Do ustawy o rodzinnych ogródkach działkowych Senat wprowadził 4 poprawki. Ustawa skierowana zostanie zatem ponownie do rozpatrzenia przez Sejm.

Poprawka nr 1 przewiduje, że oświadczenia woli stron umowy przeniesienia praw do działki składane będą w formie pisemnej z podpisami poświadczonymi notarialnie. Przedmiotowa poprawka zwiększa pewność obrotu nakładając na notariuszy obowiązki kontrolne i sprawozdawcze, przy stosunkowo niewysokich kosztach poświadczenia podpisu.

W poprawce nr 2 przewiduje się, w zakresie nowelizowanej ustawy o podatku rolnym, zamianę zwolnienia podmiotowego dla stowarzyszeń ogrodowych oraz działkowców na zwolnienie przedmiotowe obejmujące grunty położone na terenie rodzinnych ogrodów działkowych, które zgodnie z przepisami ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych będą w posiadaniu tych stowarzyszeń ogrodowych i działkowców. Ze względu na zastąpienie jednego podmiotu, jakim dotychczas był Polski Związek Działkowców, wielością podmiotów korzystających ze zwolnienia, zdaniem Senatu optymalną będzie konstrukcja zwolnienia wprowadzona przedmiotową poprawką – przy jednoczesnym zachowaniu status quo w odniesieniu do zwolnionych przedmiotów opodatkowania.

Senat w poprawce nr 3 w oparciu o analogiczne przesłanki jak przy poprawce nr 2, dokonał modyfikacji dotychczasowego zwolnienia podmiotowego na zwolnienie przedmiotowe, które obejmować ma przedmioty opodatkowania, od których zwolnione będą stowarzyszenia ogrodowe oraz działkowcy w stosunku do altan i budynków gospodarczych. Poprawką nr 3 ponadto eliminuje się z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zmianę art. 2 ust. 2, której skutkiem, w opinii Senatu, będzie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości wszystkich gruntów „rolnych i leśnych” zajętych na działalność gospodarczą. Należy podkreślić, iż przyjęcie art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu zaproponowanym w przedłożeniu sejmowym może skutkować zmniejszeniem wpływów do budżetów gmin, na terenie których prowadzona jest działalność gospodarcza na gruntach „rolnych i leśnych”.

Mając na względzie zapewnienie możliwości pełnego wykorzystania przez Prezydenta RP terminu, o którym mowa w art. 122 ust. 2 Konstytucji, Senat uchwalił poprawkę nr 4.

Co zmienia ustawa

Zmiany wprowadzane przez znowelizowane przepisy budziły wiele kontrowersji. Ustawa zakłada bowiem przekształcenie Polskiego Związku Działkowców w stowarzyszenie ogrodowe. Jak podnoszą jej przeciwnicy, stawia to przekształcony PZD w uprzywilejowanej pozycji wobec lokalnych stowarzyszeń ogrodowych.

Po wejściu w życie nowych przepisów działkowcy nie będą musieli - jak do tej pory - być członkiem Polskiego Związku Działkowców (PZD). W ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy, zarządy ogrodów działkowych będą musiały obowiązkowo zwołać zebranie wszystkich działkowców, by ci zdecydowali, czy chcą pozostać w PZD, czy wolą powołać odrębne stowarzyszenie.

Ustawa reguluje także kwestie dziedziczenia działek, co do tej pory było niemożliwe. Jeśli działkowiec umrze, przejęcie nieruchomości możliwe będzie przez współmałżonka niebędącego działkowcem. W dalszej kolejności do dziedziczenia dopuszczane są dzieci działkowca, rodzeństwo bądź dzieci rodzeństwa.
Obecnie możliwe jest jedynie przepisanie działek na dziecko czy wnuka. W przypadku braku wniosku o przekazanie prawa do działki po zmarłym ubiegać się o nią mogą bliscy, którzy użytkowali ją wraz z nim za życia

Likwidacja PZD spowoduje brak konieczności odprowadzania składek. Jednak działkowcy, którzy pozostaną członkami stowarzyszenia, będą musieli i tak je opłacać. Zwolnieni zostaną zaś z podatku rolnego i od nieruchomości. Obowiązkowo pokryją za to opłaty związane z inwestycjami i utrzymaniem ogrodu.

Zmiany w prawie dotyczące rodzinnych ogrodów działkowych (ROD) zostały wymuszone wyrokiem Trybunału Konstytucyjny, który uznał za niezgodne z konstytucją 24 przepisy ustawy o ROD.