Rząd nie będzie walczył z tzw. białymi plamami w transporcie szkolnym, a gminy nadal będą miały pierwszeństwo w przyznawaniu dopłat z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) – wynika z przyjętej wczoraj przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw.

Projekt zakłada m.in. umożliwienie zawierania przez wojewodę z organizatorem przewozów już nie tylko rocznych umów z dofinansowaniem z FRPA, lecz także wieloletnich, nie dłuższych niż na 10 lat.

Przepis otwierający przewozy szkolne dla innych pasażerów zniknął z nowelizacji po uwagach Ministerstwa Edukacji i Nauki dotyczących bezpieczeństwa uczniów. Zmianę kolejności przyznawania dopłat z FRPA postulował natomiast Związek Powiatów Polskich (pisaliśmy o tym w artykule „Autobusami szkolnymi pojadą jednak tylko uczniowie”, DGP nr 42/2023). – Zaczynamy od tych najmniejszych i teoretycznie najsłabszych. Co jeśli starosta nie będzie chciał realizować usług przewozowych na swoim terenie? Wtedy bierze to na siebie wójt – komentuje Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.©℗