statystyki

Odpady: Rusza ostra walka z szarą strefą. Nawet milion złotych kary za brak wpisu do bazy danych

autor: dr Bartosz Draniewicz12.06.2018, 09:46; Aktualizacja: 12.06.2018, 10:06
W Polsce wciąż nie funkcjonuje efektywny system nadzoru nad odpadami.

W Polsce wciąż nie funkcjonuje efektywny system nadzoru nad odpadami.źródło: ShutterStock

Do 1 mln zł kary może zapłacić niebawem przedsiębiorca za brak wpisu w nowej bazie o odpadach. A gdy rządowy projekt walki z pożarami na składowiskach wejdzie w życie – nawet 2 mln zł.

Już 24 lipca 2018 r. upłynie termin na złożenie wniosku o dokonanie wpisu do rejestru stanowiącego element „Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” (dalej: BDO). Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność w obszarze gospodarowania odpadami lub produktami, którzy generują znaczące ilości odpadów, np. wprowadzających pojazdy czy też produkty w opakowaniach. Część podmiotów zostanie wpisana z urzędu, jednak spora grupa będzie musiała dokonać wpisu samodzielnie. W tej drugiej grupie może być nawet ponad 100 tys. przedsiębiorców. Prowadzenie działalności bez wpisu będzie skutkowało nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej w wysokości nawet do 1 mln zł. Ponadto przedsiębiorcy muszą pamiętać o konieczności dokonywania corocznych opłat rejestracyjnych. Przedstawiamy zasady dokonywania wpisu do BDO i nowe obowiązki.

W Polsce wciąż nie funkcjonuje efektywny system nadzoru nad odpadami. Dokumenty, ewidencje oraz sprawozdania były do tej pory sporządzane w tradycyjnej formie pisemnej i najczęściej trafiały na półki i do pudeł, gdzie nie były prawidłowo (o ile były w ogóle) weryfikowane, co wynika również z trudności z uzyskaniem danych do ich sprawdzenia. Ustawodawca przewidział, że remedium ma stać się system teleinformatyczny. Zgodnie z art. 238 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 992 – dalej u.o.) tworzy się „Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Data uruchomienia była wielokrotnie przesuwana. Ostatecznie powstała 24 stycznia 2018 r. Komunikat o jej utworzeniu ukazał się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, nr 118 z 24 stycznia 2018 r.

Część większej bazy

Zgodnie z art. 49 ust. 1 u.o. marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr ten stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (art. 49 ust. 1 u.o.) i jest tworzony łącznie z nią (art. 234 ust. 1 u.o.). W praktyce będzie pierwszym funkcjonującym jej modułem. Cała kompletna baza ma zacząć funkcjonować w 2020 r.

Podmioty, które objęte są obowiązkiem złożenia wniosku o wpis do rejestru, mają czas na dokonanie tego w terminie sześciu miesięcy od jego utworzenia (art. 234 ust. 2 u.o.), a więc do 24 lipca 2018 r.


Pozostało 82% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • czyli wysypisk już nie będzie...(2018-06-12 17:02) Zgłoś naruszenie 00

    ale odpady do kosztownej utylizacji zostają ..... Dobry byzness zrobiły Gminy. teraz zapłacą miliony za utylizację

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane