statystyki

Efekt tsunami. Już w maju JST mocno poczują stan epidemii w swoich budżetach

autor: Dr Aleksander Nelicki01.04.2020, 06:01; Aktualizacja: 01.04.2020, 08:28
Katalog uprawnień jest szerszy w przypadku działań podejmowanych „w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19” (nowela szeroko definiuje przeciwdziałanie epidemii, włączając zwalczanie jej skutków, w tym społeczno-gospodarczych).

Katalog uprawnień jest szerszy w przypadku działań podejmowanych „w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19” (nowela szeroko definiuje przeciwdziałanie epidemii, włączając zwalczanie jej skutków, w tym społeczno-gospodarczych).źródło: ShutterStock

Nowelizacja specustawy wprowadza liczne zmiany w gospodarce finansowej samorządów. Część z nich ma ułatwić jednostkom funkcjonowanie w trakcie kryzysu, a część została wprowadzona z myślą o wparciu innych podmiotów. Niestety, bez uwzględnienia kosztów dla samych JST, jak i tego, co się stanie, kiedy kryzys uderzy również w finanse komunalne.

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy z 28 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 299) rozszerza prawo zarządów jednostek samorządowych (a więc także wójtów, burmistrzów i prezydentów miast) do podejmowania decyzji finansowych bez odwołania się do rad czy sejmików. Na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii znikają ograniczenia prawa zarządu do wprowadzania w trakcie roku budżetowego zmian w planie dochodów i wydatków (np. dozwolone są przesunięcia między działami). Zarząd może też podejmować decyzje, które do tej pory wymagały upoważnienia ze strony rady czy sejmiku, np. przekazać jednostkom organizacyjnym uprawnienia do przeniesień wydatków oraz do zaciągania zobowiązań.

Katalog uprawnień jest szerszy w przypadku działań podejmowanych „w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19” (nowela szeroko definiuje przeciwdziałanie epidemii, włączając zwalczanie jej skutków, w tym społeczno-gospodarczych). I tak zgodnie z nowelą zarząd może:

wprowadzić do planu wydatków i wieloletniej prognozy finansowej nowe inwestycje i zakupy inwestycyjne, jeżeli nie pogorszy to wyniku budżetu;

zmienić przeznaczenie rezerwy celowej bez opinii komisji budżetowej (znika zakaz wykorzystania jej na zwiększenie wynagrodzeń);

utworzyć nową rezerwę celową ze środków przeznaczonych na zablokowane wydatki;


Pozostało jeszcze 73% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane