ODPOWIEDŹ: Rozważając tę kwestię, należy odnieść się do art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.). Określa on, że dotacje oświatowe są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Przy czym dotacja może być wykorzystana wyłącznie na:
- pokrycie wydatków bieżących placówki, obejmujących m.in.:
- roczne wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy;
- roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego;
- koszty realizacji zadań organu prowadzącego;
- zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, takich jak: książki i inne zbiory biblioteczne, środki dydaktyczne, sprzęt rekreacyjny i sportowy, meble i inne niezbędne wyposażenie – dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości w momencie oddania do używania.
Finansowanie dotacyjne we wspomnianym zakresie przedmiotowym dotyczy w szczególności niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Jak wynika z powyższego, ustawodawca dopuszcza zasadniczo finansowanie z dotacji dwóch podstawowych grup wydatków:
- bieżących,
- majątkowych w postaci ww. katalogu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Sądy o dotacji oświatowej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 7 lutego 2024 r. (sygn. akt I SA/Ol 458/23) podkreślił m.in., że dotacja nie jest ogólnym wsparciem finansowym placówki, lecz służy realizacji ściśle określonych celów edukacyjnych (tj. zadaniom w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, a więc zadaniom statutowym placówek powołanych do ich wykonywania). Wobec tego kontrola wydatkowania dotacji może mieć na celu także badanie, czy ze środków pochodzących z dotacji uzyskały korzyści także osoby inne niż dotowana placówka, co byłoby sprzeczne z prawem.
Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 czerwca 2023 r. (sygn. akt I GSK 1091/22) wskazał, że dotacja nie jest przeznaczona na ogólne sfinansowanie zadań placówek. W konsekwencji powyższego w jej ramach dofinansowanie może obejmować jedynie zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, realizowane wobec uczniów przez konkretną placówkę.
Zdaniem RIO
Szczególnie istotne jest stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z 2 stycznia 2025 r. (znak WI.54.65.2024). RIO analizowała przypadek zakupu ze środków dotacji oświatowej udzielonej tej placówce odzieży roboczej dla pedagogów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz prowadzących zajęcia hipoterapii i na basenie.
W opinii RIO, jeśli pracownicy pedagogiczni uczestniczą w realizacji celów kształcenia, wychowania i opieki, to wydatek na odzież ochronną spełnia wymogi ustawowe i może być pokryty z dotacji. Ponadto, skoro zajęcia prowadzone na rzecz wychowanków poza placówką przyczyniają się do poprawy ich sprawności i rozwoju, to mają bezpośredni związek z realizacją zadań placówki. Wobec powyższego w ocenie RIO spełniona jest przesłanka warunkująca prawidłowość wydatkowania środków dotacji oświatowej na cel wskazany we wniosku.
A zatem biorąc pod uwagę powyższą argumentację należy wskazać, że zakup odzieży roboczej lub ochronnej dla pracowników pedagogicznych pracujących bezpośrednio z dziećmi w poradniach psychologiczno-pedagogicznych można sfinansować z dotacji oświatowej. Kluczowe jest, aby taki wydatek był ściśle związany z realizacją statutowych zadań placówki, tj. z kształceniem, wychowaniem i opieką, czyli celem wskazanym w u.f.z.o. ©℗
Podstawa prawna
art. 35 ust. 1 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 754; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1572)