Proponowana zmiana | Znaczenie |
Rezygnacja z wydawania decyzji o warunkach zabudowy | Ma to zapobiec degradacji przestrzeni, zdaniem autorów projektu pracownicy gmin nie zostaną zwolnieni, dostaną za to nowe zadania - programowanie rozwoju przestrzennego gminy oraz uchwalanie planów miejscowych. |
Prognoza przestrzennych potrzeb rozwojowych na nie dłużej niż 20 lat. | Ustalanie zapotrzebowania na nowe tereny w oparciu o dane demograficzne i gospodarcze |
Powstanie rejestru urbanistyczno-budowlanego, który będzie umożliwiał zestawianie online danych w nim gromadzonych z innymi danymi przestrzennymi dotyczącymi nieruchomości (np. że teren leży na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią lub obowiązują dla niego inne ograniczenia) | Dzięki temu każdy zainteresowany na bieżąco będzie miał nieodpłatny dostęp do informacji.Będzie to też jeden z elementów wprowadzanego w projekcie kodeksu monitorowania zagospodarowania przestrzennego. |
Sporządzanie niektórych dokumentów w procedurze uproszczonej (chodzi np. o zmiany planu miejscowego, miejscowych przepisów urbanistycznych, uproszczonego planu miejscowego, zmiany planu wykonania studium, wydania lokalnego aktu planowania przestrzennego przez wojewodę) | Ma to służyć uproszczeniu i ułatwieniu procedury planistycznej. |
Łączne przeprowadzenie procedury sporządzenia planu miejscowego i oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko | Ma to pozwolić na znaczne skrócenie postępowania poprzedzającego uzyskanie zgody budowlane. |
Eliminacja konieczności przedstawiania różnych wyrysów i wypisów | Organy administracji mają sprawdzać projekt budowlany wyłącznie w zakresie projektu urbanistyczno-architektonicznego. |
Dokumenty planistyczne będą sporządzane w wersji elektronicznej | Rysunki aktów planowania przestrzennego będą sporządzane na podstawie planistycznych baz danych, prowadzonych zgodnie z dyrektywą INSPIRE. |
Poszerzenie partycypacji społecznej w procedurze sporządzenia projektu studium i planu miejscowego | Efektem ma być zwiększenie poziomu akceptowalności aktów planistycznych. |
Z jednej strony rezygnacja z pobierania przez gminę opłaty planistycznej, z drugiej zmniejszony zakres wypłat odszkodowań w związku z uchwaleniem planu miejscowego | Obawa przed wysokimi odszkodowaniami nie będzie hamowała tworzenia planów. |
Zwiększenie obciążeń starostw związane z rozstrzyganiem o dopuszczalności realizacji inwestycji na obszarach, na których nie obowiązuje plan miejscowy | Umożliwienie inwestowania na terenach nieobjętych planem. Konsekwencją będzie także to, że przeprowadzający analizy urbanistyczne na zlecenie gmin czynności te będą wykonywać na zlecenie starostw. |
Kategoryzacja inwestycji – przewidziano podział na 6 kategorii (pierwsza obejmuje bardzo proste działania, szósta najbardziej skomplikowane) | Ułatwienia w procesie inwestycyjnym dla mniej skomplikowanych inwestycji. |
Mediacja planistyczna | Pozasądowe rozstrzyganie sporów między jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej oraz inwestorami inwestycji celu publicznego. |
Kodyfikacja inwestycji celu publicznego, zwrot nieruchomości wywłaszczonych pod inwestycje celu publicznego | Obowiązek poinformowania uprzedniego właściciela lub jego spadkobiercy nieruchomości o możliwości jej zwrotu. |
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama