statystyki

Słynny art. 243 po roku: Co zmienił w finansowaniu samorządów

autor: Józef Stęplowski01.07.2015, 10:15; Aktualizacja: 01.07.2015, 10:32
zaciągnięcie kredytu konsolidacyjnego nie powoduje zwiększenia budżetu JST po stronie przychodów i rozchodów, gdyż prowadziłoby to do nieuzasadnionego zawyżenia planowanego wskaźnika spłaty i tym samym pozornego niespełnienia wymogu z art. 243 ustawy.

zaciągnięcie kredytu konsolidacyjnego nie powoduje zwiększenia budżetu JST po stronie przychodów i rozchodów, gdyż prowadziłoby to do nieuzasadnionego zawyżenia planowanego wskaźnika spłaty i tym samym pozornego niespełnienia wymogu z art. 243 ustawy.źródło: ShutterStock

Ustalanie kwoty długu, jego restrukturyzacja i planowanie dochodów to podstawowe problemy. Od ubiegłego roku JST zaciągają też zobowiązania na dłużej.

Od 2014 r. obowiązują nowe zasady regulujące możliwość zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego (JST). Zamiast dotychczasowych wskaźników kwotowych – limitu zadłużenia ogółem i limitu spłaty długu w danym roku wprowadzony został indywidualny wskaźnik spłaty zadłużenia, który ma charakter syntetyczny i zależy od sytuacji finansowej JST, nie tylko aktualnej, ale i w minionym okresie. Ponadto obecnie wskaźnik zadłużenia planowany i dopuszczalny jest liczony osobno dla każdej JST zgodnie ze wzorem.

Po pierwszym roku stosowania nowego systemu słychać wiele głosów krytycznych. Główny zarzut dotyczy wydłużania terminów spłaty istniejącego i planowanego do zaciągnięcia długu w celu spełnienia wymogów ustawowych. By je zachować, dopuszczalny wskaźnik spłaty rozciąga się na wiele lat. Jednocześnie systematycznie wzrasta ogólne zadłużenie samorządów.

Jest wprawdzie jeszcze za wcześnie na ocenę funkcjonowania nowego systemu, ale po roku stosowania nowego wskaźnika można wyciągnąć kilka wniosków, które dotyczą ustalania kwoty długu, planowania dochodów i restrukturyzacji długu.

Jeśli chodzi o pojęcie długu publicznego, jest ono określone w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej: u.f.p.). Klasyfikację tytułów dłużnych zawiera rozporządzenie ministra finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz.U. nr 298, poz. 1767).


Pozostało jeszcze 90% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane