Ze środkami wpłacanymi przez przedsiębiorcę w procedurze przetargowej należy odpowiednio postępować. Nie można trzymać ich zbyt długo ani zarabiać na odsetkach.
Z kontroli prowadzonych przez regionalne izb obrachunkowe (jak i wojewodów) wynika, że zamawiający często dopuszczają się naruszeń ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm., dalej ustawa), które polegają na niewłaściwym zwrocie wadium oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Z pozoru te regulacje są mniej ważne dla postępowania przetargowego, mają jednak istotne znaczenie w kontekście gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Wskazane zaś błędy stanowią ewidentne przykłady naruszeń o charakterze finansowym i z pewnością mogą zostać wytknięte w trakcie prowadzonych kontroli gospodarki finansowej przez regionalne izby obrachunkowe. Aby dokładniej wyjaśnić, na czym te wadliwe mechanizmy polegają, należy się odnieść do regulacji prawnych dotyczących powyższych instytucji – wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Obowiązkowo i niezwłocznie