statystyki

Centralny port lotniczy? Najlepiej w Modlinie

autor: Konrad Majszyk19.09.2016, 07:26; Aktualizacja: 19.09.2016, 08:37
Gdyby port w Warszawie miał zostać zastąpiony przez Modlin, trzeba by zainwestować 20 mld zł

Gdyby port w Warszawie miał zostać zastąpiony przez Modlin, trzeba by zainwestować 20 mld złźródło: Inne
autor zdjęcia: Fot. Lotnisko Warszawa/Modlin

Równoległa droga startowa, nowy terminal pasażerski, magazyny cargo. Od 40 do 50 mln pasażerów rocznie. Oto kolejna koncepcja lotniskowa w Polsce.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) bada najnowszą koncepcję rozbudowy lotniska Modlin do takich rozmiarów, żeby stało się pierwszym w kraju – dowiedział się DGP. Szacowana przepustowość Modlina w wersji maksymalnej to 40–50 mln pasażerów rocznie, czyli cztery, pięć razy więcej, niż obsługuje obecnie Lotnisko Chopina. To realna odpowiedź Modlina na mglistą koncepcję centralnego portu lotniczego (CPL) lansowaną m.in. przez LOT. Decyzję podejmie rząd.

– Kluczem do naszego sukcesu jest etapowanie prac. Modlin można rozbudowywać stopniowo, dostosowując się do zapotrzebowania rynkowego – twierdzi Leszek Chorzewski, prezes Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Plany, nad którymi pochylają się specjaliści z MIB, zakładają budowę w Modlinie drugiej, równoległej drogi startowej. Na Lotnisku Chopina istniejące dwa pasy się krzyżują, co ogranicza przepustowość. W Modlinie nowy pas miałby ponad 3,5 km długości, co pozwoliłoby na przyjmowanie także maszyn szerokokadłubowych, transkontynentalnych.

W Modlinie między pasami znalazłoby się miejsce na drugi terminal pasażerski o powierzchni maksymalnie do 98 tys. mkw. (obecny ma 12 tys. mkw., a po planowanej rozbudowie części hali odlotów i przylotów jego powierzchnia wzrośnie dwukrotnie). Koncepcja rozwoju Modlina przewiduje miejsce pod wielopoziomowy parking w bliskości drugiego terminalu. Dzisiaj parking jest jednopoziomowy na 650 miejsc.

Mazowiecki port zajmuje obecnie 600 ha. Rozbudowa dotyczyłaby terenu o powierzchni 1,2 tys. hektarów, które w dużej mierze są już w gestii udziałowców portu. Szef Modlina podkreśla, że rozbudowa odbywałaby się z drugiej strony, niż zaczyna się Puszcza Kampinoska. Zarząd portu wylicza koszt na prawie 8 mld zł, ale to kwota orientacyjna. Prace miałyby potrwać ok. 15 lat.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (4)

  • Gg(2016-09-20 13:02) Zgłoś naruszenie 81

    Bardzo dobry pomysł. Dobry dojazd do Warszawy. Szybki wyjazd w stronę Gdańska. Kolej. Centralne położenie w Polsce. Oby decyzję zapadły jak najszybciej bo widać perspektywy.

    Odpowiedz
  • Darek Zalewski (2016-09-20 00:22) Zgłoś naruszenie 51

    Modlin to Świetna perspektywa super lokalizacja Centralne lotnisko to bardzo dobry pomysł ...

    Odpowiedz
  • Pan Q(2016-11-04 12:52) Zgłoś naruszenie 10

    Dua-port WAW i WMI to przyszłość dla polskiego rynku lotniczego.

    Odpowiedz
  • PIOTR Z LUBLINA(2016-09-19 20:57) Zgłoś naruszenie 09

    TYLKO LUZ LUBLIN NADAJE SIE NA CENTRALNY PORT LOTNICZY

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie