14 przetargów na ponad 200 km dróg GDDKiA obiecuje rozpocząć jeszcze w tym roku.
Słabszy rok drogowców / Dziennik Gazeta Prawna
W najbliższych dniach uruchomione zostaną procedury przetargowe na budowę obwodnic Olsztyna, Brodnicy, Inowrocławia, Kłodzka, Nysy i Bełchatowa. Co ciekawe, wszystkie jeszcze kilka miesięcy temu były wykreślone z programu inwestycji, a ich przywrócenie na listę podstawową nastąpiło w wyniku protestów społecznych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zacznie też szukać m.in. wykonawców przebudowy kolejnych odcinków wylotówki ze stolicy na Lublin (między Warszawą i Garwolinem), siódemki między Radomiem i Skarżyskiem-Kamienną oraz gierkówki z Radziejowic do Paszkowa.
Spółki budowlane czekają w blokach startowych, bo to już ostatni pakiet tegorocznych zamówień na drogach krajowych o łącznej wartości ponad 40 mld zł. Od połowy roku dyrekcja ogłosiła 39 postępowań na 44 odcinki, co da w sumie 543 km dróg ekspresowych i 56 km obwodnic miast. Dlaczego w takim razie w budowlance jest zastój? Wszystkie te inwestycje będą finansowane z unijnego budżetu na lata 2014–2020, a do czasu zaklepania pieniędzy z Brukseli są na etapie prekwalifikacji. Dyrekcja zapowiada podpisywanie umów z wykonawcami dopiero w przyszłym roku, a wbijanie łopat i uruchomienie płatności w latach 2014 i 2015.
Jakie drogi zostaną otwarte jeszcze w tym roku? Rządowi drogowcy twierdzą, że przed sylwestrem będzie to osiem odcinków o łącznej długości prawie 113 km. Oczywiście o ile planów nie pokrzyżuje zima. Część otwarć może się przesunąć, ale dużą część z tej listy udostępnimy. Na większości budów prace wciąż trwają – usłyszeliśmy w GDDKiA.
Spółka Eurovia wykonuje już ostatnie poprawki odwodnienia na trasie Salomea – Opacz, która zapewni szybszy dojazd z autostrady A2 do centrum Warszawy, stając się pierwszym fragmentem nowej wylotówki na Katowice i Kraków. Salini i PBDiM Kobylarnia ścigają się z czasem na ostatnim brakującym fragmencie autostrady A1 z Gdańska do Strykowa (przejezdność odcinka z Torunia do Włocławka jest bardzo prawdopodobna, a na ten do Kowala możemy poczekać do wiosny). GDDKiA zapowiada, że na Podkarpaciu otworzy brakujący fragment A4 z Jarosławia do Radymna, zbudowany przez Budimex. W planach są też kolejne odcinki S8 między Wrocławiem i Łodzią – z Sycowa do Walichnowy.
Sieć szybkich dróg powinna się wydłużyć przed końcem roku do 2,7 tys. km (jak wylicza PwC, stanowi to 2,5-krotny przyrost od 2007 r.). Tegoroczne wydatki GDDKiA to 13 mld zł, czyli o 4 mld zł mniej od zapowiedzi sprzed roku. Na pierwszą połowę 2014 r. dyrekcja zapowiada 11 kolejnych otwarć dróg o długości prawie 169 km, m.in. autostrady A4 z Radymna do Korczowej pod granicą ukraińską, ekspresowej obwodnicy Lublina i trasy S3 z Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza, która uzupełni ekspresową arterię od Szczecina do Zielonej Góry. W 2014 r. wydatki na nowe drogi krajowe mają sięgnąć 15,7 mld zł.