie rejestracji profilu, podpisać wniosek o jego potwierdzenie oraz uzyskać pomoc przy pierwszym logowaniu na IKP. Potrzebny jest do tego jedynie dowód osobisty.

O tym, że popularność potwierdzania Profili Zaufanych w NFZ rośnie, świadczą liczby. Tylko w Mazowieckim Oddziale Wojewódzkim NFZ od początku roku do końca czerwca z takiej możliwości skorzystało około 850 osób. Jak poinformowała nas Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, gdzie taka możliwość została wprowadzona później, od 12 kwietnia do 18 czerwca potwierdzono tam profile dla 238 osób.

Założyć profil, korzystać z konta

Ze względu na ochronę danych osobowych Profil Zaufany należy założyć samemu, wchodząc na stronę pz.gov.pl Tam tworzymy konto, nadając mu własną nazwę (login), ustalamy hasło i wypełniamy krótki formularz rejestracyjny. Poza imieniem, nazwiskiem i numerem PESEL należy podać jeszcze numer telefonu komórkowego i adres e-mailowy. Ten pierwszy potrzebny będzie m.in. do odbioru kodów weryfikacyjnych, drugi do otrzymywania powiadomień z systemu ePUAP. Profil Zaufany można założyć z domowego komputera przed wizytą w oddziale NFZ, ale równie dobrze można zrobić to na miejscu, otwierając stronę pz.gov.pl w telefonie komórkowym.

Ponieważ dla niektórych osób, szczególnie starszych, rejestracja za pomocą telefonu może być problemem, oddziały NFZ planują stworzenie osobnych, dobrze zabezpieczonych stanowisk komputerowych. Piotr Kalinowski z Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ zapewnia, że już niedługo pojawi się u nich komputer dla osób, będą chciały na miejscu zrealizować wszystkie procedury związane z rejestracją i potwierdzaniem Profilu. Tą drogą podążają także inne oddziały.

– W Małopolskim Oddziale Wojewódzkim NFZ są kioski internetowe, gdzie odwiedzające nas osoby mogą sprawdzić, czym jest Internetowe Konto Pacjenta, jak działa aplikacja, jakie są z niej korzyści. Kioski umożliwią samodzielne lub przy wsparciu naszego pracownika zalogowanie się na IKP po potwierdzeniu Profilu Zaufanego. Logowanie umożliwia automatyczny dostęp do wszystkich funkcjonalności konta oraz gwarantuje pełne bezpieczeństwo danych – wyjaśnia Aleksandra Kwiecień.

Profil Zaufany jest aktywny natychmiast po potwierdzeniu i jest ważny przez trzy lata. Aby zalogować się z jego pomocą na Internetowe Konto Pacjenta, należy wejść na stronę www.pacjent.gov.pl. Informacje o zrealizowanych usługach medycznych na rzecz posiadacza IKP będą się tam pojawiały stopniowo, w miarę integracji IKP z dotychczasowym systemem prowadzonym przez NFZ – Zintegrowanym Informatorem Pacjenta (ZIP) – oraz stopniowym rozwojem cyfrowych usług medycznych takich jak e-recepty, e-skierowania, a w przyszłości elektroniczna dokumentacja medyczna.