statystyki

Uchwała nie daje podstaw do kontroli wykorzystania dotacji

autor: Michalina Topolewska16.08.2018, 19:00
Izba przypomina, że z orzecznictwa sądów wynika, że normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły i literalny, niedopuszczalne jest dokonywanie ich wykładni rozszerzającej

Izba przypomina, że z orzecznictwa sądów wynika, że normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły i literalny, niedopuszczalne jest dokonywanie ich wykładni rozszerzającejźródło: ShutterStock

Nadzór nad wydatkowaniem środków przyznanych prywatnemu żłobkowi może być dokonywany na podstawie umowy podpisanej z jego właścicielem, a nie uchwały radnych.

Takie stanowisko przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) w Bydgoszczy, która stwierdziła nieważność jednego z zapisów uchwały podjętej przez radnych tego miasta. Jej celem było uregulowanie zasad przyznawania dofinansowania dla niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych. Zastrzeżenia organu kontroli dotyczyły przepisu przewidującego, że prezydentowi miasta przysługuje prawo do kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji w zakresie faktycznej liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego oraz zgodności złożonego sprawozdania z wydatkowania dofinansowania z dokumentacją finansową prowadzoną przez podmiot.

Zdaniem RIO przyjęcie takiej regulacji jest niezgodne z art. 60 ust. 2 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 603 ze zm.). Zgodnie z nim rada gminy może w uchwale określić wysokość, zasady ustalania i rozliczania dotacji celowej na dziecko objęte opieką w żłobku, klubie dziecięcym lub przez dziennego opiekuna. Może też wskazać kategorie dzieci, na które przyznawana jest dotacja. Natomiast wspomniany art. 60 ust. 2 nie daje podstaw do wprowadzenia do uchwały zapisów odnoszących się do kontroli. Izba przypomina przy tym, że z orzecznictwa sądów wynika, że normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły i literalny, niedopuszczalne jest dokonywanie ich wykładni rozszerzającej. Jednocześnie RIO podkreśla, że kontrola administracyjna w stosunku do podmiotu niepodlegającego organowi kontrolującemu, czyli prezydentowi miasta, wymaga upoważnienia ustawowego. Skoro więc w ustawie żłobkowej nie ma przepisu, który uzasadniałby zawarcie w uchwale zapisów związanych z kontrolą, to jest to działanie sprzeczne z prawem. Mogą one zaś znaleźć się w umowie, jaka jest podpisywana z beneficjentem dotacji.


Pozostało jeszcze 6% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane